سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تجربه یک شرکت کوچک ساختمانی از ورود به بازار فناوری بیم

بیمانا: اکتبر سال گذشته میلادی، شرکت ساختمانی استپ‌نل (Stepnell) شروع به ساخت مرکز درمانی به ارزش 6.5 میلیون پوند در شهر گلوسسترشایر در جنوب غربی کشور انگلستان کرد. این مرکز درمانی 64 تخته‌خوابی به نام لِیکز (Lakes Care Centre) مکانی مناسب برای درمان بیماری‌های مغز و اعصاب بود. می‌توان اینگونه بیان داشت که سفری چهارساله برای رسیدن به قله‌های فناوری مدل‌سازی اطلاعات ساختمان یا “فناوری بیم (BIM)“، آغاز شد.

بازار فناوری بیم (BIM)

دیوید بریل (David Brill) مدیر استپ‌نل، درباره ورود این شرکت به بازار فناوری بیم (BIM) این‌گونه توضیح می‌دهد: «در سال 2012 و درپی بازبینی استراتژی‌های شرکت به منافعی که فناوری بیم (BIM) می‌تواند برای ما ایجاد کند پی‌بردیم و سپس در سال 2013 به تحقیقاتی کاربردی جهت ورود به عرصه فناوری بیم (BIM) در برنامه‌‌ریزی و نیز مراحل پیش از ‌ساخت پروژه‌ها، دست زدیم. این کار تا به آن جا پیش رفت که برای ایجاد فضای مناسب این کار، تغییراتی در ساختار شرکت ایجاد کردیم.»

برای بهره‌برداری از فناوری بیم (BIM) در عمل، باید از میان پروژه‌های ساختمانی گوناگون پروژه‌های مناسب اعمال این فن‌آوری، تشخیص داده شوند. به همین دلیل شرکت استپ‌نل برای حل مشکل کمبود پروژه خود، به شرکت خواهرخوانده خود یعنی شرکت توسعه سرمایه‌گذاری برکلی (Brackley)، روی آورد.

بریل در این زمینه گفت: «در جایی که ساختمان‌ها استانداردسازی شده‌اند، موقعیت‌ها برای کار بر روی پروژه‌هایی از جنس فناوری بیم (BIM)، بسیار بیشتر خواهد بود. ازاین‌رو برنامه ما این بوده است که هم‌زمان با توسعه ظرفیت فناوری بیم (BIM)، به دنبال راه‌هایی برای طراحی مرکز درمانی در چهارچوبی استاندارد نیز، باشیم.» وی ادامه داد: «به‌زودی مشخص خواهد شد که این مرکز درمانی یک فرصت مناسب برای ما در به‌کارگیری فناوری فناوری بیم (BIM) است.»

فناوری بیم (BIM) توسعه‌ یافته

مشارکت در پروژه از آغازین روزهای خود و همکاری با شرکت دیگری که در یک مجموعه‌ واقع‌شده است، فرصت گفتگو درباره اهداف پروژه را، ایجاد کرد. این پروژه آن‌گونه که استپ‌نل آن را تعریف می‌کند، نمادی از یک پروژه با استفاده از سامانه فناوری بیم (BIM) توسعه‌یافته و یا به عبارت دیگر نسخه تعدیل‌شده ای از سامانه فناوری بیم (BIM) می باشد. هرچند اگر سخت‌گیرانه قضاوت کنیم نمی‌توان از آن با عنوان” فناوری بیم (BIM) توسعه‌یافته” صحبت کرد، چراکه برخی از عناصر فناوری بیم (BIM)، در این پروژه لحاظ نشده است.

به گفته بریل: «تئوری‌های علمی زیادی در مورد فناوری بیم (BIM) وجود دارد اما آنچه ما خواستار آن بودیم صرفاً اجرای فناوری بیم (BIM) بود. گفتگوهای مفصلی با کارفرماها در مورد اطلاعات موردنیاز صورت گرفته است و ما موافقت کردیم که برون‌داد اطلاعات ما شامل تحلیل مغایرت‌ها، اطلاعات اقلام، دارایی‌ها و تصویرسازی سه‌بعدی، برای ارائه به کارفرمایان باشد.»

“نیاز به اختراع دوباره چرخ نیست”

شرکت استپ‌نل اطلاعات زیادی را برای تعریف محتوای هر یک از اتاق‌های مرکز درمانی تهیه‌ کرده است. درگذشته این کار به‌صورت دستی انجام می‌گرفت و بسیار زمان‌بر بود؛ اما ازآنجاکه نازک‌کاری دیوارها، انواع درها، لامپ‌ها و عناصر متفرقه دیگر می‌توانند از داخل مدل فناوری بیم (BIM) استخراج شوند، زمان بسیار زیادی صرفه‌جویی شده است و همگی این اطلاعات به سهولت در پروژه‌ بعدی نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

پروژه فوق و استفاده آن از سامانه استفاده از فناوری بیم (BIM)، از نظر استفاده از نرم‌افزارهای جدید، از منظر مدیریتی و حتی از لحاظ فرهنگ سازمانی، یک پروژه آموزشی برای شرکت استپ‌نل تلقی می‌شود.

به عقیده بریل: «درگذشته از نرم‌افزارAutodesk 360 به‌عنوان بستر مشترک اطلاعاتی استفاده می‌کردیم که تنها برای همین منظور استفاده می‌شد؛ اما متعاقباً دریافتیم نرم‌افزارهایی که بابت آن‌ها هزینه پرداخت می‌شود مانند4projects (اکنون با نام Viewpoint for Projects استفاده می‌شود) نرم‌افزارهای قوی‌تری هستند. اما اکنون بعد از چهار سال از آن‌هم به‌روزتر شده‌ایم و در مسیر استفاده از فناوری بیم (BIM) در مورد بسته‌های مختلف نرم‌افزاری تحقیق می‌شود و آنها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

به گفته بریل، استفاده از فناوری بیم (BIM) از طریق کاهش مغایرت‌های موجود در نقشه ها، موجب صرفه‌جویی مالی زیادی در پروژه‌ها شده است، هرچند شرکت نمی‌تواند هزینه واقعی این بهینه‌سازی را محاسبه کند.

وی ادامه داد: «جمع‌آوری شواهد بهره‌وری بسیار مشکل است، اما معتقدیم که در هزینه‌ها صرفه‌جویی زیادی داشته‌ایم. مهم‌تر اینکه در کارهای بعدی، نیازی نیست دوباره چرخ را اختراع کنیم و کارهای تکراری انجام بدهیم.»

تغییر ایده‌های تجاری به زمان نیاز دارد

باوجود اینکه شرکت استپ‌نل توانمندی خود را در زمینه فناوری بیم (BIM) ارتقاء داده است اما گمان نمی‌رود در آینده نزدیک این شرکت با سراریز شدن پروژه‌های BIM مواجه شود. البته به گفته بریل این امر مأیوس‌کننده است: «در حال حاضر هدف ما استفاده از فناوری بیم (BIM) در پروژه‌های درون‌گروهی است. هرچند در بیرون از این گروه تعداد بسیار کمی از پروژه‌ها مدل یکپارچه دارند و آماده مناقصه هستند.»

وی اظهار می‌کند: «زمان زیادی باید سپری شود تا باورهای تجاری، تغییر پیدا کند»

تهیه شده توسط:رضا رجبی

http://bit.ly/2CEEA2Q