سفارش تبلیغ
صبا ویژن

توسعه نرمافزار رِویت توسط شرکت آتودِسک

بیمانا: شرکت آتودسک (Autodesk) نسخه 2018 نرم‌‏افزار رویت (Revit) را عرضه کرده است. به گزارش بیمانا نسخه جدید این نرم‌‏افزار در راستای ارائه ابزارهای طراحی BIM جهت توسعه فضاهای همکاری بین کارگروه‌‏های مختلف مهندسی و نیز ارائه سطح بالایی از خدمات در راستای نیازمندی‌های ساخت و نصب قدم‌‏های بزرگی برداشته است.

جیم لینچ (Jim Lynch) نایب رئیس BIM در شرکت آتودسک گفت: «نسخه 2018 نرم‌‏افزار رویت از آن جهت که به‌عنوان بخشی از یک نمونه بنیادین BIM محسوب شود، به شکل مناسبی بهینه‌سازی شده است. این نمونه بنیادین BIM به بخش‌های اصلی مهندسی شامل معماری، تأسیسات مکانیکی، الکتریکی و سازه خدمت‏‌رسانی کرده و به برآورد مصالح اصلی تأسیسات مکانیکی و الکتریکی، فولاد و بتن کمک می‏‌کند.»

وی افزود: «با این کار طراحان، صنعتگران و پیمانکاران می‏‌توانند تا سطح جزئیات بیشتری در مدل داشته باشند که به فرآیند ساخت، شکل یکپارچه‌تری می‏‌دهد.»

همچنین شرکت آتودسک قصد دارد جهت کاهش خطاها نسبت به بهبود جریان کاری بین مهندسان سازه و طراحان جزئیات فولادی همت بگمارد. این خود منجر به آن خواهد شد تا برآورد‏ها و مدلسازی‌های جزئیات به شکل دقیق‌‏تری صورت پذیرد.

همچنین کاربران نرم‌‏افزار رویت در نسخه جدید می‏‌توانند اتصالات فلزی بین ستون‏‌ها، تیرها و مهاربندی‏‌ها را با استفاده از قابلیت‌های مدلسازی هوشمند و سفارشی نرم‏‌افزار ایجاد نمایند. از‏سوی‏‌دیگر با استفاده از پلاگین یا افزونه اتصالات فولادی در رویت یا “Steel Connections for Revit” می‏‌توان به بیش از یک‌صد اتصال جدید برای مدلسازی اتصالات فولادی همراه با جزئیات دقیق دست پیدا کرد. هم‌‏اکنون مهندسان با استفاده از قابلیت‌های نسخه جدید نرم‌‏افزار رویت می‏‌توانند علاوه بر مدل‏سازی قاب‌های فلزی در محیط BIM، نسبت به مدل‏سازی صدها نوع اتصال فلزی به همراه جزئیات مربوطه اقدام نمایند. این خود می‏‌تواند نسبت به یک ارتباط پیوسته نرم‎‏افزاری بین نرم‌‏افزارهای Revit و‏ Autodesk Advance Steel منجر شود تا فرآیند ساخت جزئیات فلزی به صورت خودکار صورت پذیرد و مدل‌های BIM جهت فرآیند ساخت مهیا شود.

از دیگر ویژگی‏‌های نسخه 2018 نرم‏‌افزار رویت تنوع در مدل‌سازی “آرماتورها” است. این به آن معنا است که امکان مدلسازی آرماتورها به‌صورت دقیق‌تر برای اشکال غیراستاندارد المان‌های بتنی ایجاد شده است. اکنون مدیریت گرافیکی قیود آرماتور در نماهای سه‌بعدی قابل دسترس بوده و به کاربران این امکان را می‏‌دهد تا مد‌ل‌های کاملی را با سرعت بیشتری تولید کنند. اکنون کاربران می‌توانند از نرم‌افزار رویت به‌منظور تبدیل طراحی المان‌های بتنی بدون آرماتور به المان‌های بتنی به همراه آرماتورها و جزئیات استفاده کنند که خود می‏‌تواند به فرآیند ساخت منجر ‏شود. بنابراین ایده همکاری نزدیک بین مهندسان “طراح سازه‌های بتنی” و “سازندگان سازه‏‌های بتنی” در بستر BIM محقق می‏‌شود.

از سوی دیگر ارتقاء صورت گرفته در نسخه جدید نرم‌‏افزار در فرآیند مدل‌سازی المان‌های تأسیساتی، مکانیکی و الکتریکی، به کاربر کمک می‏‌کند تا المان‌های آماده ساخت را به شکل مؤثرتری با استفاده از امکانات مسیریابی مدل کند. اکنون این نسخه نرم‌افزار از مدل‌سازی همراه با جزئیات المان‌های شیبدار لوله‏‌ای نیز پشتیبانی می‌کند.

بعضی دیگر از پیشرفت‌ها در زمینه طراحی و مدل‌سازی مکانیکی در نسخه جدید نرم‌‏افزار صورت پذیرفته است. این پیشرفت‌ها به کاربران کمک می‏‌کند تا به وسیله تنظیمات هوای بیرونی با توجه به فضاها و نوع ساختمان معرفی شده توسط کاربر، نیازهای اولیه انرژی را به نحو مؤثرتری در نظر گیرند.

از سوی دیگر در نسخه جدید نرم‌‏افزار المان“Multistory Stair” برای مدل‌سازی سریع‌تر و آسان‌تر برج‌های پلکانی پیچیده در ساختمان‌های دارای طبقات زیاد در نظر گرفته ‌شده است. درواقع می‌توان سازه یک پله را با اتصال دو سر آن به ترازهای ارتفاعی مورد نظر در طبقات مدل کرده و سپس آن را به کل ساختمان تعمیم داد.

علاوه بر ارتقاء در امکان مدل‌سازی پله‌‏ها در نسخه جدید نرم‌‏افزار، “ابزار مدل‌سازی نرده‌ها” برای ساختمان‌های چندین طبقه نیز دارای پیشرفت قابل توجهی شده است. این قابلیت به طراحان کمک می‏‌کند تا فرآیند نرده‌کشی راه پله‌ها را تنها با یک کلیک برای کل برج پلکانی انجام دهند. همچنین امکان اعمال تنظیمات پله از یک طبقه به کل طبقات فراهم شده است. در ادامه حتی می‌‏توان نرده‌کشی را به المان‌هایی نظیر توپوگرافی افزود تا حصارکشی، موانع جاده‌ای و نرده‌های بیرون ساختمان را نیز مدل کرد.

از سوی دیگر در نسخه قبلی نرم‌افزار رویت یعنی ویرایش 2017.1 ، امکان “Dynamo Player” عرضه شده بود اما در نسخه جدید نرم‌افزار رویت، امکان اجرای کد دستوری که در رابط برنامه‌ریزی گرافیکی Dynamo ساخته می‌شود نیز فراهم آمده است. این کار برای ساده‌تر کردن اجرای کدهای دستوری برای کاربران بوده که توسط آن، قابلیت‌های رویت را می‌توان توسعه و ارتقاء بخشید.

همچنین در نسخه 2018 نرم‌‏افزار رویت قدرت پارامترهای سراسری افزایش داده شده که این خود باعث می‌شود تا اهداف طراحی هوشمند در مدل لحاظ گردیده و همچنین می‏‌تواند در اندازه‏‌های مربوط به قطر، شعاع و دیگر”محدودیت‌های هم‌ارزی ” نیز اعمال شود.

قابلیت جدید “لینک مدل جهت هماهنگی ” در نرم‌افزار رویت، کاربران را قادر می‌سازد تا از یک فایل نرم‌افزار Navisworks به‌عنوان یک‌ لایه مدل‌سازی شده در نرم‌افزار رویت استفاده کنند. واضح است که قابلیت مذکور امر هماهنگی با تیم‌های بیرونی که ممکن است با نرم‌افزار رویت کار نکنند را آسان‌تر می‏‌سازد. اکنون نرم‌افزار Revit 2018 شامل برنامه زمان‌بندی و پارامترهای افزودنی برای لینک‌ها و گروه‌ها بوده که به کاربران برای درک بهتر و ارائه فهرست المان‌های پروژه یاری می‌رساند.

همچنین در ویرایش حاضر نرم‌افزار رویت از فرمت فایل SAT و همچنین نرم‌افزار Rhino پشتیبانی می‏‌شود تا اتصال “طراحی مفهومی” به “محیط طراحی رویت” تسهیل شود.

تهیه شده توسط:علیرضا نویدمقدم

http://bit.ly/2FOGdhJ