سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیا روباتها میتوانند جای نقاشان صنعتی و ساختمانی را بگیرند؟

یک ربات در کشور سنگاپور ساخته شده است که می‏تواند سطوح داخلی ساختمان‌‏ها را با سرعتی بسیار بیشتر از انسان رنگ‌‏آمیزی کند.به گزارش بیمانا این ربات با نام پیکتوبوت (PictoBot) با کاربری صنعتی می‏‌تواند در تمام ساعات شبانه‌روز و حتی در تاریکی مطلق نیز کار کند.

بیمانا: هدف از ساخت این روبات نقاش توسط مرکز تحقیقات ربوتیک در دانشگاه فنی نانیانگ (NTU) ایمنی و بهره‏‌وری بیشتر در کار بوده است، البته به دلیل محدودیت منابع و نیروی انسانی در ساخت‏‌وساز، دولت سنگاپور نیز کمک‌های لازم را در اختیار این گروه تحقیقاتی، قرار داده است.

به گفته پروفسور چن آی مینگ، پژوهشگر ارشد این گروه تحقیق: «این ماشین می‏‌تواند یک دیوار بلند را 25 درصد سریع‌‏تر از یک گروه دو نفره نقاشی، رنگ‏‌آمیزی کند. رنگ‌آمیزی فضاهای بزرگ صنعتی یک کار تکراری، وقت‌گیر و نیازمند نیروی انسانی زیاد است، درحالیکه به کمک پیکوبوت تنها کافی است یک سرپرست بر روی کارهای نظارت داشته باشد و روبات خود کار رنگ‌آمیزی را انجام می‏دهد.»

وی افزود: «رفتار مستقل یک روبات به معنای این است که یک اپراتور می‌تواند چندین روبات را همزمان پشتیبانی کند و تنها کاری که باید انجام دهد پر نگهداشتن مخازن رنگ آنها است.»

این ربات درحالیکه توسط بازوهای بلند خود دیوارهای 10 متری را رنگ‌آمیزی می‏کند می‌‏تواند به توسط یک دوربین نوری و لیزر فضای داخلی دیوار را اسکن کند. از جمله دیگر توانمندی‌های این ربات نخست شارژ باتری چهارساعته، پوشش رنگ یکسان مطابق با استانداردهای صنعتی و همچنین کار در تاریکی مطلق و 24 ساعته به واسطه اتکاء به حس‌گرهای تعبیه شده در آن است.

در یک نگاه کلی اجزای پیکتوبوت عبارتند از:

• بازوی شش محوره که امکان حرکت آزادانه و سریع را به ربات می‏دهد؛

• نازل اسپری دقیق که می‌‏تواند رنگ را 4 برابر سریع‌تر از غلطک یا فرچه به دیوار بزند؛

• سکوی جک بالابر که اجازه دسترسی به ارتفاع 10 متری را می‏‌دهد؛

• دوربین برای اسکن فضای کاری و محاسبه مسیر نازل؛

• اسکنر لیزری برای اندازه‌گیری فاصله‌ها؛

جرج لو (George Loh) مدیر شرکت ساختمانیJTC و مدیر موسسه تحقیقات ملی در مورد این ربات گفت: «در کشور سنگاپور تقاضا برای پروژه‌های ساختمانی رو به افزایش است و روبات پیکتوبوت مثال کوچکی است از تمایلی که در این کشور برای افزایش بهره‏‌وری و غلبه بر محدودیت‌های نیروی انسانی وجود دارد.»

وی افزود: «سنگاپور در حال ساخت امکانات جدیدی می‌باشد و قدم بعدی در این زمینه اطمینان از مطابقت این ربات‏‌ها با استانداردهای صنعتی است.»

تهیه شده توسط:میثم کاظمی‌فرد

http://bit.ly/2FuWZSO