سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کنار زدن محدودیتها با استفاده از فناوری بیم

بیمانا: هر روز شرکت‌های ساختمانی بیشتری با قابلیت‌های فناوری بیم (BIM) آشنا می‌شوند و سعی می‌کنند تا در عرصه خدمات بهتر، بیشتر و باکیفیت‌ بالاتر، از رقبای خود در عرصه بازار پرتلاطم و رقابتی کنونی پیشی بگیرند. شرکت لاکت و فرلی (Luckett & Farley) یکی از این شرکت‌‏ها است که از جمله شرکت‌های قدیمی آمریکایی است و تأسیس آن به سال 1853 میلادی می‌رسد.

گرگوری باوکولا (Gregory Buccola) مدیرعامل این شرکت عقیده دارد که «می‌خواهیم خود را به‌عنوان یک شرکت مبتنی بر فناوری معرفی کنیم. شرکتی که توان ارائه راه‌حل برای مشکلات طراحی و زیرساخت‌های پیچیده به کارفرمایان را دارد. به همین دلیل است که در تمامی پروژه‌های جدید از مدل‌سازی اطلاعات ساختمان یا BIM استفاده می‌شود.»

این شرکت به مزایایی که سامانه فناوری بیم (BIM) می‌تواند ارائه کند وقوف کامل دارد و نرم‌افزارهای مناسب فناوری بیم (BIM) را، برای کار مدل‌سازی انتخاب کرده است. فناوری بیم (BIM) نرم‌افزارهای طراحی سه‌بعدی را به همراه ابزارهای نرم افزاری بصری، در مجموعه‌ای واحد از برنامه‌ها ادغام کرده است.

چالش‌ها

اخیراً برای مهندسین شرکت لاکت و فرلی فرصتی پیش آمد که توانستند با بهره‌گیری از مزایای فناوری بیم (BIM) بر محدودیت‌های فنی و تخصصی خود غلبه کنند. مدیرعامل این شرکت اظهار می‌کند که یکی از کارفرمایان قدیمی و همیشگی این شرکت آنان را با چالش جدیدی مواجه ساخته است. کارفرمای فوق بر اساس قوانین کاری از جمله محدودیت‌‏های وزارت ایمنی و بهداشت، موظف است تعدادی از سکوها و نردبان‌های موجود در سالن دیگ‌های بخار را در طی فرآیند عملیات “تعمیر و نگهداری”، به شکل مناسبی جایگذاری مجدد نماید.

داخل این سالن تاریک بوده و ساختاری پیچیده متشکل از سازه فولادی، تأسیسات و تجهیزاتی قرار داشت که انجام این پروژه را بسیار مشکل می‌کرد. باوکولا در مورد این کار گفت: «فرصت انجام این پروژه بسیار کوتاه بود و هر روزی که این دیگ‌های بخار غیرقابل استفاده می‌ماند به معنی هدررفت میلیون‌ها دلار از منافع کارفرما بود. در نتیجه، شرکت ما قبل از تهیه مدارک ساختمانی، تنها یک راه برای ورود به سالن دیگ‌های بخار را داشت. پیمانکاران با توجه به این حقیقت که هیچ منبعی جهت تأیید وضع موجود نداشتند تنها مجبور بودند تا به درستی طراحی‌های قبلی شرکت اعتماد کنند که همه چیز را نیز نمایش نمی‌دادند.»

شرکت مجبور بود تا اقدامات بسیار سریع خود را انجام داده و راهکار خود را ارائه کند زیرا تنها سه هفته بین انجام مدل چون ساخت و شروع به ساخت فرصت بود. مسلم است که در چنین شرایطی تنها راه ایجاد مدل‌های سه‌بعدی واقعی، عبارت بود از اعتبارسازی تمامی شرایط مدل چون ساخت‌ و افزودن مجموعه طراحی‌های درست و قابل اعتماد به آن مدل. به گفته باوکولا این تنها راه جهت انتقال تمامی محدودیت‌های کار به پیمانکاران بود تا آنان را قادر سازد که پیشنهادات خود را بدون هیچگونه ابهامی ارائه کنند.

یک اسکن لیزری سه‌بعدی واقعی از اتاق مورد نظر کارفرما، توسط پیمانکار فرعی گرفته شد. آنان در دوجلسه، کل درون و بیرون اتاق را اسکن کردند و یک ابر اطلاعاتی نقطه‌ای را تشکیل دادند که شامل میلیون‌ها نقطه‌ اطلاعاتی بود. سپس فایل ابر نقطه توسط شرکت لاکت و فرلی به نرم‌افزارهای مدل‌سازی منتقل شد تا یک مدل سه‌بعدی قابل فهم از اتاق تهیه شود. فرآیند تهیه طرح چون ساخت از این پروژه فرآیندی سریع بود. سپس با مهارت این مدل‌ها بازبینی شدند تا تجهیزات موجود در اتاق‌ها به طور کامل مشخص گردد.

روی هم‌رفته شرکت لاکت و فرلی در کمتر از یک هفته یعنی ظرف مدت چهار روز بعد از ساخت مدل، توانست 80 درصد از اجزای سازنده اتاق را به طور صحیح مدل‌سازی و ارایه کند. این اجزا و تجهیزات شامل سازه فولادی، پوشش محافظ، دیوارها، لوله‌ها و شفت‌های راه‌انداز بودند.

کیفیت بهتر و درنتیجه کار بیشتر

به گفته باوکولا با کمک نرم‌افزارهای فناوری بیم (BIM) و فناوری ابرنقاط، امکان ارائه مدل دقیق ساختمانی و برآورده کردن برنامه زمان‌بندی جهت ارائه به کارفرما، فراهم شد. صحت و دقت روش، کارفرما را قادر ساخت تا بدون نگرانی از متوقف شدن پروژه بخاطر شرایط موجود، آن را جهت مناقصه ارائه کند. باوکولا می‌گوید ما از هیچ راه دیگری موفق به انجام این پروژه نمی‌شدیم مگر اینکه کل فرآیند، بر اساس استفاده از این روش به پیش رود. درواقع مهارت این شرکت در بهره‌گیری از فناوری بیم (BIM)، شرکت لاکت و فرلی را به سوی ارائه خدمات جدید سوق داده است که شامل افزودن امکانات اسکن به سامانه فناوری بیم (BIM) است.

مدیران شرکت معتقد هستند که توانایی غلبه بر انجام کار، بزرگترین چالش این شرکت است اما فناوری‌های فوق آنها را در طی این مسیر کمک می‌کنند. به عبارت دیگر، بهره‌گیری از فناوری بیم (BIM) و نرم‌افزارهای این فن آوری می تواند در بهبود کیفیت طراحی و مدلسازی، همچنین انتقال دقیق مدل در بین اعضای گروه در طول فرآیند مناقصه و بعد از آن می‌شود و اعتماد بیشتر و آسودگی بیشتر کارفرمایان خواهد بود. نتیجه این اتفاق اخذ پروژه های بیشتر از کارفرمایان خواهد بود.

تهیه شده توسط:مهرداد مرزوقی

http://bit.ly/2F3saGQ