سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بکارگیری فناوری بیم (BIM) در هفت پروژه همزمان شهر منچستر

بیمانا: شرکت اتکینر (Atkins) با همکاری مهندسین معمار شرکت الیس ویلیامز (Ellis Williams)، از سامانه فناوری بیم (BIM) برای انجام پروژه طراحی هفت مدرسه در شهر منچستر واقع در کشور انگلستان بهره گرفت. به گزارش بیمانا به نقل از BIM+ این پروژه‌ها بخشی از برنامه موسوم به “نیازهای اساسی” شورای شهر بوده و سرمایه آن توسط “آژانس تأمین مالی آموزش” در کشور انگلستان تامین می‌شود.

گرچه هر یک از این پروژه‌ها از نقطه نظر اندازه با یکدیگر تفاوت داشته و از “اصلاح هندسی کلاس‌های درس” تا انجام یک پروژه 4.5 میلیارد پوندی یعنی پروژه “مدرسه عالی ارتباطات منچستر” را شامل می‌شدند، اما “شورای شهر منچستر” تصمیم به استفاده از “فناوری بیم (BIM)” در انجام تمامی‌ این پروژه ها گرفت.

به گمان نیل باوکر، مهندس ارشد شرکت‌ اتکینز، درخواست استفاده از “سامانه فناوری بیم (BIM)” در حال تبدیل به قاعده‌ای فراگیر در ساخت‌وسازهای کشور انگلستان می باشد. او بیان می دارد: «فکر می‌کنم این کاری است که همه باید انجام دهند. اگر شرکت شما توان پیاده‌سازی سامانه فناوری بیم (BIM) را ندارد، بهتر است توانایی مجموعه کاری خود را ارتقاء دهید. این به آن خاطر است که اکنون بیشتر کارفرمایانی که ما با آنها کار می‌کنیم این تقاضا را دارند.»

وی ادامه داد: «تمام پروژه‌های ما در بستر فناوری بیم (BIM) ارائه شده و این روش به شیو?‌ معمول کاری ما، تبدیل گشته است. لذا پروژه فوق‌ نیز از این قاعده مستثنی نبوده و انجام آن در شرکت ما و در بستر فناوری بیم (BIM) امری عادی می‌باشد.»

شرکت معماری الیس ویلیامز (که تمامی مدارج علمی “انجمن سلطنتی معماری بریتانیا” یا “RIBA” را کسب نموده)، مدل‌های فناوری بیم (BIM) را برای شرکت اتکینز تهیه کرده و در نهایت این مدل‌ها، در اختیار پیمانکار اصلی پروژه یعنی شرکت “Laing O’Rourke” قرار گرفت. همچنین شرکت اتکینز مسئولیت تهیه کلیه خدمات مهندسی از نقطه نظرهای سازه‏ای، مکانیکی، الکتریکی، صوتی و اطفای حریق را نیز، بر عهده داشت.

در تبادل اطلاعات از بهترین شیوه‌‏ها استفاده شد و استاندارد‏های معتبری همچونBS1192 وPAS1192-2 مورد توجه قرار گرفت. با در نظرگرفتن روش کاری فوق، بررسی و تطبیق داده‌ها برای اطمینان از سازگاری آنها با “برنامه اجرایی BIM” یا (BEP) امکان‌پذیر گشت.

به گفته باوکر علی‏رغم تمامی صحبت‌های فوق، نمی توان اذعان داشت که این پروژه به صورت کامل در “سطح دوم فناوری بیم (BIM)” ، اجرا شده است. او در این رابطه می‏گوید: «در مدل‌سازی ساختمان‌‏ها به روح “سطح دوم فناوری بیم (BIM)” توجه شده بود هرچند که الزامی برای خروج اطلاعات با فرمت COBie وجود نداشت. در نتیجه المان‌هایی که در “سطح دوم فناوری بیم (BIM)” مورد نیاز بود شامل “اطلاعات بارگذاری شده الحاقی” نمی‌شدند.»

در نظر‏گیری اصل مهم “همکاری مناسب میان همه کارگروه‏‌های مهندسی” برای انجام یک پروژه در “بازه زمانی مشخص” و با “بودجه مقرر” بسیار لازم و ضروری بود. این نکته آنجا اهمیت خود را بیشتر نشان می‏داد که برای انجام این پروژه یک برنامه زمان‏بندی فشرده هجده ماهه در نظر گرفته شده بود.

گرچه در “برنامه اجرایی فناوری بیم (BIM)” یا (BEP) مدیریت “اطلاعات پروژه” به صورت روزانه انجام می‌شد اما همین کار برای هدایت همه “گروه‌های درگیر در مذاکرات غیررسمی” و برای تحویل به موقع پروژه، عنصر بسیار کلیدی به شمار می‌رفت.

باوکر در این زمینه توضیح داد: «برای اطمینان از سرعت اجرای پروژه، سطح بالایی از همکاری مورد نیاز بود تا کارها بسیار روان و سریع انجام پذیرد. گفتگوهای صریحی بین شرکت ما و شرکت الیس ویلیامز انجام شد تا بدانیم چه کاری باید توسط چه کسی، انجام بپذیرد. البته می‌توانستیم فقط بر اساس قرارداد با همکارانمان “صحبت” کنیم اما جهت انجام بهتر کار، بیشتر تصمیمات به صورت “رودررو” صورت پذیرفت. البته تمام این توافقات و تصمیمات بر اساس قرارداد موجود، انجام می‌گرفت.»

به محض اینکه شرکت اتکینز مالکیت مدل‌ها را عهده‌دار شد، سطح بالاتری از هماهنگی‏‌ها، بین بخش‌های مختلف مهندسی ایجاد گشت. همه گروه‌های طراحی در داخل “نرم‌افزار فناوری بیم (BIM) انتخاب شده” کار می‌کردند و از آنجا که همه بخش‌های مهندسی در داخل یک شرکت مستقر بودند، امکان تبادل مدل‌ها بین “گروه‌های مختلف کاری” میسر بود.

باوکر در این زمینه گفت: «گفتگوهای غیررسمی در بین ما جریان داشت. از آن جا که همه ما اعضای یک تیم کاری بودیم، پس می‌توانستیم بدون نگرانی مدل‌ها را با هدف حصول کیفیت مناسب، بین “کار گروه‌های مختلف مهندسی”، به اشتراک بگذاریم. اگرچه همچنان رویه‌‏ای رسمی برای اینکار وجود داشت، اما امکان تبادل اطلاعات غیررسمی، فرآیند همکاری و طراحی را، بسیار ارتقاء بخشیده بود. شیوه کاری فوق، هماهنگی لازم در مدل نهایی فناوری بیم (BIM) را تضمین نموده و نیاز به اصلاحات را به شکل چشمگیری کاهش داد. »

ساخت‌وساز با استفاده از فن‏اوری “پیش‌ساخته‌‏ها”، در انجام فرآیند ساخت این”هفت ساختمان”، عنصری کلیدی به شمار می رفت. از همین رو، المان‌هایی با شکل استاندارد برای قسمت مرکزی ساختمان‏‌ها ساخته شده و سپس در کل مدل‌ها به کار گرفته شدند. از جمله این المان‌ها باید به عناصر بتنی سازه‏ای، پنل‌های عایق‌سازی یا SIPS که در پوشش خارجی کار استفاده‌ می‌شوند و همچنین به سیستم تهویه اتاق‌های درس، پنجره‌ها و حتی درها نیز اشاره کرد.

“کتابخانه مدل‌های فناوری بیم (BIM)” کمک بسیاری به طراحان نمود تا نیازی به مدل‌‌سازی همه اشیاء در مدل خود، نداشته باشند. نکته جالب آنکه هر مدلی که در “کتابخانه مرکزی مدل‌های فناوری بیم (BIM)” اصلاح می‌شد، در همه پروژه و به طور همزمان بروز گشته و تغییرات آن قابل مشاهده بود. فرآیند فوق “مدیریت کیفیت” کل کار را بسیار ساده‌تر می‌کرد.

کارآمدی این کتابخانه وقتی مشخص شد که در میزان بودجه پروژه تغییراتی صورت گرفت و لذا شرکت مجبور به تغییر بیش از 100 نوع پنجره در همه مدارس شد. باوکر در این زمینه توضیح داد: «به‌علت تغییرات در آخرین لحظات باید اصلاحاتی در پنجره‌های کل برنامه‌ می‌دادیم که این کار در در “کتابخانه مرکزی” انجام شد و “تغییرات” به صورت موازی و در فرآیندی تقریباً بی‌دردسر، در همه مدل‌ها صورت پذیرفت.»

تهیه شده توسط:صابر صادقی

http://bit.ly/2GGClya