سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تحول در اسکنرهای لیزری قابل حمل

شرکت‌های آتودسک (Autodesk) و لایسا (Leica) بازار اسکنرهای لیزری را، با موجی از کاهش هزینه‌ها، غافل‌گیر نمودند.

به گزارش بیمانا، به نقل از نشریه AEC اعلام این خبر در حالی بوده است که اسکن لیزری همواره در نزد عموم به‌عنوان یک فناوری گران‌قیمت خودنمایی کرده و امکان دسترسی به آن هنوز ساده و ارزان نیست. در روش اسکن جدید، که توسط شرکت‌های Leica و Autodesk ابداع شده است، نرم‌افزار Recap با وسیله‌ای که به طرز شگفت‌آوری طراحی ‌شده، تلفیق گشته است. این به معنای ساخت اسکنرهای لیزری قابل‌حمل فوق‌العاده‌ای است که تابه‌حال ندیده‌ایم. دستگاه‌ جدید نقشه‌برداری شرکت Leica بنام BLK360، یک اسکنر لیزری با تصاویر سه‌بعدی کوچک‌شده و دارای قابلیت تراز شدن، می‌باشد. این اسکنر با وزنی حدود یک کیلوگرم می‌تواند به‌سادگی در یک کیف‌دستی جای گیرند. دستگاه BLK360، یک اسکنر با قابلیت اسکن تصاویر تمام رنگی با قدرت برداشت گسترده‌ای است که در تهیه ابر نقاط نیز دقت بسیار زیادی دارند. این دستگاه تا فاصله 60 متری می‌تواند بسیار دقیق عمل کرده و علاوه بر تصاویر HDR، تصاویر حرارتی که در نور ساخته می‌شوند را نیز، برداشت کند. بنابراین این دستگاه می‌تواند در نور بسیار کم نیز، عمل کند. کار با این وسیله بسیار آسان است و با فشار یک دکمه انجام می‌شود. این وسیله ضد آب بوده و می‌توان آن را روی سه‌پایه، سقف و یا در حالت ایستاده هوشمند خود نیز، نصب نمود. در حقیقت، طراحی این وسیله و جعبه قابل‌حمل گنبدی شکل آن کار فوق‌العاده‌ای بوده است.

از ابتدا، این اسکنر جدید جهت کار با نرم‌افزار Autodesk’s ReCap 360 Pro و برنامه کاربردی جدید ReCap 360 Pro در iPad طراحی ‌شده بود. از آنجایی که این اسکنر هیچ صفحه نمایشی ندارد، کنترل از طریق نرم‌افزار Recap در iPad Pro انجام می‌شود. همچنین محل ذخیره‌سازی در آن برای کاربر قابل دسترس نبوده و تمام اطلاعات از طریق wifi به iPad منتقل می‌شود. تهیه یک تصویر 360 درجه کامل به‌طور معمول سه دقیقه به طول می‌کشد. این برنامه کاربردی، داده‌های اسکن شده را به شکلی سریع، فیلتر و ثبت می‌کند. سپس نرم‌افزار ReCap 360 Pro، جهت انتقال داده‌های ابر نقاط به تعداد زیادی از برنامه‌های کاربردی CAD، BIM، VR و AR، مهیا می‌شود.

از نقطه‌نظر مجله AEC، این وسیله همانند یک شارژر بازی صنعتی است. قیمت و سهولت استفاده از این وسیله، آن را برای شرکت‌های معماری و همچنین بررسی پیشرفت کار در فضای ساخت‌وساز، ایده‌آل می‌سازد. همچنین امکان استفاده از قابلیت‌های چندگانه آن و کنترل از طریق نرم‌افزار Recap در iPad Pro، وجود دارد. این امر مزایای آشکاری برای اسکن در برنامه‌های کاربردی BIM به‌خصوص برای ساختمان‌های قدیمی و یا با اشکال پیچیده دارد.

آرون موریس (Aaron Morris) سرپرست راه‌حل‌های واقعی‌سازی شرکت Autodesk اظهار می‌کند: «وقتی این شرکت در ابتدا نرم‌افزار ReCap را معرفی کرد، تنها یک هدف برای آن متصور بود و آن آزادی و ایجاد فضای باز درگرفتن تصاویر واقعی بود.»

وی افزود: «ما شاهد قدرت عظیم این فناوری در صنعت معماری، مهندسی و ساخت بودیم و می‌دانستیم که مشکل هزینه‌ها و نیز مشکل قابلیت حمل‌و‌نقل اسکنرها، به علت استفاده از داده‌های همراه بوده است و همین عامل گرفتن تصاویر واقعی را، محدود می‌سازد. بنابراین شرکت Autodesk با همکاری شرکت Leica Geosystems به یافتن راه‌حلی برای این مشکل شتافتند و با دسترسی عمومی به داده‌‏های واقعی، نتایج حیرت‌‏آوری به دست آمد.»

دکتر بوکارد بوکم (Burkhard Boeckem) سرپرست ارشد امور علمی و فناوری شرکت Hexagon Geosystems اظهار می‌کند: «به‌عنوان یکی از متخصصان پیشتاز در اندازه‌گیری فواصل زمین‌های ورزشی به اختلاف تصاویر اسکنرهای لیزری سه‌بعدی دارای دسته‌بندی علمی شرکت Leica Geosystems و دوربین‌های در حال ظهور و فن‌آوری‌های قابل حمل آنها پی بردیم و تصمیم گرفتیم تصاویر واقعی را در دسترس همه بگذاریم.»

وی ادامه داد: «با ادغام و کوچک‌کردن فناوری‌هایی که در دسترس شرکت Hexagon بود و با اسکنر BLK360، فصل جدیدی جهت تصویرسازی تعریف کردیم. این اسکنر به طرز قابل‌ توجهی از هر اسکنر قابل رقابت دیگری در بازار کوچک‌تر و سبک‌تر (دارای وزن یک کیلوگرم) است. هنگامی که حسگر نهایی ساخته شد، به یاری شرکت Autodesk جهت ساخت نرم‌افزار جدید اقدام نمودیم که درنهایت به نقطه عطف دیگری در ثبت تصاویر واقعی سه‌بعدی دست یافتیم.»

بوکم پیشنهاد کرد: «اسکنر Leica BLK360 به همراه نرم‌افزار Autodesk’s ReCap 360 Pro، همه صاحبان صنایع معماری، مهندسی و ساخت را قادر به درک مزایای به‌دست‌آمده از ترکیب وضوح بالای تصویر360 درجه‌ای و نیز داده‌های اسکن لیزری سه‌بعدی، در کارهای روزانه خود می‌کند.»

لازم به توضیح است اسکنر BLK360 و نرم‌افزار Autodesk ReCap 360 Pro Bundle را می‌توان از ماه مارس 2017 سفارش داد و تهیه کرد.

تهیه شده توسط:رضا رجبی

http://bit.ly/2EUxWHF