سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انجام پروژه 20 میلیون پوندی خط ریلی به کمک بیم

بیمانا: ورودی جدید ایستگاه Leeds، برای کاهش ازدحام و شلوغی سایر ورودی‌ها، با برقراری ارتباط بین ایستگاه و محوطه جنوبی تازه ساخته شده اطراف آن، احداث گردید. به دلیل محدودیت فضا، سازه دسترسی ورودی جدید، بر روی رودخانه Aire ساخته شد. به علت ماهیت پیچیده پروژه، کارفرما خواستار استفاده از بیم شد، که بنا به گفته Matt Beaumont -معمار پروژه شرکت طراح ایستگاه AHR- تصمیمی کاملا درست و عاقلانه بود. Beaumont می‌گوید: “استفاده از بیم ضروری بود، زیرا پیچیدگی ساختمان در فرم و شکل، به همراه محدودیت فضای پروژه، احتمال بروز خطای هندسی و تداخل با سازه های اطراف را افزایش می‌داد.”

با توجه به پیچیدگی‌های ساختمان موجود، مشاورین AHR، ابرنقاط شرایط چون ساخت پروژه را به کمک اسکن لیزری برداشت کرد و بدین ترتیب سطوح رویه قابل اطمینان از ساختمان به دست آمد. Beaumont در این زمینه می‌گوید: “استفاده از اسکن لیزری در ایجاد مدل ازبیلت BIM، سبب اطمینان طراحان از تطابق هندسه و طرح ساختمان جدید با سازه های موجود می‌شود.” مشاور AHR با انجام تحلیل‌های انحنای سطوح، بر روی هندسه پیچیده ساختمان، بهترین شکل را برای پوسته بیرونی ساختمان مشخص کرد. بر این اساس، زمینه طراحی منطقی سازه و پوسته تکرارشونده پروژه، که امکان کاهش هزینه و زمان را فراهم می‌کرد، مهیا شد. پیاده‌سازی این روش، با استفاده از روش مدل‌سازی پارامتریک پیشرفته و مدرن انجام پذیرفت.

کمک بیم در تداخلات

مدل تهیه شده، همچنین در جلسات گروه طراحی مورد استفاده قرار گرفت و بدین ترتیب امکان به بحث گذاری و رفع زودهنگام تداخلات و مشکلات در مرحله طراحی، توسط تیم‌های طراحی فراهم گردید. در این حالت مشکلات در دفتر طراحی بدون درگیر کردن کارگران و پیمانکاران رفع می‌شد. به گفته Beaumont، این رویه، امکان پیش‌بینی مسائل و مشکلات، و یافتن راه حل‌های بهینه‌تر در دفتر مهندسی قبل از مشخص شدن آن در اجرا را در سایت فراهم می‌کرد و بدین ترتیب از ایجاد وقفه در عملیات اجرایی و هدر رفت هزینه و زمان جلوگیری گردید. وی افزود:”BIM درک بالاتر و بهتری از این ساختمان پیچیده برای ما فراهم کرد و از نظر سازه ای، طرحی کارآمد و زیبا که در نهایت باعث صرفه جویی در هزینه‌ها شد، بدست آمد.

گرچه اجرای بیم توسط کارفرما درخواست شده بود و اکثریت گروه نیز با آن کار می‌کردند (بجز پیمانکاران تخصصی فرعی آسانسورها و پله‌برقی‌ها که تنها اطلاعات را در قالب نقشه‌های دو بعدی ارائه کردند) ولی این یک پروژه سطح دو BIM نبود. مدل BIM در مرحله تکمیل پروژه به کارفرما تحویل شد، ولی امکان استفاده از آن در مدیریت دارایی‌های پروژه در نظر گرفته نشده بود. Beaumont می‌افزاید: “در ابتدای مرحله طراحی، زمانیکه تیم طراحی پیش‌نویس پلان اجرایی BIM را تهیه می کرد، ما در مورد آن با کاربران نهایی (مدیران دارایی شبکه ریلی) مشورت کردیم، ولی آنها شناخت یا درکی از سطح دو خدمات BIM نداشتند. در آن زمان آنها علاقه و یا الزامی به‌ویژه از طرف دولت، برای استفاده از BIM در مدیریت دارایی نداشتند.”

کارفرما: Network Rail

پیمانکار اصلی:Carillion

ابزار BIM: Revit

تهیه شده توسط:مهرداد یاوری

http://bit.ly/2EHpEGV