سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جهت گیری بازار کار به سمت فناوری بیم

مدیر نوآوری یکی از شرکت‌های معتبر انگلیسی از تغییرات عمیقی در صنعت ساخت‌وساز خبر داد. به گفته وی صنعت ساخت‌وساز به‌واسطه بهره‌برداری از فناوری بیم (BIM) در یک نقطه عطف قرار گرفته است. نمود این تحول جهت‌گیری بازار کار به سمت فناوری بیم (BIM) است. در ادامه مصاحبه مایکل پلکن را با نشریه اینترنتی "بیم پلاس" می‌خوانید.

بیمانا: مایکل پلکن مدیر نوآوری در شرکت کلت‌بری (Keltbray) است. این شرکت انگلیسی در زمینه‏‌های مختلف مهندسی همچون ساخت‏‌و‏ساز، تخریب، خدمات راه‏‌آهن و محیط‏‌زیست فعالیت می‌کند. پلکن در این مصاحبه توضیحاتی را در مورد علت ایجاد این جایگاه شغلی (یعنی مدیریت نوآوری)، روش‌های فرهنگ‏‌سازی، تجاری‌سازی ایده‌های جدید و همچنین منطبق کردن توسعه فناوری با نیازهای کاربران ارائه داده است. به‌واسطه همین تحولات وی از جهت‌گیری جدید بازار کار به سمت فناوری‌ بیم (BIM) و دیگر فناوری‌های نوین صنعت ساخت‌وساز خبر می‌دهد.

چرا نقش جدید «مدیر نوآوری» در شرکت کلت‌بری ایجاد شده است؟

هدف شرکت این بود که به اقدامات نوآورانه‌اش رسمیت بخشد و سیاست‌های مشخصی برای پیشرفت‌های حال و آینده خود تدوین کند. جایگاه شغلی “مدیر نوآوری” فرصتی برای یک فرآیند تجارتی ایجاد می‏کند تا مدل‌های جدید همکاری با دیگر شرکاء در حوزه طراحی، صنعت و دانشگاه ایجاد شود. در این راستا و با توجه به قوانین دولتی در راستای حمایت از فرآیند “تحقیق و توسعه” یا (R&D) امکان استفاده از مشوق‌های دولتی و تخفیف‌های مالیاتی نیز فراهم می‌شود.

هدف کاری که من انجام می‌دهم توسعه صنعتی است. این کار موجب بهره‌وری بیشتر، پایداری و رقابت‌پذیری صنعتی شرکت در سطح ملی و بین‌المللی می‌شود. طبق سیاست‌های ساخت‌وساز بریتانیا تا سال 2025 باید 50 درصد از انتشار گازهای آلاینده، 50 درصد در زمان تحویل پروژه و 33 درصد از هزینه ساخت در طول چرخه حیات پروژه کاسته شود. باید قبول کرد که این یک وظیفه بسیار بزرگ است.

در چه حوزه‌هایی از نوآوری تمرکز بیشتری خواهید داشت؟

تمرکز بیشتر بر روی رویکرد یکپارچه و همه‌جانبه در ارائه پروژه، گسترش و توسعه محصولات پروژه و بهینه‌سازی فرآیند کار خواهد بود.برنامه ما برقراری اصول مشترک بین واحدهای مختلف در سطح دیسیپلین‌های کاری خواهد بود.

ما نیازهای نوآوری را شناسایی کرده و یک نقشه راه تحقیق و توسعه را برای بخش‌های مختلف فراهم می‌کنیم. این برنامه دارای اهداف تفصیلی و مشخص کوتاه مدت، میان‌مدت و بلندمدت است. قصد اولیه من این است تا همکاری بیشتری بین مشاور طراح، طراح سیستم‏‌ها (مهندسی) و زنجیره تأمین و تدارکات برقرار شود. هدف بعدی، رفع شکاف‌ها بین تحقیق و توسعه صنعتی و تحقیق و توسعه آکادمیک است. هم‌اکنون با چندین دانشگاه در حال بررسی مدل‌های جدید همکاری هستیم. فناوری‌های بهینه و انتقال دانش مزایای دوجانبه بسیاری را در دو حوزه آکادمیک و صنعت ایجاد خواهد کرد.

ساخت‌وساز پایدار، انگیزه اصلی دیگر ما است. می‌خواهیم طبق آخرین دستاوردهایمان به ساخت‌وساز بپردازیم. دستاوردهایی همانند کاهش 14 درصدی مصرف انرژی (کیلو وات ساعت) تا سال 2016، کاهش 17 هزار دستگاه کامیون‌های باری و حمل مصالح ساختمانی با قایق‌ها که منجر به صرفه‌جویی معادل 64 درصد کل تولید گاز دی‌اکسیدکربن شد.

همچنین ما در حال مذاکره پیرامون انحصاری کردن (کپی رایت)، کسب مجوز و تجاری‌کردن ایده‌هایمان هستیم. پروژه‌های طراحی و مهندسی همواره با ابتکارات خلاقانه و ایده‌های جدید جهت حل مسایل روبرو است که برخی به راه‌های جدید نیز منتهی می‌شوند. ما می‌خواهیم توانایی کسب دانش در مورد ابزارهای هوشمند و توسعه فرآیندها را بدست آورده و آنها را به روش‌شناسی (متدولوژی) تبدیل کنیم تا از این راه بتوانیم آنها را در پروژه‌های جدید نیز دوباره به کار ببندیم. این به معنای بخشی از فرهنگ نوآوری است که ایده‌های خوب را شناسایی کرده و توسعه می‌دهد تا منافع رقابتی را ایجاد کرده و در نهایت موجب ایجاد تغییر در صنعت گردد.

رویکرد جدید ساخت‌وساز به سمت فناوری بیم (BIM) چه جایگاهی نزد شما دارد؟

در حال حاضر عموماً از سطح دوم فناوری بیم (BIM) بهره‌برداری می‌شود. مواردی هم وجود دارد که ما این فناوری را فراتر از حوزه معمول ساختمانی به کار برده‌ایم. مثلاً از آن برای برآورد کمی، عملیات کارگاه، تضمین کیفی و برنامه‌ریزی توالی ساخت با استفاده از انیمیشن‌های سه‌بعدی استفاده می‌کنیم. به‌منظور مدیریت دقیق نقشه‌برداری‌های ابرنقطه‌ای که حجم بالایی از نقشه‌های ما را شامل می‌شود همکاری‌های را با یک شرکت دیگر آغاز کرده‌ایم. البته هدف بلندمدت ما استفاده کامل از داده‌های سامانه فناوری بیم (BIM) در کل مراحل چرخه‌حیات تا سطح مدیریت دارایی ساختمان است. خود این مسئله به وسعت و پیچیدگی‌های پروژه وابسته است.

جهت گیری به سمت فناوری بیم (BIM) در شرکت ما به گونه‌ای است که استفاده از ابزارهای دیجیتالی هم در آن پشتیبانی می‌شود. نرم‌افزارهایی نظیر[1]KIPS که یک روش کاملاً یکپارچه مدیریت پروژه است و بصورت همه جانبه از مرحله ابتدایی تا انتهای کار از سامانه فناوری بیم (BIM) پشتیبانی می‌کند. یعنی از مناقصه تا طراحی و مهندسی، تهیه و تأمین، مدیریت کارگاه ، تضمین کیفی و همچنین کسب داده‌های مدیریت دارایی برای بازخورد به سمت فناوری بیم (BIM) هدایت می‌شوند.

آیا استفاده از فناوری بیم (BIM) در کل کار اجباری است؟

هنوز خیر. زیرا استفاده از فناوری بیم (BIM) هنور برای پروژه‌های شرکت ما الزامی نیست. گرچه به نظر ما بازار کار خود به سمت فناوری بیم (BIM) خواهد رفت. نظر به اینکه کارفرمایان خود بخشی از این مذاکرات جامع هستند، موجب می‌شود تا توسعه پروتکل‌های فناوری بیم (BIM) و الزامات اطلاعاتی، با توجه به نیازهای پروژه‌های آنها تدوین شود.

“استفاده از فناوری بیم (BIM) هنوز برای پروژه‌های شرکت ما الزامی نیست. گرچه به نظر ما بازار کار خود به سمت فناوری بیم (BIM) خواهد رفت. نظر به اینکه کارفرمایان خود بخشی از این مذاکرات جامع هستند، موجب می‌شود تا توسعه پروتکل‌های فناوری بیم (BIM) و الزامات اطلاعاتی، با توجه به نیازهای پروژه‌های آنها تدوین شود.”

موضوع برای ما فقط این نیست که بگوییم فناوری بیم (BIM) را عملیاتی کرده‌ایم. موضوع مهمتر این است یک مجموعه از راه‌حل‌های سفارشی را برای پشتیبانی از سامانه بیم (BIM) جامع‌تر ایجاد کنیم و در عین حال بتوانیم پاسخگوی نیازهای شخصی کارفرمایان و خود پروژه هم باشیم.

آینده نوآوری‌های در این صنعت را چگونه می‌بینید؟

فناوری‌های در حال پیشرفت در این زمینه، پشتیبانی بهتری از فعالیت‌ بین دیسیپلین‌ها خواهند داشت. همچنین رویکردی کامل‌تر به سوی ارایه پروژه‌ای کاملاً یکپارچه، هماهنگ و بهینه در تمامی مراحل پروژه ارائه خواهد شد.

رویکرد شما به پرینت (Print) سه‌بعدی مصالح یا سازه‌های بتنی چیست؟

سازمان‌هایی نظیر “مرکز فناوری تولید”، دانشگاه لافبورو (Loughborough) و همچنین شرکت‌های معمار فوستر و پارتنر تحقیقات جالبی در این حوزه انجام داده‌اند. اما درحال‌حاضر هنوز نمی‌توان ویژگی‌های ساختمانی لازم در ساخت‌وساز را به صورت پرینت سه‌بعدی ارایه کرد. البته در بلند مدت، طراحی جدید برای ساخت و راهکارهای مونتاژ در صنعت ساختمان، فرصت‌های جدیدی را برای شرکت‌ها فراهم خواهد کرد.

آیا سیستم‌های واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده نظیر هولولنز تا آنجایی که انتظار می‌رود کارایی خواهند داشت؟

تا وقتی این فناوری‌ها فقط برای مجازی‌سازی طراحی‌ها یا توالی کارها بکار روند، مرزهای این فناوری تغییر نخواهند کرد. چیزی که برای ما جالب‌تر است توانایی این فناوری در قراردادن اطلاعات دیجیتالی در محیط واقعی و امکانات آن برای فهم بهتر شرایطی نظیر جابجایی هوا، عملکرد حرارتی و صوتی، شبیه‌سازی انرژی و اطلاعات دارایی به انضمام ویژگی‌های مصالح و یکپارچگی خدمات است.

به نظر شما چالش‌هایی پیش‌روی فناوری بیم (BIM) چه خواهد بود؟

پیشرفت فناوری تنها منوط به نیاز کاربران نیست. مثلاً افرادی که با فناوری بیم (BIM) کار می‌کنند اغلب مجبورند تنها اطلاعات پایه‌ای و اصلی قابل استفاده را حفظ کنند و بقیه را حذف نمایند. این درست مثل این است که با ماشین مسابقه به خرید برویم. گاهی اوقات فناوری‌های بسیار پیشرفته بهترین ابزار برای انجام کار نیستند. در آینده، مجموعه نرم‌افزارها بیشتر سفارشی و مطابق با نیازها خواهد شد و یا اینکه تعدادی نرم‌افزارهای جدیدی ساخته خواهد شد تا با آنچه که واقعاً مورد نیاز است بیشتر همسو باشد.

[1] Keltbray Integrated Piling Software 1

تهیه شده توسط:محسن جوادیان

http://bit.ly/2Grae6g