سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سفری در میان نور به نیوزیلند

بیمانا: مرکز لن لی (Len Lye) موزه هنری برگزیده در نیوزلند بوده که بهره‌گیری از نرم‌افزار ARCHICAD در آن هویدا است.

طراحی این موزه هنری به شدت تحت تاثیر زندگی، عقاید، آثار ادبی و هنری هنرمند مشهور و پرشور نیوزلندی «لن لی» است (1980-1901). لی معتقد بود که کار هنری بخشی از حس هوشیاری و آگاهی برقراری ارتباط با دنیای آینده است و از نور به عنوان ابزار اصلی خود استفاده می‌کند.

ساختمان مرکز لن لی در منطقه تاراناکی (Taranaki) در کشور نیوزیلند واقع شده است که به‌خاطر محصولات فولاد ضدزنگ خود معروف است. نمای بیرونی این عمارت 3 هزار مترمربعی، نور را انعکاس می‌دهد و این کار از زوایای گوناگون به‌صورت هولوگرافی درمی‌آید که هم به این عمارت و هم به میدان شهر روح و زندگی بخشیده و آن را پر جنب‌و‌جوش نشان می‌دهد.

نمای خارجی مرکز دارای بیست ستون پیش ساخته بتنی منحنی شکل با ارتفاع 14 متر می‌باشد. سطوح خارجی این نما مزین به سطحی صیقلی ساخته شده از فولاد ضدزنگ و شیشه‌کاری که بین ستون‌ها پنهان شده است، خودنمایی می‌کند. ستون‌ها طوری طراحی شده‌اند که نور را از میان این شیشه کاری‌ها، در ساعات روز به درون ساختمان و در هنگام شب به بیرون ساختمان منعکس کنند. مقیاس، مصالح، نور و اتمسفر این نمای خارجی به گونه‌‏ای ترکیب شده‏‌اند که همچون عوامل مختلف فیلم، صحنه‌ها را می‌سازد و ابعاد خیالی را بوجود می‏‌آورند. نمای خارجی همانند یک منظره زنده و با روح است که فضاهای بیرونی و درونی سازه را به هم پیوند می‌‏دهد.

در این عمارت فضاهایی همچون سالن‌های آموزشی، سینمایی دارای 62 صندلی، آرشیو و یک اتاق کنترل اختصاصی جهت امور خاص این مرکز اختصاص یافته است. نتیجه آنکه فضایی به دست آمده که با خلق تجربه احساسی از نور به عنوان “پرستشگاهی” برای هنر قابل احترام، جلوه‌گری می‌نماید.

کار گروهی و استفاده از فناوری بیم (BIM)

کارفرمای این اثر برای طراحی این اثر پیچیده، دامنه وسیعی از تخصص‌های معماری را دورهم گردآورد. این پروژه در سال 2010 میلادی و با استفاده از نرم افزار ARCHICAD 14 آغاز شد. بزرگترین چالش گروه طراحی مدل‌سازی نمای بیرونی این ساختمان بود. گروه طراحی به دلیل پیچیدگی نمای بیرونی، فرم ساده نمای بیرونی را با استفاده از نرم افزار Rhino ساختند و سپس به نرم افزار ARCHICAD منتقل کردند. سپس هنگامی که نرم افزارهای ARCHICAD 15 و ARCHICAD 16 به بازار عرضه شد، نمای بیرونی ساختمان دوباره با استفاده از ابزار Shell و Morph مدل‌سازی شد.

یک مدل سه‌بعدی جامع با قابلیت ارتباط مستقیم در چرخه فناوری بیم (BIM)، دارای جزئیات مبسوط شامل مدل ساختمانی سه‌بعدی سازه و المان‌های مکانیکی و تأسیساتی، توسط تیم طراحی ساخته شد. از این مدل جهت استخراج مستندات پروژه، انتقال مفاد طراحی به کارفرما و روشن ساختن مشکلات ساخت در طول دو سال زمان انجام پروژه ساخت، استفاده شد.

استفاده از OPEN BIM یک مبنای مستحکم برای کارهای طراحی و ساخت بود و بهره‌گیری از آن برای برنامه‌ریزی جهت ساخت هندسه پیچیده ساختمان، امری اساسی بود. چراکه این کار، انتقال یکپارچه مدل بین مهندسین مشاور را از مرحله طراحی تا ساخت تضمین می‌کرد. از آنجایی که این یک پروژه آزمایشی بود، از مدل داده‏‌ها با فرمت IFC برای برخی مهندسین مشاور استفاده شده و تعداد زیادی مدل‌های نمایشی بین مهندسین مشاور رد و بدل گردید تا انتقال مدل‌ها در آینده بصورت یکپارچه تضمین شود. کار انتقال و به اشتراک‏‌گذاری داده‏‌ها به‏‌صورت هفتگی انجام می‏‌گرفت.

به محض آنکه هندسه نمای خارجی سازه در نرم‌افزار ARCHICAD آماده گردید، به نرم افزار Ecotect 2011 (که خود متصل به نرم افزار Radiance می‌باشد) منتقل گردید تا بازتاب‌های مسیر نور خورشید، مستندسازی شود. مدل معماری از ستون‌های تالار ستون‌گذاری شده مستقیماً به تولیدکنندگان ستون پیش‌ساخته ارسال شد و این در حالی بود که اثرات انتقال نور، با المان‌های نمونه در اندازه واقعی، در محل انجام پروژه نیز آزمایش شد.

تبادل داده‌ها با فرمت IFC برای کار سازه و تأسیسات و موفقیت پروژه امری ضروری بود. مدل‌های سازه‏ای و تأسیساتی وارد شده، فقط به‌عنوان اطلاعات مرجع (در لایه‌ای پنهان) در مدل معماری ذخیره می‌شد. سپس اجزا المان‏‌های سازه‏ای و تأسیساتی دوباره به مدل وارد می‌شد و در مدل فناوی بیم (BIM) تثبیت می‌شد.

مدل نهایی شده به نرم‌افزار SketchUp منتقل شد تا کارکنان گالری بتوانند آثار هنری را درون ساختمان قرار داده و برنامه نمایشگاه را دو سال زودتر از اینکه گالری عملا ً شروع به فعالیت کند، به پیش ببرند. مدل، جهت ارایه تصویر و انیمیشن به نرم افزار 3DsMax شرکتAutodesk منتقل شد.

یکی از استفاده‌های بسیار جالب از فرآیندهای OPEN BIM، برنامه‌ریزی آکوستیک/صوتی فضاهای نمایشگاه بود. از آنجایی که آثار هنر حرکتی لن لی بسیار مشهور است، طراحان می‌بایست هنگام طراحی فضاهای داخلی و جاگذاری آثار هنری وی، مولفه صدا را نیز به کار می‌افزودند. یکی از گزینه‌ها، عایق‌بندی صوتی گالری‌ها بود اما در آخر، مشاورین آکوستیک راه‌حل بسیار جالبی یافتند. راهکار این بود که قطعات موسیقی با صدای بلند در فواصل زمانی معینی اجرا شوند و این امر با توجه به زمان‌بندی خاصی برای لحظات سکوت و لحظات اجرای قطعات موسیقی انجام شود. همچنین آثار هنری به دقت انتخاب شده و با روشی خلاقانه (هدایت بازدیدکنندگان به فضاهای نمایشگاه با استفاده از صدا)، کار صورت می پذیرفت. مدل انتقال داده شده از نرم افزار ARCHICAD، انجام این کار را میسر کرد. مشاورین آکوستیک از نرم‌‏افزارهای Odeon و Iris استفاده کردند. یک آکوستیک اتاق و یک آکوستیک 3D، نرم افزار را فعال می‌سازد تا اثرات صدا که از درون موزه و از قطعه‌ای مخصوص که در گالری تعبیه شده و صادر می شود را ارزیابی کنند.

از آنجایی که مرکز لن لی بطور کامل مدل شده بود، بنابراین ساخت مدل BIMx از آن — شامل کل اطلاعات دوبعدی موجود در مدل– بسیار ساده و طبیعی بود. از مدل BIMx مرکز Len Lye در جریان بازدید و نظارت از سایت استفاده می‌شد و سازندگان از این مدل برای تجسم سه‌‏بعدی ساختمان و اتصالات بهره می‏‌گرفتند و استفاده از این مدل برای کارفرمایان برای دانستن طراحی فضاها بسیار ساده بود.

مدیریت ارزش توسط ARCHICAD

یک پروژه گالری هنری، همیشه به یک تهویه مطبوع مناسب نیاز دارد. چنین هوای ایده‌‏آلی، با صرف هزینه‌های بسیار بالای برای سیستم تأسیسات، خصوصاً سیستم HVAC میسر می‏شود که می‌تواند تا 25 درصد از کل هزینه‌های ساختمان را به خود اختصاص دهد. بنابراین بهره‌گیری از نرم‏‌افزار ARCHICAD هنگامی که پروژه با مشکلات تأمین منابع مالی روبرو است. این نرم‏‌افزار سازندگان را قادر می‌سازد تا مهندسین و مشاورین مختلف در زمینه سیستم‌های گرمایشی و تهویه هوا را با هم هماهنگ سازد به شکلی که بتوان این هزینه را به نحو قابل توجهی کاهش داد.

استاندارهای تخصیص وام بین‌المللی برای امور هنری بسیار سختگیرانه هستند و باعث می‌شود موزه‌ها با محدود کردن اندازه محیطی، خود را با این استانداردها تطبیق دهند. این بدان معناست که یک موزه هنری به این اندازه و وسعت، باید دارای دو تا سه اتاق تجهیزاتی باشد. اما شرکت سازنده به خاطر بهره‏‌گیری از سامانه فناوری بیم (BIM) به یکباره تصمیم گرفت تا برنامه‌ریزی جهت ساخت اولیه دو اتاق تجهیزات را به یک اتاق تجهیزات کاهش دهد. انجام این امر از طریق مبادله شیوه کار بین مهندسین مشاور بسیار سریع صورت گرفت و بخش عظیمی از بودجه ساختمان را حفظ کرد.

تهیه شده توسط:صابر صادقی

http://bit.ly/2CiCslH