سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مدیریت تغییرات رودخانه تیمز با فناوری بیم

برنامه مدیریت دارایی‌های رودخانه تیمز معروف به TEAM2100 به یک آژانس حفاظت ازمحیط‌زیستی سپرده شده است. این آژانس به مدت ده سال مدیریت طغیان آب حاصل از جزر و مد رودخانه تیمز و نگهداری، مرمت و جایگزینی بناها و اموال غیرمنقول در امتداد این رودخانه را بر عهده داشته است. اقداماتی لازم جهت حمایت از جان 1.25 میلیون نفر و املاک‌و‌مستغلاتی به ارزش 200 میلیارد پوند که قرار است ریسک فزاینده طغیان‌های آب حاصل از جزر و مد دریا تا پایان این قرن و بعد از آن را مهار کند.

بیمانا: این برنامه در سال 2014 و طی یک قرارداد 10 ساله با شرکت پیمانکاری CH2M ایجاد شد. هدف اصلی این برنامه اطمینان از مدیریت داده‌های مالی در سطح دومBIM با خروجی فرمت اطلاعاتی COBieدر مقایسه با فرمت BS 1192-4است. نتیجه این کار قابلیت استفاده مجدد از اطلاعات خواهد شد که از هزینه‌های ثابت کاسته و انتقال اطلاعات بین تامین‌کنندگان و کارفرمایان را بهبود خواهد بخشید.

هدف دوم بازده 20 درصدی هزینه‌ها و بازده 5 درصدی در مدیریت منابع آب طبیعی و محیط‌زیست تا پایان دوره قرارداد در مقایسه با سال 2011 است که BIM نقشی مهم در تحقق آن ایفا می‌کند.

کارن آلفورد مدیر برنامه BIM و GSL شرکت در مورد این پروژه گفت: « استفاده از سطح دومBIM توسط دولت اجباری است و ما می‌بایست آن را در فرمت داده‌های COBie ارائه می‌دادیم؛ بنابراین مصب رودخانه تایمز آزمایشی برای بررسی کارآمدی این روش در آینده بود.»

وی ادامه داد: «مدل‌های سه‌بعدی BIM به اطلاعات وابسته هستند، بنابراین می‌باید از مدیریت ساختارهای اطلاعاتی شروع می‌کردیم تا قادر به انجام موارد جدی‌تر و سخت‌تر شویم.»

روند اجرای پروژه

شرکای پروژه که توسط پیمانکار اصلی یعنی شرکت CH2M هدایت و رهبری می‌شدند، با استفاده از فرمت COBie یک روش اطلاعاتی را به‌عنوان چهارچوب کلی اطلاعات مرکزی برای تمام برنامه‌های ساخت، توسعه دادند. این چهارچوب مبتنی بر سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) بوده و به‌عنوان یک بنیاد که پیرامون آن اطلاعات پهنای مصب رودخانه با دقت کامل بررسی و ثبت ‌می‌گردد، استفاده شد. نرم افزار Primavera P6 به‌عنوان گنجینه‌ای از اطلاعات برای زمان‌بندی برنامه‌ها و هزینه‌ها و همچنین اسناد و مدارک بکار می‌رود که برای تمامی این سیستم‌ها بستر اطلاعاتی مشترک (CDE) را بوجود می‌آورد.

آلفورد در این زمینه گفت: «به‌عنوان بخشی از درخواست‌های اطلاعاتی کارفرما نسخه اطلاعاتی COBie با جزئیاتی که مورد نظر خودمان بود برای همه منتشر کردیم. آنها باید می‌رفتند در مورد نحوه ارائه آن فکر می‌کردند. در واقع تمام پروژه در مورد شیوه مناسب پاسخ‌دهی و اینکه چگونه اطلاعات و داده‌ها باید برای پاسخگویی مناسب به EIR (درخواست های اطلاعاتی کارفرما) ساماندهی می‌شدند.»

روند کار به این صورت است به هرکدام از عکس‌ها که از محل گرفته شده بود برچسبی داده شد و خروجی به موازات صفحه گسترده COBie همراه با بررسی‌ها تخصیص می‌یافتند. پیمانکار اصلی جاهایی را که قرار بود اطلاعات تولید شود با نرم‌افزارهای مختلف به دقت بررسی می‌کرد؛ مدل برآورد هزینه به دقت بررسی می‌شد و در ساختار ریز قرار داده می‌شد تا هزینه‌ها برای هر بسته کاری به دقت تعریف شود. یک صورت‌حساب بازرسی که دارای سیستم مدیریتی دارایی کارفرما و COBie باشد طراحی شد و این کار گروه را قادر به انتقال داده‌های بازرسی به سیستم‌های کارفرما با فرمت COBie می‌کرد. خروجی‌های این سیستم آماده برای کار انتقال شدند عبارت بودند از 200 مورد بررسی و 4 هزار عکس همراه یک صفحه COBie.

رویکرد شفاف در استفاده از اطلاعات

بازرسان از این روند آگاهی داشتند که داده‌ها در طول کار تحقیق و بازرسی ممکن است دستخوش تغییر شوند یا بار دیگر مورد استفاده قرار گیرند. مزیت این کار در این است که داده‌ها به هرشکلی که لازم باشد مورد بررسی و تغییر قرار می‌گیرند و دیگر قفل‌کردن اسناد، مدارک و صفحات گسترده کامپیوتری مفهومی ندارد.

بنا به گفته آلفورد در گذشته دوباره‌کاری‌ها زیاد انجام می‌گرفت. وارد کردن اطلاعات به صورت دستی کار به روزرسانی داده‌ها و حذف اطلاعات غلط را دشوار می‌کرد. وی گفت: «روند کار باید به گونه‌ای باشد که در زمان عرضه‌کنندگان نیز بتوانند از همان ساختارهای اطلاعاتی و روش‌های کاری بدون در نظرگرفتن مسیرتدارکات در پروژه استفاده کنند. این به معنای عدم وابستگی داده‌های PAS 1192 و سطح دومBIM به شکل قرارداد است و این داده‌ها در بیش از یک چهارچوب کاری و در انواع قراردادها بکار گرفته می‌شوند.»

استفاده و بکارگیری دوباره اطلاعات سازمان یافته نشان داد که این پروژه در هماهنگی کامل با تعهدنامه‌های بین‌المللی طبقه‌بندی ساخت‌وساز موسوم به Uniclass 2015 به طبقه‌بندی اطلاعات مدیریت مالی طغیان آب می‌پردازد. برنامه TEAM2100 نقش مهمی در توسعه محتوا و مضمون در راستای Uniclass 2015 داشت و این امر با تعیین اهداف از قلم افتاده و بخش‌هایی که نیاز به ساماندهی بیشتری برای طبقه‌بندی داشتند میسر شد.

به گفته آلفورد: «به عنوان گروه حفاظت از ساختمان‌ها در برابر سیل و طغیان رودخانه تیمز بخش وسیعی از صنعت را پوشش دادیم و با چیدمان امتیازات حفاظتی بر اساس Uniclass 2015 برای دیگران بسیار ساده خواهد بود که دریابند چه ساختارهایی از جمله دیوار و یا سد در برابر طغیان آب عملکرد بهتری خواهد داشت.» وی افزود: «تأمین‌کنندگان ما نیز با اتصال به سامانه BIM، طراحی نهایی را ببینند و برآورد قیمتی از مدل‌ها بدست آورند. این اطلاعات تنها در دسترس کارفرما پروژه، آژانس حفاظت از محیط‌زیست قرار نداشت.»

آژانس حفاظت از محیط‌زیست حتی در حال انتشار داده‌های مالی و ساختار داده‌های COBie در مورد مصب رودخانه تیمز است، چرا که این پروژه را رویکردی موفق می‌شمرد که باید در همه پروژه‌های مشابه در بریتانیا به کار گرفته شود.

در طی پروژه TEAM 2100 فناوری داده‌های سطح دوم BIM نیز توسعه یافت که بخش وسیعی از برنامه‌ریزی تا بازرسی، طراحی و ساخت را دربرمی‌گیرد. این برنامه حامل ساختار اطلاعاتی CAD است که می‌تواند از BIM در راستای ایمنی و سلامت، محیط‌زیست و مدیریت مالی بهره‌برداری کند. در این برنامه امکان بازتعریف BIM در ساخت‌وسازهای بر حسب نیازهای دوران جدید ایجاد شده است.

تهیه شده توسط:مهرداد یاوری

http://bit.ly/2ovuiNd