سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مشکلات اجرایی پیادهسازی فناوری بیم (BIM) سطح دوم

پس از الزامی شدن فناوری بیم (BIM) سطح دوم (BIM Level 2) در کشور انگلستان، این روش اکنون به‌عنوان الگویی برای سراسر جهان اجرایی می‌‌شود. در نتیجه سازمان‌های مختلف جهت پشتیبانی از این سامانه می‏‌بایست،برای تمامی سطوح پیاده‌سازی آن هزینه و زمان صرف کنند. در ادامه مقاله گاوین بونر (Gavin Bonner) را در مورد مشکلات بکارگیری این فناوری در صنعت ساخت‌وساز می‌خوانید.

بیمانا: سرمایه‌گذاری بر روی “آموزش مهارت‌های مربوط به فناوری بیم (BIM)” بخصوص بیم(BIM) سطح دوم (BIM Level 2) در سراسر جهان به امری عادی تبدیل شده است. چراکه توسعه این نوع از فناوری‌ها فرآیندی پیچیده بوده و نمی‌توان آن را در مدت زمانی کوتاه درک و پیاده‌‏سازی نمود.

الزامی شدن فناوری بیم (BIM) سطح دوم همچون چراغ راهی است که بسیاری از کشورها از آن پیروی می‌کنند. این در حالی است که اعمال کامل این دستورالعمل برای کشورهای کمتر توسعه‌یافته نیاز به صرف انرژی و آموزش بیشتری دارد. حتی ممکن است به خاطر پیچیدگی‏‌های موجود در فرآیند اعمال آن برخی را مأیوس نماید. در سفرهایم به مناطق مختلفی در سراسر دنیا همچون خاورمیانه، ایالات‌متحده آمریکا، چین و هنگ‌کنگ، متوجه شدم که معمولاً از رویکرد دولت بریتانیا مبنی بر الزامی شدن فناوری بیم (BIM) سطح دوم به‌عنوان رویکردی سازمان‌یافته کپی‌برداری می‌کنند.

“الزامی شدن فناوری بیم(BIM) سطح دوم همچون چراغ راهی است که بسیاری از کشورها از آن پیروی می‌کنند. این در حالی است که اعمال کامل این دستورالعمل برای کشورهای کمتر توسعه‌یافته نیاز به صرف انرژی و آموزش بیشتری دارد.”

فقدان آمادگی جهت پیاده‌‏سازی سطح دوم فناوری بیم

بر اساس یافته‌های کتابخانه ملی فناوری بیم (BIM) در بریتانیا، بسیاری از بخش‌های مختلف دولت هنوز مهیای الزامی شدن بیم (BIM) سطح دوم نیستند. بخش‌های مذکور هنوز کلیه مهارت‌های لازم برای این انجام این “فرآیند پیچیده” را کسب نکرده‌اند. از سوی دیگر فقدان این نوع از تجربه‌ها و مهارت‌ها به “زنجیره تأمین و تدارکات” نیز تعمیم‌یافته و مشخص است که این بخش به شکل ویژه‌‏ای به مهارت بیشتری نیاز داد. البته با توجه به نو بودن این فناوری نتایج مذکور چندان هم تعجب‌برانگیز نیست.

مشکلات فوق موجب نادیده گرفته شدن بخش‌هایی از فرآیند فناوری بیم (BIM) شده است. مثلاً “اطلاعات موردنیاز کارفرمایان” تهیه نشده و یا به‌صورت نادرست استفاده می‌شود. همین موضوع در مورد اطلاعات مربوط به “دارایی‌ها” نیز صدق می‏‌کند که موجب عدم درک متقابل طرفین در مورد چگونگی استفاده از فناوری بیم (BIM) پس از مرحله ساخت می‌شود.

آموزش و شفافیت؛ کلید موفقیت

بدیهی است که آموزش و ارتقای مهارت‌ها از ضرورت‌‌های بکارگیری فناوری بیم (BIM) در ساخت‌وساز به شمار می‌رود. اما همچنان باید شاهد پیشرفت‌های بیشتری در “چرخه حیات پروژه” با استفاده از فناوری بیم (BIM) باشیم. باید به این نکته توجه داشت که استفاده کامل از مزایای این فناوری همچون “یاری‌رساندن به کارفرمایان”، “اجرای صحیح زنجیره تأمین و تدارکات” و “انتقال صحیح اطلاعات”، همه و همه در گروی این پیشرفت‌ها است. به همین دلیل می‌‏باشد که سرمایه‌گذاری بر روی “آموزش مهارت‌ها” به اولویت اصلی بخش‌های مختلف دولتی و همچنین “زنجیره تأمین و تدارکات” تبدیل شده است.

هم‌اکنون پروژه‌های زیربنایی و استراتژیکی در بخش‌های مختلف صنعت بریتانیا در حال اجرا است. سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در بخش‌های انرژی، راه‌آهن و مسکن در حال اجرا بوده و این طراحان، مهندسان و پیمانکاران هستند که فناوری بیم (BIM) را در آینده به‌پیش خواهند برد.

“سرمایه‌گذاری بر روی “آموزش مهارت‌ها” به اولویت اصلی بخش‌های مختلف دولتی و همچنین “زنجیره تأمین و تدارکات” تبدیل شده است.”

برای موفقیت این پروژه‌های بزرگ و همچنین دیگر پروژه‌ها به “شفافیت بیشتری” نیاز است. در غیر این صورت، با جریان‌های کاری غیر‏منسجم و سردرگمی‌هایی روبرو خواهیم شد که اثرات مثبت الزامی شدن بیم (BIM) سطح دوم را از بین خواهد برد.

تهیه شده توسط:صابر صادقی

http://bit.ly/2sLfPT5