سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیا رباتها جای انسان را میگیرند؟

بنا بر اظهارات رئیس یکی از بزرگترین شرکت‌های عمران و توسعه در کشور انگلستان، در آینده نزدیک ربات‌ها بجای کارگران ساختمانی در پروژه‌های ساختمانی به کار گمارده خواهند شد.

به گزارش بیمانا به نقل از +BIM: الیسون کارن‌واف (Alison Carnwath) مدیرعامل شرکت املاک و مستغلات لند سکیوریتیز (Land Securities) به اتحادیه کارفرمایان انگلستان اعلام کرده است که صنعت ساخت‌وساز کشور انگلستان، در آستانه انقلاب فناوری است. این تحول بیشتر از همه مرهون پیشرفت فناوری‌های رباتیک، وسایل نقلیه بدون سرنشین، چاپ سه‌بعدی و همچنین سیستم‌های کنترل صنعتی است.

وی افزود: «اگر پنج سال قبل، کسی ادعا می‏‌کرد که ربات‌ها قادرند ساختمان‌های لندن را بازسازی کنند، خنده‏‌ای طعنه‌‏آمیز می‏‌زدم، اما اکنون احتمال آن را بسیار می‏‌دانم.» وی با اشاره به گزارش روزنامه دیلی تلگراف در این زمینه افزود: «به شما می‌گویم، آن روز زیاد دور نیست و اتفاقات زیادی هستند که به آن دلالت می‌کنند.»

البته مزایای چنین انقلابی در بین همه به یکسان تقسیم نمی‌شود. کارن‌واف ادامه داد: «موسسات تجاری به بازدهی و بهره‌وری توجه دارند و تمایل دارند فعالیت کارمندان خود را در جهت بهتر شدن مدیریت کنند. آن‌ها می‌‏دانند که پیشرفت فناوری در آینده، شغل‌های زیادی را تحت تأثیر قرار خواهد داد.»

گفتنی است شرکت سرمایه‌گذاری لندسکیوریتیز یکی از بزرگترین بنگاه‌های توسعه و ساخت املاک در کشور انگلستان، با گردش مالی سالیانه نزدیک به 8.2 میلیارد پوند است. احتمالاً این شرکت قدرتمند با توجه و تمرکزش بر “ساخت‌وسازهای خودکار”می تواند توجه پیمانکاران بزرگ را به این امر معطوف خواهد کرد.

صنعت ساخت‌وساز ترکیبی از “طرح‌های پیچیده جهت ساخت” و امکان ایجاد آن‌ها از طریق “فناوری‌های مهندسی” و یا “شیوه‌های سنتی ساخت” است و این روش در طول هزاران سال، تغییرات زیادی به خود ندیده است. اما ‌هم‌اکنون با ظهور ربات‌ها به‌منظور “ساخت‌وسازهای خاص” و یا با هدف “ساخت‌وسازه‌ای عمومی” تحولی ایجاد شده است که امکان “خودکارسازی” فرآیند ساخت را در شیوه دوم یا “شیوه‌های سنتی ساخت” ممکن می‌‏سازد. از سوی دیگر همانطور که از سیستم‏‌های CAD/CAM در کارخانه‏‌ها استفاده می‌‏شود، امکان استفاده از ربات‌ها حتی در شیوه اول یا “فناوری‌های مهندسی” نیز می‏‌تواند وجود داشته باشد.

گفتنی است سیستم‌های CAD/CAM سیستم‏‌های طراحی و ساخت کارخانه‌‏ای هستند. این سیستم به این موضوع اشاره دارد که مهندسی هم در پروسه تولید و هم در طراحی، می‏‌تواند استفاده شود.

برخی از ربات‌ها می‏‌توانند کارهای تکرارشونده‌‏ای که نیاز به مهارت دارند را انجام دهند .هم‌‏اکنون بیشتر این کارها معمولاً به‌صورت دستی انجام می‌‏شوند که از آن جمله می‌توان به فرآیند “آجرچینی” اشاره کرد. به‌عنوان مثال یک نمونه از نسل این‌گونه ربات‌ها قادر است در هر ساعت هزار قطعه آجر را به‌صورت شبانه‌روزی بر روی‌هم چیده و به‌این‌ ترتیب سالیانه 150 خانه بسازد.

ربات‌های دیگری نیز ساخته شده‌‏اند که قادرند با حرکت‏ در اطراف کارگاه، “سازه‌های پیچیده‌‏ای” را بسازند. سال گذشته، مرکز تحقیقات ملی سوئیس رباتی را طراحی کرد که قادر است با حرکت در اطراف کارگاه و استفاده از الگوریتم‌های کامپیوتری ساخت‏‌وسازهای اصطلاحاً “غیراستاندارد” یا پیچیده‌ای را انجام دهد.

در این میان فناوری استفاده از “وسایل نقلیه بدون سرنشین” در بخش ترابری کارگاه‌ها نیز قابل‌ذکر است. همچنین روش دیگری بنام “انبوه‌سازی” در حال شکل‌گیری و توسعه است که در آن رفتار حشراتی که به‌طور دسته‌جمعی زندگی و کار می‌کنند توسط ربات‌ها تقلید و شبیه‌سازی‌شده و در پروژه‌های عظیم ساختمان‌سازی پیاده خواهد شد.

تهیه شده توسط:مهرداد یاوری

http://bit.ly/2Cv17in