سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فناوری بیم ابزار برگزیده پروژههای منتخب

بیمانا: نرم‌افزارهای مهندسی نقشی بیشتر از طراحی پیدا کرده‌اند و به ابزار ارزشمند مدیریت اطلاعات ساختمان بدل شده‌اند.

نقش فناوری بیم در پروژه اس‌اس‌ای هیدور

بیمانا: فناوری بیم ابزار برگزیده پروژه اس‌اس‌ای هیدور (SSE Hydro) به شمار می‌رود که نقش ارزشمندی در این پروژه بزرگ در شهر گلاسکو اسکاتلند ایفا کرده است. قرار است این پروژه ساختمانی به مرکزی برای میزبانی جمع زیادی از ابر ستارگان موسیقی ملی و بین المللی و نیز رویدادهای ورزشی و دیگر برنامه های تفریحی تبدیل شود.

این پروژه، جایزه رجیونال گروپ (Regional Groups ) را از آن خود کرده است که به پروژه‏‏‏‌های سودمند برای جامعه و زندگی افراد اهدا می‌شود.

تالار سخنرانی 12 هزار و 500 نفره محوطه داخلی این پروژه چند منظوره، با تلفیقی از صندلی های ثابت و متحرک ، امکان ایجاد چیدمان‌های مناسب برای طیف گسترده ای از مراسم ها و رویدادها را فراهم می‌کند.

طراحی این ساختمان با هدف ایجاد بهترین دید از روی هر صندلی برای تمامی حضار صورت پذیرفته است.

بخش زیادی از طراحی تالار جدید، زمانی انجام شد که فناوری بیم (BIM) به‌عنوان یک پروسه مهم در صنعت مهندسی در حال ظهور بوده است. این موضوع به فناوری بیم (BIM) فرصت داد، تا قابلیتش را در همکاری و هماهنگی جمعی اثبات نماید.

در این پروژه، از نرم‌افزار جی‌اس‌آ (Oasys GSA)، برای تعریف هندسه پیچیده سقف، و از نرم‌افزار بنتلی (Bently)، برای ساخت سایر قسمت‌های ساختمان استفاده شد. بدین ترتیب، با تجمیع این دو، یک مدل واحد به منظور استفاده در تحلیل و طراحی، ایجاد گردید.

با استفاده از نتایج مدل تهیه شده در نرم افزار جی‌اس‌آ، جداول متره ستون‌ها و متراژ کارهای فولادی، برای محاسبه مقادیر و احجام مصالح موردنیاز، استخراج گردید.

در اینجا از قابلیت‌های فناوری بیم، برای کاهش ریسک، پشتیبانی از تأمین کالا و تجهیزات پروژه توسط کارفرما و تبادل اطلاعات بین تیم طراحی، پیمانکار اصلی و پیمانکاران جزء، استفاده شد.

استفاده از فناوری بیم، برای ایجاد هماهنگی کامل بین بخش‌های سازه، معماری، تأسیسات برقی و مکانیکی در مدل سه‌بعدی، رمز موفقیت در اجرای ساختمانی با این پیچیدگی هندسی بود.

فناوری بیم ابزار برگزیده

فناوری بیم ابزار برگزیده پروژه چرخ و فلک وگاس (Vegas) است که مرتفع‌ترین چرخ و فلک جهان بوده و جایزه انجمن مهندسین سازه (IStructE) در زمینه سازه‏‌های تفریحی و هنری را از آن خود کرد.

تمام ویژگی‌های نوآورانه این پروژه، از جمله کابین‌های دو جداره کروی متصل به رینگ لوله‌ای آن، در قالب نرم‌افزار سازه‌ای جی‌اس‌آ تجمیع شد. فناوری بیم ابزار برگزیده ای که طراحی، توسعه و نمایش چنین پروژه پیچیده و دقیقی را امکان پذیرنمود .

ین چرخ و فلک مرتفع، در بسیاری موارد از جمله سفارشی بودن مصالح آن، در نوع خود بی نظیر است. بنابراین ایجاد یک مدل مناسب با استفاده از فناوری بیم (BIM) و هماهنگی در بستر سه بعدی، برای اجرای آن ضروری بود.

همکاری و یکپارچگی بین نرم‌افزار جی‌اس‌آ و شماری از نرم افزارهای کمکی دیگر، نظیر نرم‌افزارهای بنتلی، راینو (Rhino) و نویس ورکس (Navisworks) ، باعث تحویل موفقیت آمیز پروژه گردید.

تهیه شده توسط:مهرداد یاوری

http://bit.ly/2GrgtqE