سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فناوری بیم (BIM)، انتخاب دانشگاه بریستول

دانشگاه قدیمی بریستول (Bristol) یکی از دانشگاه‌‏های معتبر واقع در جنوب غربی انگلستان است. این دانشگاه در سال گذشته برای ساخت دانشکده تجارت و حقوق خود از فناوری بیم (BIM)، استفاده کرد. پیمانکار اصلی، شرکت ای.اس.جی (ISG) برای اجرای بهتر و روان‏‌تر این پروژه از فناوری بیم (BIM)، استفاده کرده است. نتیجه کار سنگ محکی برای ادامه استفاده از این فناوری بیم (BIM) در پروژه‌‏های آینده دانشگاه است.

بیمانا: فناوری بیم (BIM)، انتخاب اصلی برای پروژه ساختمانی هفت طبقه در قلب دانشگاه بریستول با ارزش 50 میلیون پوند است. این ساختمان قرار است دانشکده‌های تجارت و حقوق را در خود جای دهد. در این پروژه بزرگ 17 هزار مترمربعی، دو بال ساختمان توسط یک دهلیز مرکزی بزرگ از همدیگر جدا می‌شود. راهکارهای خلاقانه‌ای در این ساختمان برای تحصیل و کار درنظر گرفته شده که شامل فضاهای متعدد آموزشی و اجتماعی می‌باشد.‏ تا در این فضاها دانشجویان، اساتید و کارکنان اداری قادر به ارتباطی بسیار نزدیکی با یکدیگر داشته باشند. فضاهای دیگر این سازه عبارتند از: دو نمونه شبیه‌سازی شده از “دادگاه‌های حقوقی” و “اتاق بازرگانی شهر”، “تالار سخنرانی” و “اتاق‌های آموزش فعال” برای ارتقای فن‌آوری.

این پروژه بستری آزمایشی به‌عنوان “سنگ محک” انجام پروژه‌های آتی دانشگاه خواهد بود. آیا فناوری بیم (BIM)، انتخاب دانشگاه بریستول برای اجرای پروژه‏ هایش می‎‏شود؟

فرآیند اجرای بیم (BIM)

اندرو کینگدان (Andrew Kingdon)، مهندس معمار و هماهنگ‌کننده فناوری بیم (BIM) این پروژه است. وی گفت: «تا آنجا که می‌توانستیم به اجرای سطح دوم فناوری بیم (BIM)، در این پروژه نزدیک شدیم. توانسته‌ایم تا “برنامه اجرایی BIM”، “ماتریس‌ مسئولیت‌های مرتبط با مدل‌سازی” و “سطح جزئیات مورد نیاز” را توسعه دهیم. همه این کارها در بستر استاندارد تبادلات اطلاعات ساختمانی یا (COBie) انجام شد. »

درادامه افزود: «ما مواردی را انجام دادیم که ممکن بود در پروژه‌های دیگر فراموش‌ شوند. از جمله می‌توان به “پروتکل‌های نامگذاری” اشاره کرد. در این پروتکل، فایل‌ها بر اساس اطلاعات طراحان و پیمانکاران فرعی، از لحاظ شماره‌گذاری، وضعیت و بازبینی تنظیم می‌‏شوند.»

«تمرکز اصلی بر روی این بود که نیازهای کارفرما را برای عملیات بهره‌برداری و نگهداری مستمر، برآورده شود.به همین منظور تمامی اطلاعات و داده‌ها را در نرم‌افزار “مدیریت تعمیر و نگهداری” کارفرما یعنی آرچی‏بوس (Archibus) تجمیع شدند.»

وی ادامه داد: «انجام چنین کارهایی برای حصول اطمینان از انجام صحیح کارها و انجام مناسب خواسته‌های کارفرما است. به‌عنوان مثال نیازی نیست که در پایان پروژه مجموعه‌‏ای از داده‌های غیرضروری به کارفرما تحویل داده شود.»

برای اطمینان از روند مناسب وظایف نگهداری اطلاعات، مشاوران پروژه جلسات تخصصی با تیم کارفرما برگزار کردند، تا اطلاعات مورد نیاز برای مدیریت “تعمیر و نگهداری” مشخص شود. از سوی دیگر فناوری “واقعیت مجازی” به‌طورگسترده دراین پروژه مورد استفاده قرار گرفت. با این فناوری کارفرما درک بهتری از طرح‌های BIM مطرح پیدا نموده تا پیشنهادات خود را برای بهبود و اصلاح کار عنوان کند.

یکی از پیمانکاران فرعی و مسئول مدل‌سازی سه‌بعدی پروژه، ساخت یک برنامه کاربردی و سفارشی را برعهده گرفت. این برنامه با فناوری بیم (BIM) هماهنگ بوده و برای حرکت در مدل واقعیت مجازی (Fly Through) ساخت شده است. این برنامه کاربردی جهت مدیریت و هماهنگی مدل‌های مختلف معماری، سازه‏ای و تأسیسات مکانیکی و الکتریکی کاربرد دارد. از سوی دیگر قابلیت استفاده از هدست در فضای برنامه گوگل کاردبورد (Google Cardboard) وجود دارد. این برنامه کارفرمایان را قادر می‌سازد تا فضاهای هیجان‌‏انگیز سه‌‏بعدی را احساس کنند و تغییرات لازم را جهت بهتر کردن کار ارائه نمایند.

با وارد کردن مدل نرم‌افزار رویت (Revit) به نرم‌‏افزار رویزتو (Revizto) کاربران قادر خواهند بود در محیط سه‌بعدی به گشت‌زنی (Walk-Through) بپردازند. به این ترتیب کاربر یا کارفرما رنگ‌ها و مصالح نهایی را مشاهده کرده و در صورت لزوم تغییر می‌دهد.

برای ایجاد بسترهای گشت‌زنی دقیق در مدل سه‌بعدی باید یک فضای پروژه‌ای در نرم‌افزارهای فناوری بیم (BIM)، تعریف کرد. سپس برای ایجاد توانایی تجسم با استفاده از افزونه (پلاگین) مربوطه، مدل نرم‌افزار رویت را به نرم‌افزار رویزتو انتقال داد.

به گفته کینگدان این پروسه بسیار ساده است. «این نرم‌افزار یک “سطح جزئیات تصویرسازی به کمک رایانه” (CGL) کامل از جزئیات را ارائه نمی‌‌دهد. گرچه برای انتقال مفهوم فضا، نور و کیفیت معماری بسیار سودمند است.»

از طریق همین بررسی‌‏های دقیق مدل سه‌بعدی بود که کارفرما متوجه میزان ضعف نور در راهروی مجاور محوطه اجتماع کارمندان شد. این فضا بسیار محصور و بسته بود؛ بنابراین کارفرما درخواست کرد تا پنل‌های شیشه‌ای بزرگتری در دیوار راهرو تعبیه شود تا این فضا نور بیشتری دریافت نماید.

اخیراً تیم نرم‌افزار رویزتو با استفاده از هدست اوکلوس ریف (Oculus Rift) موفق به ارتقای تجربه واقعیت مجازی شده است.

فناوری بیم (BIM)، انتخاب آینده دانشگاه

کینگدان اظهار کرد: «با پیشرفت پروژه، کارفرمایان و کاربران نهایی تجارب تازه‌ای کسب کرده‏اند. مشتاق بودن درکی واقعی از فضاهای پس از ساخت پروژه داشته باشند. تجربه‌‏ای که تا کنون برای آنها میسر نبود.»

نرم‌افزار رویزتو تمامی داده‌های اشیاء در بستر فناوری بیم (BIM) و همچنین فایل‌های لینک شده به مدل اصلی را حفظ می‏‌کند تا امکان شناسایی مشکلات مختلف میسر ‏شود.

وقتی که پروژه به مراحل پایانی و تکمیلی خود نزدیک می‏‌شود، تیم پروژه، مدل‏‏‌هایی “چون‌ساخت” را نهایی کردند. پس از آن مدل بیم (BIM) در قالب استاندارد تبادلات اطلاعات ساختمانی یا (COBie) سامان داده و آماده کردند.

مدل بیم (BIM) و نرم‌‏افزار رویزتو پس از مرحله “تحویل پروژه” مزایای بسیاری برای تیم “مدیریت تعمیر و نگهداری” داشت. درنتیجه دانشگاه نیز در نظر دارد از این مزایا جهت اهداف آموزشی نیز بهره ببرد.

تهیه شده توسط:محمدمهدی لطیفی‌نمین

http://bit.ly/2EPb5RD