سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نرم‏افزارهای طراحی مهندسی سازه در بستر فضای ابری (cloud)

در سال‌های اخیر شرکت‌های نرم‌افزاری بیشتری خدمات خود را در فضای ابری (cloud) ارائه می‌دهند. در این راستا نرم‌افزار اسکای‌سیو (SkyCiv) امکان طراحی و تحلیل سازه‌ها را در فضای ابری ایجاد کرده است که گامی بلند در راستای خدمات استفاده از نرم‌افزارها به حساب می‌آید.

بیمانا: نرم‌افزار اسکای‌سیو (SkyCiv) از قابلیتی جدید نسبت به نرم‌افزارهای تحلیل سازه برخوردار است. در فضای ابری این نرم‌افزار، طراحی طبق آخرین ویرایش‌های آیین‏‌نامه‏‌های طراحی کشور آمریکا و اروپا انجام می‌شود. این ویژگی جدید، بر پایه آخرین آئین‌نامه‌های انجمن ساخت سازه‌های فولادی آمریکا (AISC[1]) امکان بررسی کفایت مقاطع بر اساس طراحی‌های صورت گرفته را فراهم می‏سازد. به این شکل کاربران می‌توانند تحلیل سازه خود را به وسیله نرم‌‏افزار انجام داده و سپس پس از انجام فرآیند طراحی نتایج را مشاهده کنند.

گفتنی است عرضه این قابلیت جدید در آینده نزدیک بر اساس آیین‌نامه‌های مطرح دیگر دنیا همچون آیین‌نامه‌های کانادایی، انگلیسی و استرالیایی نیز انجام خواهد شد.

حل مشکل بروزرسانی آیین‌نامه‌ها

یکی از مشکلات مهندسان ساختمان عدم بروزرسانی سریع نرم‌افزارها پس از تغییر آیین‌نامه‌های طراحی است. از سوی دیگر شرکت‌های مهندسی مجبور هستند تا مبالغی را بابت بروزرسانی این نرم‌افزارها پرداخت کنند. همچنین استفاده از آیین‌نامه‌‏های قدیمی مانع از اطمینان خاطر نسبت به مطابقت المان‌های طراحی شده بر اساس جدیدترین آیین‌نامه‌های طراحی می‌شود.

هم‌اکنون نسخه رایگان و یکپارچه‌ای از نرم‌افزار اسکای‌سیو (SkyCiv) ارائه شده که قابلیت ارائه داده‌های طراحی در یک جدول را داشته که با رنگ‌های قرمز و سبز علامت‌گذاری می‌شوند. به این شکل المان‌های دارای مشکل مشخص شده و با این شیوه از مطابقت طراحی‌ها را با آیین‌نامه‌های جدید اطمینان حاصل می‏شود.

به گفته مدیر اجرایی نرم‌‏افزار اسکای‌سیو (SkyCiv) مشکل فوق در ویرایش جدید نرم‌افزار که بر پایه فضای ابری بنیان گذاشته شده به شکل مناسبی حل شده است. او می‏گوید: «پس از اینکه آئین‌نامه‌ها و استانداردها بروز شوند، فرآیند راه‌اندازی مجدد به شکلی سریع و بدون هیچ‌گونه هزینه‌ای انجام می‌گیرد. با این ویژگی مهندسان سازه می‌توانند با اطمینان از صحت انجام فرآیند طراحی ساختمان‌ها بر اساس آخرین استانداردهای روز دنیا به کار خود ادامه دهند.»

مفهوم فضای ابری

شاید اولین مفهومی که از واژه “فضای ابری” و “پایه-ابری[2]” در ذهن شکل می‏گیرد، یک فضای مجازی رایگان در محیط اینترنت باشد که امکان کپی کردن فایل‌ها و حفظ اطلاعات در آن وجود دارد. فضایی مجازی که از هر نقطه از جهان با یک ارتباط اینترنتی ساده در دسترس بوده و از نقطه نظر امنیتی نیز در جایگاه ممتازی قرار دارد.

اما واقعیت آن است که این تنها قسمتی از یک حقیقت گسترده است. امروزه با توجه به نیازهای سخت‏‌افزاری جدیدی که در دنیای نرم‌افزاری وجود دارد و نیز با توجه به مشکلات خرید، دانلود و نصب نرم‌افزارهای مهندسی، امکان استفاده از “فضاهای ابری” به شکل دیگری نیز فراهم شده است. به‌عنوان مثال شرکت‌هایی که خدمات مهندسی خود را ارائه می‏کنند می‏توانند در بستری مناسب بر پایه-ابری، امکان سرویس‌دهی بهتری را به مشتریان خود داشته باشند. در این حالت تنها یک ارتباط اینترنتی ساده نیاز است تا مهندس طراح به نرم‌‏افزار مهندسی و مدل پروژه خود دسترسی پیدا کند. از سوی دیگر این نرم‌‏افزارهای مهندسی با ارائه‏ آیین‏‌نامه‌های جدید طراحی، خود را به شکل سریعی بروز نموده و امکان سرویس دهی به مشتریان خود را با در نظر‏گیری آخرین استانداردها فراهم می‏سازند. همچنین باید به این نکته مهم اشاره کرد که یکی از مراحل مهم در بستر فناوری BIM، مرحله “تحلیل و طراحی سازه‌‏ها” می‏باشد. همینک این مرحله نیز می‏تواند در بستر “پایه-ابری” نقش گیرد. به این شکل که با استفاده از یک مرورگر اینترنت و با استفاده از یک تبلت ساده می‏توان به مجموعه‌‏ای از اطلاعات تحلیل و طراحی پروژه دست پیدا کرد.

[1] American Institute of Steel Construction

[2]Cloud-Base

تهیه شده توسط:امیرحسین میرکوشش

http://bit.ly/2FcKkmx