سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طراحی داخلی با استفاده از نرمافزار رویت و واقعیت مجازی

نرم‌افزار رویت از جمله نرم‌افزارهای سامانه فناوری بیم (BIM) است که می‌تواند در تمامی مراحل پروژه مورد استفاده قرار ‌گیرد. کاربرد این نرم‌افزار تا حدی است که در فرآیند "طراحی داخلی" نیز مورد استفاده قرار می‌‏گیرد. به عنوان نمونه می‌‏توان به یکی از شرکت‌های طراح داخلی اشاره نمود، که در ارائه طراح‏‌های خود از نرم‌افزار رویت و نیز فناوری واقعیت مجازی بهره می‌برد.

بیمانا: جان کیس (Jon Case) مدیر یکی از آتلیه های”طراحی داخلی” در آفریقای‌جنوبی در مورد مزیت‌های استفاده از نرم‌افزارهای سامانه فناوری بیم (BIM) گفت: «ارزش واقعی این نرم‌افزارها در “امکان ایجاد یکپارچگی در مدل جامع فناوری بیم (BIM)” و “ارتباط موثر بین بخش‌های مختلف مهندسی” و نیز “شیوه مناسب ارائه اطلاعات” است.»

بخش‌های معماری این شرکت طراح داخلی، برای سالیان متمادی از نرم‌افزارهای سامانه بیم (BIM) استفاده کرده‌‏اند. مثلاً در این شرکت تهیه مدل مربوط به مبلمان‏‌های‌ سفارشی و یا کتابخانه‏‌های داخلی با استفاده از نرم‌افزار رویت (Revit) انجام شده است. به همین دلیل است که اکنون این شرکت می‌تواند به راحتی از این نرم‌افزار، در طراحی فضاهای داخلی استفاده کند.

رویت ابزاری مناسب جهت انجام فرآیند «طراحی داخلی»

کیس ادامه داد: «باید به این نکته توجه داشت که “تصویرسازی دقیق” یک طراحی فقط برای جلب توجه مشتریان نیست. بلکه این فرآیند برای درکی واقع‌گرایانه از آنچه که ساخته خواهد شد و حل مشکلات احتمالی، لازم است. به همین منظور است که معماران و طراحان داخلی باید بتوانند با انجام یک طراحی دقیق با در نظرگیری تمامی المان‌های لازم ساختمانی و معماری، “مدل جامع فناوری بیم (BIM)” را ارائه نمایند.

به گفته کیس: «می‌توانیم المان‌ها و مصالح را با کمک نرم‌افزار رویت در مدل قرار دهیم. سپس مدل را ویرایش کرده و طراحی داخلی خود را در محیط “واقعیت مجازی” مشاهده کنیم. اگر معماران یک تغییر در نقشه‌های اولیه ایجاد کنند، ما می‌توانیم بلادرنگ نقشه‌های طراحی داخلی را به گونه‌ای تغییر دهیم که با مدل سه‌بعدی منطبق باشد.»

نرم‌افزار رویت همواره می‏‌تواند جداول مربوط به “برآورد مقادیر” (همچون برآورد احجام مصالح مصرفی) را در هر مرحله از کار تهیه نماید. فهرست کاملی که مطابق با محاسبات دنیای واقعی است و به ما اجازه داده است تا انجام فازهای مختلف پروژه‌های خود را سرعت بخشیم. نرم‌افزار رویت همچنین به‌صورت یکپارچه اجازه ارتباط بین مهندسین در دیسیپلین‌های مختلف (بخشهای مختلف مهندسی) را می‌دهد، در نتیجه ریسک تداخلات (برخوردهای بین المان‌ها) بسیار پایین می‌آید. مدل زنده نرم‌افزار رویت

فقط تعداد محدودی از طراحان داخلی از نرم‌افزار رویت در پروژه‌های خود استفاده می‌کنند. دلیل آن قیمت بسیار بالای این نرم‌افزار و نیاز کاربران به تخصص حرفه‌ای بالا است. کیس در این زمینه گفت: «طراحان داخلی معمولاً فقط از 30 تا 40 درصد از توانایی‌های این نرم‌افزار استفاده می‌کنند. اما با استفاده از تجارب معماران به همراه طراحان داخلی می‌توان از تمام توانایی‌های آن استفاده کرد. به این صورت فاصله میان معماران و طراحان داخلی کم می‌شود. این کار تأثیر بسیار زیادی در ارتقای سطح پروژه‌ها دارد و کمک می‏‌کند تا کارفرمایان بیشتر و مهم‌تری را به خود جذب نماییم.»

مدل‌های سه‌بعدی که در رویت ایجاد شده‌اند، مستندات زنده‌ای هستند که به‌صورت مداوم تغییر می‏‌یابند. به این صورت که این مدل‏‌ها با تغییر نظر طراحان و یا کارفرمایان، نسبت به طرح‌های اولیه به‌‌روز می‌‏شوند. اگرچه شاید کارفرمایان هیچگاه مدل‌های سه‌بعدی در حال ساخت را مشاهده نکنند اما تصاویر رندر شده (Render) دقیق و یکپارچه‏‌ای را که برای اهداف نمایشی توسط این نرم‌افزار ایجاد شده است را دریافت می‏‌نمایند.

کیس همچنین به استفاده از فناوری “واقعیت مجازی”در طراحی داخلی اشاره کرد و گفت: «با استفاده از فناوری “واقعیت مجازی” مشتریان می‌‌توانند به داخل ساختمان وارد شده، حرکت کنند و حتی قبل از فرآیند گودبرداری، از محیط نهایی داخلی خانه خود بازدید نمایند. این مسئله خود باعث تسریع در فرآیند “تأیید طرح” می‌شود. زیرا مشتریان می‌‏توانند با مدل در محیطی با مقیاس واقعی روبرو شده و پس از ایجاد درک و فهمی مشترک، اصلاحات مورد نیاز مربوط به طراحی خود را به ما منتقل کنند.»

در نهایت این نرم‌افزار اجازه ایجاد مدل‌های طراحی داخلی را به سادگی می‌دهد. به این صورت می‌توان با استفاده از متغیرهای دنیای واقعی به تصویرسازی این طراحی‌ها پرداخت. می‌توان گزینه‌های متفاوتی از طرح را در مدل اولیه به نمایش گذاشت تا در صورت نیاز و در هر مرحله از کار، اطلاعات دقیق با جزئیات لازم در جداول و مستندات اطلاعاتی به دست آید. حتی می‌توان گزینه‌های متفاوتی از طرح را در همان مدل اولیه نیز به نمایش بگذاریم. شما حتی زمانی که روی نماهای دوبعدی ساختمان در حال کار هستید ،می‌توانید مدل سه‌بعدی متناظر را در نرم‌‏افزار رویت مشاهده نمایید.

تهیه شده توسط:محمدمهدی لطیفی‌نمین

http://bit.ly/2oJf5td