سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تبادل واقعیت مجازی به شیوهای نوین

شرکت ورلدویز (WorldViz) ابزار جدیدی برای تبادل در عرصه واقعیت مجازی عرضه کرده است. با استفاده از این ابزار، همکاری و بررسی طرح‌ها از راه دور و توسط تیم‌های مستقر در جاهای مختلف پروژه امکان‌پذیر می‌شود.

بیمانا: فناوری تبادل واقعیت مجازی که در سال 2016 توسط شرکت ورلدویز عرضه شده بود از اکتبر 2017 با نام تجاری ویزیبل (Visible) در دسترس خریداران قرار گرفته است.

نکته جالب این فناوری اینکه هدف فروش این آن در گام نخست بجای طراحان و مهندسان، متخصصان بازاریابی هستند. چراکه ویزیبل روشی یکپارچه برای تبادل ایده‌های مختلف و پیچیده بین مشتریان و کارفرمایان عرضه می‌کند. البته می‌توان از این توانمندی برای همکاری‌ها، بررسی طراحی‌ها و آموزش از راه دور نیز استفاده‌ کرد.

سیستم‌های تبادل واقعیت مجازی

در این سامانه ارتباطی جلسات از طریق ویدئوکنفرانس برقرار می‌شوند و برای اینکه به افراد احساس حضور در مکان واقعی دست دهد و نیاز به جابجایی کاهش یابد از قابلیت واقعیت مجازی بهره گرفته می‌شود.

نرم‌افزار ویزیبل در بخش‌های هوافضا، خودروسازی، ساختمانی، مهندسی و معماری کاربرد دارد. در این نرم‌افزار متخصصان فروش به سادگی می‌توانند با کنارهم قرار دادن المان‌های واقعیت مجازی و انتقال آنها به ویرایشگر، سیستم ارائه‌ را فعال کنند. این سیستم تبادل واقعیت مجازی ارائه‌دهندگان را قادر می‌سازد تا انیمیشن‌ها و تعاملات کاربری را به آن بیفزاید. علاوه بر آن محتوای سه‌بعدی و محتویات دوبعدی سنتی مانند فایل‌های پی‌دی‌اف و پاورپوینت را نیز می‌توان برای پشتیبانی به نمایش جلسه افزود.

به محض اینکه نمایش ارائه عرضه می‌شود، فرد ارائه‌دهنده می‌تواند شرکت‌کنندگان را برای پیوستن فوری دعوت کند و یا این دعوت را بعداً از طریق ایمیل یا متن انجام دهد. حاضرین می‌توانند از سراسر جهان در جلسه شرکت‌ کرده و نمایش واقعیت مجازی را بررسی و تجربه کرده و با آن تعامل نمایند.

ابزارهای کاربردی

این نرم‌افزار شامل ابزارهای ارائه و یادداشت‌نویسی است. ارائه‌دهندگان جلسه می‌توانند اشیاء مجازی را با دست جابجا کرده و آنها را در مدل‌هایی با مقیاس واقعی حرکت دهند. حتی شرکت‌کنندگان می‌توانند داخل این مدل‌ها به گشت‌زنی بپردازند که این کار به خلق ایده‌های جدید کمک می‌کند.

نرم‌افزار ویزیبل همچنین مکالمه با تلفن را برای تبادل صوتی میسر می‌سازد. این کار برگزارکنندکان را قادر می‌سازد تا صداها و خط‌مشی کاربران را برای مراجعات بعدی ثبت نمایند.

در این سیستم تبادل واقعیت مجازی می‌توان از ابزارهایی همچون هدست‌ها، کنترل‌گرهای Oculus Rift و HTC Vive و همچنین سیستم‌های تصویری کیو (CAVE) و ابزارهای ورودی که شرکت ورلدویز ارائه می‌دهد، استفاده کرد. گفتنی است شرکت ورلدویز در حال حاضر مشغول آزمایش بر روی نسخه بتای نرم‌افزار ویزیبل است.

تهیه شده توسط:مهرداد یاوری

http://bit.ly/2F7KmMh


نرمافزارهای مورد استفاده در سامانه فناوری بیم (BIM)

هر‏چند فناوری مدلسازی اطلاعات ساختمان و یا به عبارت دیگر سامانه فناوری بیم (BIM) یک فناوری نوین به شمار می‌‏رود، اما در مدت کوتاهی پس از معرفی، جای خود را به سرعت در صنعت ساخت‌وساز باز کرده است. برای کسانی که می‌کوشند از مزیت‌های این فناوری در انجام پروژه‌های خود بهره ببرند، فهرست زیر می‌تواند بسیار هدایتگر باشد. در این فهرست مجموعه‌‌ کاملی از نرم‌افزارهای مورد استفاده در سامانه فناوری بیم (BIM) و در بخش‌های مختلف معرفی شده‌اند.

بخش معماری:

1. Graphisoft ArchiCAD؛

2. Autodesk Revit Architecture؛

3. Nemetschek Allplan Architecture؛

4. Gehry Technologies – Digital Project Designer؛

5. Nemetschek Vectorworks Architect؛

6. Bentley Architecture؛

7. 4MSA IDEA Architectural Design (IntelliCAD)؛

8. CADSoft Envisioneer؛

9. Softtech Spirit؛

10. RhinoBIM (BETA)؛

بخش طراحی پایدار:

1. Autodesk Ecotect Analysis؛

2. Autodesk Green Building Studio؛

3. Graphisoft EcoDesigner؛

4. IES Solutions Virtual Environment VE-Pro؛

5. Bentley Tas Simulator؛

6. Bentley Hevacomp؛

7. DesignBuilder؛

بخش سازه:

1. Autodesk Revit Structure؛

2. Bentley Structural Modeler؛

3. Bentley RAM, STAAD and ProSteel؛

4. Tekla Structures؛

5. CypeCAD؛

6. Graytec Advance Design؛

7. StructureSoft Metal Wood Framer؛

8. Nemetschek Scia؛

9. 4MSA Strad and Steel؛

10. Autodesk Robot Structural Analysis؛

بخش تأسیسات:

1. Autodesk Revit MEP؛

2. Bentley Hevacomp Mechanical Designer؛

3. 4MSA FineHVAC + FineLIFT + FineELEC + FineSANI؛

4. Gehry Technologies – Digital Project MEP Systems Routing؛

5. CADMEP (CADduct / CADmech)؛

بخش ساخت‌وساز (شبیه‌سازی، ارزیابی، هزینه و تحلیل):

1. Autodesk Navisworks؛

2. Solibri Model Checker؛

3. Vico Office Suite؛

4. Vela Field BIM؛

5. Bentley ConstrucSim؛

6. Tekla BIMSight؛

7. Glue (by Horizontal Systems)؛

8. Synchro Professional؛

9. Innovaya؛

بخش مدیریت تعمیر و نگهداری:

1.Bentley Facilities

2.FM:Systems FM:Interact

3.Vintocon ArchiFM (For ArchiCAD)

4.Onuma System

5.EcoDomus

همانطور که مشخص است انتخاب‌های زیادی برای نر‌م‌افزارهای حوزه فناوری بیم (BIM) وجود دارد. این نشان می‌دهد که این فناوری در عین تازگی از اقبال زیادی نیز برخوردار است.

تهیه شده توسط:صابر صادقی

http://bit.ly/2CVtVkm


طراحی داخلی با استفاده از نرمافزار رویت و واقعیت مجازی

نرم‌افزار رویت از جمله نرم‌افزارهای سامانه فناوری بیم (BIM) است که می‌تواند در تمامی مراحل پروژه مورد استفاده قرار ‌گیرد. کاربرد این نرم‌افزار تا حدی است که در فرآیند "طراحی داخلی" نیز مورد استفاده قرار می‌‏گیرد. به عنوان نمونه می‌‏توان به یکی از شرکت‌های طراح داخلی اشاره نمود، که در ارائه طراح‏‌های خود از نرم‌افزار رویت و نیز فناوری واقعیت مجازی بهره می‌برد.

بیمانا: جان کیس (Jon Case) مدیر یکی از آتلیه های”طراحی داخلی” در آفریقای‌جنوبی در مورد مزیت‌های استفاده از نرم‌افزارهای سامانه فناوری بیم (BIM) گفت: «ارزش واقعی این نرم‌افزارها در “امکان ایجاد یکپارچگی در مدل جامع فناوری بیم (BIM)” و “ارتباط موثر بین بخش‌های مختلف مهندسی” و نیز “شیوه مناسب ارائه اطلاعات” است.»

بخش‌های معماری این شرکت طراح داخلی، برای سالیان متمادی از نرم‌افزارهای سامانه بیم (BIM) استفاده کرده‌‏اند. مثلاً در این شرکت تهیه مدل مربوط به مبلمان‏‌های‌ سفارشی و یا کتابخانه‏‌های داخلی با استفاده از نرم‌افزار رویت (Revit) انجام شده است. به همین دلیل است که اکنون این شرکت می‌تواند به راحتی از این نرم‌افزار، در طراحی فضاهای داخلی استفاده کند.

رویت ابزاری مناسب جهت انجام فرآیند «طراحی داخلی»

کیس ادامه داد: «باید به این نکته توجه داشت که “تصویرسازی دقیق” یک طراحی فقط برای جلب توجه مشتریان نیست. بلکه این فرآیند برای درکی واقع‌گرایانه از آنچه که ساخته خواهد شد و حل مشکلات احتمالی، لازم است. به همین منظور است که معماران و طراحان داخلی باید بتوانند با انجام یک طراحی دقیق با در نظرگیری تمامی المان‌های لازم ساختمانی و معماری، “مدل جامع فناوری بیم (BIM)” را ارائه نمایند.

به گفته کیس: «می‌توانیم المان‌ها و مصالح را با کمک نرم‌افزار رویت در مدل قرار دهیم. سپس مدل را ویرایش کرده و طراحی داخلی خود را در محیط “واقعیت مجازی” مشاهده کنیم. اگر معماران یک تغییر در نقشه‌های اولیه ایجاد کنند، ما می‌توانیم بلادرنگ نقشه‌های طراحی داخلی را به گونه‌ای تغییر دهیم که با مدل سه‌بعدی منطبق باشد.»

نرم‌افزار رویت همواره می‏‌تواند جداول مربوط به “برآورد مقادیر” (همچون برآورد احجام مصالح مصرفی) را در هر مرحله از کار تهیه نماید. فهرست کاملی که مطابق با محاسبات دنیای واقعی است و به ما اجازه داده است تا انجام فازهای مختلف پروژه‌های خود را سرعت بخشیم. نرم‌افزار رویت همچنین به‌صورت یکپارچه اجازه ارتباط بین مهندسین در دیسیپلین‌های مختلف (بخشهای مختلف مهندسی) را می‌دهد، در نتیجه ریسک تداخلات (برخوردهای بین المان‌ها) بسیار پایین می‌آید. مدل زنده نرم‌افزار رویت

فقط تعداد محدودی از طراحان داخلی از نرم‌افزار رویت در پروژه‌های خود استفاده می‌کنند. دلیل آن قیمت بسیار بالای این نرم‌افزار و نیاز کاربران به تخصص حرفه‌ای بالا است. کیس در این زمینه گفت: «طراحان داخلی معمولاً فقط از 30 تا 40 درصد از توانایی‌های این نرم‌افزار استفاده می‌کنند. اما با استفاده از تجارب معماران به همراه طراحان داخلی می‌توان از تمام توانایی‌های آن استفاده کرد. به این صورت فاصله میان معماران و طراحان داخلی کم می‌شود. این کار تأثیر بسیار زیادی در ارتقای سطح پروژه‌ها دارد و کمک می‏‌کند تا کارفرمایان بیشتر و مهم‌تری را به خود جذب نماییم.»

مدل‌های سه‌بعدی که در رویت ایجاد شده‌اند، مستندات زنده‌ای هستند که به‌صورت مداوم تغییر می‏‌یابند. به این صورت که این مدل‏‌ها با تغییر نظر طراحان و یا کارفرمایان، نسبت به طرح‌های اولیه به‌‌روز می‌‏شوند. اگرچه شاید کارفرمایان هیچگاه مدل‌های سه‌بعدی در حال ساخت را مشاهده نکنند اما تصاویر رندر شده (Render) دقیق و یکپارچه‏‌ای را که برای اهداف نمایشی توسط این نرم‌افزار ایجاد شده است را دریافت می‏‌نمایند.

کیس همچنین به استفاده از فناوری “واقعیت مجازی”در طراحی داخلی اشاره کرد و گفت: «با استفاده از فناوری “واقعیت مجازی” مشتریان می‌‌توانند به داخل ساختمان وارد شده، حرکت کنند و حتی قبل از فرآیند گودبرداری، از محیط نهایی داخلی خانه خود بازدید نمایند. این مسئله خود باعث تسریع در فرآیند “تأیید طرح” می‌شود. زیرا مشتریان می‌‏توانند با مدل در محیطی با مقیاس واقعی روبرو شده و پس از ایجاد درک و فهمی مشترک، اصلاحات مورد نیاز مربوط به طراحی خود را به ما منتقل کنند.»

در نهایت این نرم‌افزار اجازه ایجاد مدل‌های طراحی داخلی را به سادگی می‌دهد. به این صورت می‌توان با استفاده از متغیرهای دنیای واقعی به تصویرسازی این طراحی‌ها پرداخت. می‌توان گزینه‌های متفاوتی از طرح را در مدل اولیه به نمایش گذاشت تا در صورت نیاز و در هر مرحله از کار، اطلاعات دقیق با جزئیات لازم در جداول و مستندات اطلاعاتی به دست آید. حتی می‌توان گزینه‌های متفاوتی از طرح را در همان مدل اولیه نیز به نمایش بگذاریم. شما حتی زمانی که روی نماهای دوبعدی ساختمان در حال کار هستید ،می‌توانید مدل سه‌بعدی متناظر را در نرم‌‏افزار رویت مشاهده نمایید.

تهیه شده توسط:محمدمهدی لطیفی‌نمین

http://bit.ly/2oJf5td


صرفهجویی در زمان و بهرهوری با فناوری واقعیت افزوده

بیمانا: فناوری‌‌های نوین صنعت ساخت‌وساز را در مقیاس جهانی با تحول روبرو کرده‌اند. مثلاً فناوری واقعیت افزوده با عینک هولولنز فرآورده جدید شرکت مایکروسافت است که ترکیبی از فضای واقعی و مجازی در اختیار کاربر قرار می‌دهد. به عقیده ساشا فرومیگ (Sacha Froemming) رئیس مرکز مدیریت نوآوری و پایداری شرکت آسانسوری توسن‌کراپ (Thyssenkrupp) با فناوری واقعیت افزوده علاوه به ایجاد تصاویر سه‌بعدی برای کاربران می‌توان موجب صرفه‌جویی در زمان و افزایش بهره‌وری صنعت آسانسور شد. این شرکت به‌تازگی استفاده از عینک‌های هولولنز را مورد آزمایش قرار داده است. در ادامه مصاحبه فرومینگ را با سایت الکترونیکی بیم پلاس می‌خوانید.

چرا تصمیم گرفتید فناوری واقعیت افزوده را در شرکت خود آزمایش کنید؟

اگر بخواهم خیلی ساده بگویم، فناوری پشتیبانی از راه دور باعث بهبود فعالیت‌های متخصصین فنی می‌شود. یعنی همان‌ کسانی که در محل سایت کارگاهی قرار دارند و خدمات را ارائه می‌دهند و فناوری واقعیت افزوده راه دستبایی به نیازاست.دلیل دیگر به خاطر اتصال سیستم پیش‌بینی تعمیرونگهداری آسانسور ما، به نام مکس (Max) است. این سیستم‌ها به‌صورت روزانه حسگرهای آسانسور را به پلتفرم اینترنت اشیاء ساخته شرکت مایکروسافت به نام آزور (Azure) متصل می‌کند.

مهندسین شما چگونه از این سیستم استفاده کردند؟

آنها موظف شدند روزانه آزمون‌های میدانی انجام دهند. با فناوری واقعیت افزوده به وسیله عینک هولولنز تمام اطلاعات و موارد آماری که توسط مکس جمع‌آوری شده بود به تکنسیسن‌های بخش خدمات انتقال داده می‌شد. این کار یک دید تفصیلی از آسانسور و موارد و مسائل ضروری آن را در اختیار تکنسین‌ها قرار می‌داد. یکی از ویژگی‌های کلیدی هولولنز پشتیبانی فنی از راه دور است و این ویژگی به متخصصین ما در محل کارگاه ساختمانی امکان دسترسی آزادانه به اطلاعات فنی و تخصصی را می‌داد.

مزایای اصلی این سیستم چیست؟

تعویض مواردی که معمولاً حدود 4 ساعت طول می‌کشید با استفاده از این سیستم تنها در 30 دقیقه انجام شد. متخصصین فنی نیز با استفاده از این دستگاه می‌توانند کارهای خود را کارآمدتر و ایمن‌تر انجام بدهند. انتظار ما این است که با فناوری واقعیت افزوده بهره‌وری آسانسورها افزایش‌یافته و زمان کاری بیشتر و فواصل خدماتی کوتاه‌تر را برای مشتریان به ارمغان آورد.

به نظر شبیه فیلم‌های علمی-تخیلی می‌ماند؛ آیا همکاران شما مشکلی برای ارتباط با این فناوری داشتند؟

خیر کاملاً برعکس. افراد به‌سرعت باعینک هولولنز و کارکردهای آن آشنا شدند. فناوری واقعیت افزوده یعنی همپوشانی محیط طبیعی با سیستم هولوگرافیک که مزایای بسیاری در مقایسه با شیوه‌های سنتی کار با لپ‌تاپ و تلفن ارائه می‌دهد.

برنامه آینده شما چیست؟

استفاده از این وسیله برای توانمند ساختن 24 هزار متخصص فنی-خدماتی شرکت در دستور کار قرارگرفته شده است. علاوه بر این فناوری واقعیت افزوده روشی توانمند برای آموزش به شمار می‌رود و می‌توان در آن محتوای تئوریک را با تجارب واقعی ترکیب کرد. به این شیوه تمامی محصولات ما صرف‌نظر از اینکه شما کجای جهان قرار دارید می‌تواند به‌صورت تفصیلی نمایش داده شوند.

چگونه می‌توان این سیستم را بهبود داد؟

فناوری‌ها در طول زمان توسعه پیدا می‌کنند. فکر می‌کنم به حداقل رساندن بخش‌های سخت‌افزاری در این دستگاه استفاده از عینک‌های هولولنز را آسان‌تر می‌کند.

یعنی فکر می‌کنید در آینده در تمام مهندسان از هولولنز و یا سیستم‌های مشابه استفاده خواهند کرد؟

هم‌اکنون با صنعت آسانسور در یک نقطه عطف قرارگرفته‌ایم که انقلابی در این صنعت ایجاد خواهد داد. رشد سریع شهرنشینی در مقیاس جهانی به معنی رشد عمودی شهرها و بزرگ شدن آنها است. اینجا است که باید از قدرت فناوری برای کاهش ازدحام بیش‌ازحد جمعیت بهره برد و مردم را با کارآمدترین روش ممکن جابجا کرد. یکپارچه‌سازی اینترنت اشیاء با سیستم‌هایی مانند مکس و هولولنز بخشی از این راه‌حل هستند.

تهیه شده توسط:سعید ذاکری‌نیا

http://bit.ly/2H1KUDV


نقشهبرداری خطوط راهآهن با استفاده از پهبادها

یک شرکت نقشه‌‏برداری روشی سریع و دقیق برای نقشه‏‌برداری از خطوط راه‌آهن ارائه نموده است. سیستم Vogel R3D این امکان را دارد که با استفاده از پهبادها (یا هواپیماهای بدون سرنشین)، زیرساخت‌های خطوط راه‌آهن را با دقت 5 میلی‌متر نقشه‌برداری کند.

یک شرکت نقشه‌‏برداری روشی سریع و دقیق برای نقشه‏‌برداری از خطوط راه‌آهن ارائه نموده است. سیستم Vogel R3D این امکان را دارد که با استفاده از پهبادها (یا هواپیماهای بدون سرنشین)، زیرساخت‌های خطوط راه‌آهن را با دقت 5 میلی‌متر نقشه‌برداری کند.

به گزارش بیمانا سیستم Vogel R3D مرحله آزمایش‌های اولیه خود را با موفقیت سپری کرده است. این سیستم می‌تواند در مناطق شلوغ و غیرقابل دسترس از شبکه ریلی و همچنین در ساعات پررفت‌وآمد، اطلاعات لازم را از ارتفاع 25 متری ثبت نماید. با این شیوه دیگر نیازی به بستن خطوط ریلی و مسدود کردن مکان‌های مورد مراجعه نبوده و کارگران در معرض خطر کمتری قرار می‌گیرند. همچنین کارها با تأخیر کمتری انجام شده و در هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی می‌شود.

در این سیستم یک پهباد مجهز به دوربین 100 مگاپیکسلی، تصاویر هوایی را در کل محل مورد نظر ثبت کرده و سپس محاسبات لازم برای تبدیل تصاویر به داده‌های مدل سه‌بعدی ابرنقاط انجام می‏‌پذیرد. از این مدل می‌توان برای نمایش موارد قابل تحویل به کارفرما از جمله مراحل انجام کار و همچنین مدل‏‌های واقعیت مجازی استفاده نمود.

مالکوم دونالد مدیر شرکت نقشه‌برداری سازنده سیستم Vogel R3D بیان می‏‌دارد که: «دقت داده‌ها در روش فوق نسبت به سیستم‌های اسکن لیزری قدیمی بالاتر بوده و این ویژگی برای طیف وسیعی از کاربران بسیار جذاب است. روش فوق می‌تواند در پروژه‌های زیربنایی که نیاز به ثبت داده‌ها از راه دور دارند (نظیر پل‌ها و تأسیسات نفتی) به کار برده شود.»

تهیه شده توسط:مهرداد مرزوقی

http://bit.ly/2FbA9hR