سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طراحی مرکز نوآوری و خلاقیت با استفاده از فناوری بیم

با بهره ‏گیری از فناوری بیم (BIM)، مرکزی در کشور بوتسوانا واقع در جنوب آفریقا طراحی شده است. طراحی مرکز نوآوری و خلاقیت هنری بوتسوانا توسط شرکت آمریکایی شاپ (SHoP Architects) با استفاده از راهکارهای ارائه شده توسط نرم‌افزارهای فناوری بیم (BIM) انجام شد

بیمانا: طراحی مرکز نوآوری و خلاقیت خود باید از ابزارهای نوآورانه بهره جوید. شرکت شاپ، پیمانکار این پروژه خلاقانه نیز به‌خاطر ساختمان‌هایی کارآمد، جذاب و خاطره‌انگیز شهرت دارد. برای همین مدتی است که شرکت “شاپ” از فناوری بیم (BIM) ، بهره گرفته و ایده‌های خود را با مدل‌های سه‌بعدی ارائه می‏کند.

معماری ” مرکز خلاقیت هنری بوتسوانا” نمونه‌ای کامل و عینی از پیشرفت در طراحی و به‌کارگیر فناوری بیم (BIM) است. می‌توان این گونه بیان داشت که این مرکز شاهد مثالی برای ارائه پروژه‌های نوآورانه و خلاقانه است. مرکز” خلاقیت‌های هنری بوتسوانا”در شهر گابورون یا همان پایتخت کشور بوتسوانا واقع شده است. این مرکز مساحتی بیش از 3200 مترمربع را جهت ساخت دفاتر اداری و مراکز تحقیقاتی، به خود اختصاص داده است‌.

به گفته ویلیام شارپلز (William Sharples) مدیر شرکت شاپ، «این مرکز بخشی از تلاش‌های دولت بوتسوانا جهت حمایت از اقتصادی متنوع و توسعه‏یافته در جامعه است.»

“مرکز به‌گونه‌ای طراحی شده تا مورد توجه “مشتریان بالقوه” نیز قرار گیرد. یعنی آنچه که مورد نیاز “افراد خلاق” است، ازجمله دفاتر کار تا فضاهای تحقیقاتی در این مرکز فراهم شده است. استفاده از فناوری بیم (BIM)، ما را در ایده ‏پردازی و نیز کاوش در مدل‌‏های سه‌بعدی یاری کرد.”

وی افزود: « مرکز به‌گونه‌ای طراحی شده تا مورد توجه “مشتریان بالقوه” نیز قرار گیرد. یعنی آنچه که مورد نیاز “افراد خلاق” است، ازجمله دفاتر کار تا فضاهای تحقیقاتی در این مرکز فراهم شده است. استفاده از فناوری بیم (BIM)، ما را در ایده‏‌پردازی و نیز کاوش در مدل‌‏های سه‏‌بعدی یاری کرد. با بهره‌گیری از قابلیت “تصویرسازی”، بعد زمان و فاصله را به یکدیگر پیوند میزنیم.»

چالش‌ها

“بوتسوانا” کشوری محصور در خشکی و واقع در جنوب آفریقا است که در سال 1966 استقلال خود را به دست آورده است. این کشور قبلاً یکی از فقیرترین کشورهای جهان به شمار می‌آمد ولی اکنون ازجمله ثروتمندترین کشورهای جنوب آفریقا است. این کشور با معادن الماس و مواد معدنی خود به پیشرفت اقتصادی قابل توجهی دست یافته است. البته این کشور قصد ندارد که برای رشد و توسعه خود تنها بر منابع زیرزمینی خود اتکاء کند بلکه با تشویق و کارآفرینی در بخش‌های دیگری مانند فناوری ‏های نوین، صنایع سبز و تحقیقات دارویی ،گام در راه رشد و توسعه اقتصادی برداشته است.

“مرکز خلاقیت‌های بوتسوانا” برای حمایت از رشد اقتصادی کشور، امکانات مدرن و جدیدی را جهت فعالیت‌های تحقیقاتی و فناورانه عرضه می‌کند. رهبران سیاسی بوتسوانا براین باور بودند که این مرکز به‌منظور جذب افراد، نیاز به یک طراحی منحصربه‌فرد دارد تا نشانی از تعهد این کشور به مفهوم “نوآوری” باشد. بنابراین تصمیم گرفتند تا با برپایی یک رقابت جهانی برای معماری مرکز، پیمانکاران پروژه را تعیین نمایند.

به گفته مدیر اجرایی و توسعه مالی “مرکز خلاقیت ‏های بوتسوانا” «این مرکز یک سرمایه‌گذاری مهم برای مردم کشور ما است. مسئولان کشور ما فقط به دنبال یک طراحی چشم‌گیر نبودند بلکه می‏ خواستند شاهد بهترین ایده‌ها از طرف معماران جهانی باشند. درواقع یکی از معیارهای انتخابی ما بالابردن سطح کیفی کار با بهره‌گیری از آخرین و بروزترین ابزارهای طراحی معماری بود.»

راه‌حل‌ها با استفاده از فناوری بیم (BIM)

گزینش شرکت معماری “شاپ” به دلایل بسیاری شکل گرفت. طراحی صورت گرفته توسط این شرکت با الهام از ویژگی‏‌های فرهنگی و محیطی کشور بوتسوانا انجام گرفته است. این طراحی به آن گونه است که این مرکز با مناطق مجاورش درهم‌آمیخته و چشم‌انداز تپه‌های شنی و رودخانه دلتا را در یادها زنده می‌سازد. همچنین گزینه ‏های طراحی پایدار همچون استفاده از بام سبز یا سقف دارای پوشش گیاهی، با اهداف کلی ساختمان هماهنگی کامل دارد.

کوین فنل (Kevin Fennell) مدیر پروژه در این زمینه گفت: «البته طبیعی است برای انتقال بهتر ایده‏ های تصاویر رندر شده سه‌بعدی در پیشنهادات ارائه گردید. با استفاده از فناوری بیم (BIM) و قدرت رندرینگ جزئیات کار در پیشنهاد ما آسان‌تر لحاظ ‏شد. قابلیت تصویرسازی از طراحی، این امکان را به کارفرما می‌داد تا نحوه قرار گرفتن ساختمان و تطبیق آن با محیط پیرامونی را مشاهده نماید.»

شارپلز از دیگر طراحان شرکت نیز در مورد این طراحی گفت: «موجب افتخار است که شرکت ما برای طراحی این ساختمان انتخاب شد. برای مدل کردن ایده‌ها با تکیه بر فناوری بیم (BIM) بهره‏ گرفتیم. این ابزار کمک زیادی به کاوش ایده ‏ها توسط تیم طراحی کرد و همیاری با جامعه معماری بوتسوانا را ارتقاء بخشید.»

به اشتراک‌گذاری مزایای BIM

پیمانکار طراحی در شروع کار پروژه، میزبان جلسه ‏ای با نمایندگان کارفرما درشهر نیویورک بود. برای بعضی از مدل‌های موجود از فناوری بیم (BIM) استفاده شد و گزینه‌های مختلفی در آن جلسه مطرح شد.

کارفرما با بررسی مدل سه‌بعدی قادر شد تا به شکل شفاف تری به مفهوم طراحی پی ‌برده و بازخورد سریع‌تری از خود نشان دهد. بنابراین، کارفرما قادر بود تا تجسم بهتری در مورد “چگونگی به نظر رسیدن ساختمان در آینده” و نیز “چگونگی قرارگیری تک تک المان‌ها در کنار یکدیگر” داشته باشد.

مدیر پروژه در این زمینه گفت: «کارفرمایان ما تجارب مستقیم زیادی در مورد استفاده از فناوری بیم (BIM) نداشتند. اما در مورد طراحی ساختمان خود کاملاً توجیه بودند و می‌خواستند از جدیدترین ابزارهای طراحی بهره ببرند. آنها پس از مشاهده قابلیت‏ های فناوری بیم (BIM) پیشنهاد کردند تا این فناوری را به مهندسان معمار کشور بوتسوانا معرفی کنیم. لذا قسمتی از کار طراحی با فناوری بیم (BIM) به یک شرکت مهندسی معماری محلی سپرده شد. برای همکاری‌های بیشتر و بر اساس روال کاری نیز جلساتی با مهندسان معمار محلی در کشور “بوتسوانا” برگزار گردید.»

“کارفرمایان ما … پس از مشاهده قابلیت‏ های فناوری بیم (BIM) پیشنهاد کردند تا این فناوری را به مهندسان معمار کشور بوتسوانا معرفی کنیم. لذا قسمتی از کار طراحی با فناوری بیم (BIM) به یک شرکت مهندسی معماری محلی سپرده شد.”

بینشی عمیق‌تر و تغییراتی سریع‌تر

چندین کار گروه معماری جهت ملاقات با مهندسان محلی کشور “بوتسوانا” راهی آفریقا شدند. در طول جلسات مهندسان سازه پیشنهاد‌هایی مبنی بر “تغییرات فضا در پارکینگ” و “کاهش میزان فولاد مصرفی” داده شد.

استیون گارسیا (Steven Garcia) مدیر فنی پروژه بیان کرد: «با بررسی مدل ساختمانی دریافتیم که این تغییرات فوق کارساز خواهد بود. در پایان همان روز کاری در آفریقا از دفتر مرکزی خواستیم تا این تغییرات را در مدل اصلی بیم (BIM) ما اعمال کنند.»

وی افزود: «شما می‌توانید مدل‏‌های طراحی خود را خیلی سریع تغییر و اصلاح کنید. وقتی صبح روز بعد با کارفرما ملاقات کردیم، تغییرات اعمال‌شده بودند. ما همچنین می‌دانستیم که این تغییرات می‌توانند هزینه ساختمانی را تا میزان 5 درصد کاهش دهند.»

طراحی پایدار

آفتاب نیمروزی در کشور “بوتسوانا” بی‌رحم است و وجود سایه می‌تواند فضای خوشایندی را درکنار ساختمان‌ها فراهم سازد. برای همین یک طاق نمای بزرگ برای مرکز طراحی شده است تا برروی پنجره‌های متعدد این ساختمان سایه اندازد.

هنگام طراحی در محیط نرم‌افزار رویت، تیم طراح می‌توانست مطالعات مقدماتی مربوط به این سایه‌اندازی را انجام دهد. سپس آنان با استفاده از نرم‌افزار اکوتکت (Ecotect) تحلیل‌های دیگری همچون” چگونه سایه‌اندازی” و نیز “تأثیر جرم ساختمان روی بار حرارتی” را انجام دادند.

به گفته مدیر پروژه «سایه یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های “طراحی پایدار” یک ساختمان است. انجام “طراحی پایدار” یک سازه قبل از پیشرفت کار مدل‌سازی معماری می‏تواند باعث صرفه‌جویی زیادی در زمان انجام کار شود. ما از ابتدای فرآیند کار، نسبت به چگونگی اجرای طاق نما آگاه بودیم. اما نرم‌‏افزار مورد استفاده درک بهتری برای استفاده از بهترین روش استفاده از پنل‏ های نما به ما داد.»

نتیجه استفاده از فناوری بیم (BIM)

با توسعه ساخت “مرکز خلاقیت‏ های هنری بوتسوانا” نقش فناوری بیم (BIM) در پروژه‌ها بیشتر و بیشتر می‌شود. فناوری بیم (BIM) طراحی سه‌بعدی را چندین مرحله توسعه‌یافته‌تر می‌کند. مثلاً در انجام همین پروژه، استفاده از فناوری بیم (BIM) درک بهتر از طراحی و امکان همکاری‌ بیشتر و آسان‌تر را به ارمغان آورد. کارفرمای پروژه نیز به نتایج مثبتی که از فناوری بیم (BIM) حاصل‌شده است، اذعان دارد. قابلیت به “اشتراک‌گذاری مدل‌های سه‌بعدی ساختمان” با مقامات کشور بوتسوانا باعث شد تا اشتیاق برای انجام این پروژه زیاد شود. سطح بالای اطلاعاتی که از مدل بیم (BIM) جمع‌آوری می ‏شود بسیار تأثیرگذار است. مثلاً پیمانکار می‌توانند بگویند چگونه با انتخاب طرح‌های مختلف، می‌توان بر میزان مصالح مصرفی جهت تکمیل پروژه تأثیر گذار بود. بنابراین کارفرما بهتر و زودتر درخواهد یافت که چگونه انتخاب‌های گوناگون می‌تواند بر نتایج نهایی کار تأثیرگذار باشد.»

تهیه شده توسط : شیدا محمودی

http://bit.ly/2ouOuPz