سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قابلیت های جدید مجموعه محصولات AEC شرکت Autodesk

در این مقاله ویژگی‌های جدید اضافه شده به نرم‌افزارهای خانواده محصولات معماری، مهندسی و ساخت یکپارچه[1] 2017 شرکت Autodesk، شامل نرم‌افزارهای Revit، InfraWorks 360، AutoCAD Civil 3D، Navisworks و Advanced Steel بررسی شده است.

نرم‌افزار Revit 2017

بیمانا: در نسخه جدید نرم‌افزار Revit ، نرم‌افزارهای جداگانه قبلی معماری، سازه و تاسیسات، به صورت یکپارچه در قالب یک محصول واحد عرضه شده است و بدین ترتیب نیازهای بخش‌های مختلف مهندسی در یک نرم‌افزار برآورده شده است. علاوه بر این تغییر اساسی، بیش از 50 ارتقاء دیگر در زمینه‌های مدلسازی، برقراری ارتباط و ارتقاء کارایی در نرم‌افزار صورت پذیرفته است.

در زمینه مدلسازی، یک ویژگی جدید و مهم با عنوان “پارامترهای سراسری[2] ” اضافه شده، که به کاربران اجازه می‌دهد بین المان‌های مختلف ساختمان ارتباط پارامتری برقرار نمایند و از پارامترها در استخراج ابعاد و اندازه در پروژه استفاده نمایند. یک مثال از این ویژگی در تصویر 1 نمایش داده شده است. در این مثال، عمق اتاق‌ها به صورت تابعی از عرض راهرو و عمق ساختمان تعریف شده است و با تغییر اندازه هر کدام از این اندازه‌ها، عمق اتاق‌ها به صورت خودکار با رعایت نسبت تعریف شده تغییر می‌کند. این قابلیت پارامتریک قبلا تنها در محیط Family Editor وجود داشت، اما با ارائه نسخه 2017، این قابلیت در محیط عادی پروژه هم در دسترس قرار گرفته و باعث ارتقای قابلیت “مدلسازی هوشمند” شده است. قابلیتی که از همان ابتدا نرم‌افزار Revit را از سایر نرم‌افزارها متمایز کرده و باعث موفقیت آن شده است.

قابلیت جدید تعریف پارامترهای سراسری در نرم‌افزار Revit 2017، امکان تعریف روابط پارامتری، در پیکربندی اجزاء ساختمان را فراهم می‌کند.

از دیگر پیشرفت‌های صورت پذیرفته در زمینه مدلسازی می‌توان به امکان مدلسازی اجزای سازه‌­ای با جزئیات بیشتر از جمله، اتصالات فولادی و میلگردها و همچنین قابلیت برقراری اتصال خودکار دو المان تاسیساتی در مسیرهای متفاوت پیشنهادی می‌باشد. علاوه بر این، ابزار Design to Fabrication[3] می‌تواند به صورت خودکار سطح جزئیات المان‌های مدل را از سطح طراحی به سطح جزئیات ساخت، ارتقا دهد این قابلیت امکان ایجاد مدل‌های ساخت از مدل‌های Revit را بهبود می‌بخشد. اینکه آیا Revit قصد رقابت با نرم‌افزارهای سازه‌ای چون Tekla Structures که امکانات مدلسازی تکامل یافته‌ای دارند را دارد یا نه، هنوز روشن نیست. اما به نظر می‌رسد با ارائه هر نسخه جدید، به این هدف نزدیکتر می‌شود.

ابزار The Design to Fabrication در نرم‌افزار Revit 2017 المان‌های طرح عمومی را به المان‌های با قابلیت ساخت تبدیل می‌کند.

یک ویژگی جدید و سودمند در حوزه ارتباطات، Depth Cueing[4] است که امکان می‌دهد تا به نماها و مقاطع عمق داده شود، در نتیجه بخش‌هایی از مدل که دورتر قرار دارند با دور شدن به تدریج روشن‌تر شوند. همان گونه که در تصویر شماره 3 نمایش داده شده است، استفاده از این ویژگی تاثیر بسزایی در بهبود کیفیت تجسم دارد. در حوزه Rendering[5]، نیز می‌توان به نرم‌افزار Autodesk Raytracer که در نسخه 2016 معرفی شده بود، اشاره نمود که اکنون “موتور تجسم پیش فرض” نرم‌افزار می‌باشد و با اعمال تنظیمات کارآمد، استفاده از تکنولوژی Agnostic کارت گرافیک و پردازنده، نورپردازی و اختصاص دقیق مصالح، سبب دستیابی سریع و دقیق به رندرهای واقعی شده است.

استفاده از ویژگی جدید Depth Cueing به منظور اضافه کردن عمق به نماها و مقاطع

سایر اصلاحات نرم‌­افزار Revit 2017 شامل ارتقای عملکرد، استفاده همزمان ازچند هسته پردازنده[6] و سرعت بیشتر در به روزرسانی نما و حرکت در میان مدل سه‌بعدی از طریق حذف انسداد[7] (غیر فعال کردن رندر اشیا مخفی)؛ ارتقای ویرایشگری متن جهت مستندسازی آسان­‌تر و ارتقای قابلیت همکاری با سایر نرم‌­افزارها از طریق پشتیبانی از فرمت فایلی IFC4 و همچنین وجود یک مبدل جدید به نام Autodesk FormIt 360 Converter که فایل‌های Sketchup و FormIt را به Revit تبدیل می‌کند، می‌باشد.

پیشرفت‌های نرم‌افزار InfraWorks 360

در نسخه 2017 این نرم‌افزار، ارتقای قابلیت‌های مدلسازی هوشمند زیرساختی با پشتیبانی از ادغام‌ها و انشعاب‌های چند مسیره[8]، خطوط اتصال[9]، تقاطع‌های پیچیده و سهولت در ویرایش میدان‌ها ادامه یافته است و بدین ترتیب امکان مدلسازی دقیق‌تر و با جزئیات بیشتر بدون نیاز به ارائه راه‌حل‌های جداگانه برای تمام این المان‌ها فراهم شده است. قابلیت قبلی شبیه‌سازی ترافیک، با افزودن امکان پشتیبانی از تنظیمات بیشتر نظیر on/off ramps، Center turn lanes وOffset roundabouts[10] بیشتر توسعه یافته است. به علاوه، مفهوم خود “شبیه‌سازی” هم به سطحی کاملا جدید که قابلیت “شبیه‌سازی پویا” می باشد، ارتقا یافته است. در این حالت نرم‌افزار علاوه بر تحلیل طرح پیشنهادی برای حرکات اتومبیل‌ها، حرکات عابرین، دوچرخه‌ها، تاکسی‌ها، اتوبوس‌ها و سایر روش‌های حمل‌و‌نقل را هم آنالیز می‌نماید. این قابلیت نرم‌افزار InfraWorks را به یک برنامه هدفمند رایانه‌ای، با قابلیت کامل آنالیز و شبیه‌سازی طراحی قبل از ساخت نزدیک می‌سازد. اگر بتوان داده‌های ترافیکی واقعی شهرها را برای بررسی عملکرد نرم‌افزار در شرایط واقعی ترافیک نیز وارد نرم‌افزار نمود، این ویژگی را کارامدتر خواهد کرد. البته انتقال داده‌های ترافیکی واقعی به نرم‌افزار InfraWorks برای شبیه‌سازی پویای آن چنان دور از ذهن به نظر نمی‌رسد، زیرا این نرم‌افزار در حال حاضر نیز قابلیت ورود داده‌های GIS، CAD و سایر داده‌های عمومی را برای برنامه Model Builder خود دارد، به نحوی می‌توان به کمک آن، در چند دقیقه، مدل کاملی از واقعیت شهر را ، برای انجام جانمایی‌ها و پیش‌بینی‌های لازم برای طراحی و ساخت پروژه‌ها ایجاد نمود.

نسخه جدید نرم‌افزار InfraWorks این قابلیت را ارتقا بخشیده است و موجب شده که مدل‌های شهری بالینک شدن به منابع اطلاعاتی با جزئیات بیشتر و غنی­‌تری همراه شوند. از آن جمله می‌توان به اطلاعات نقشه‌های باز خیابان [11]، فایل‌های DWG دوبعدی و پوشش تصویری raster اشاره نمود. در حال حاضر امکان قراردادن اطلاعات بر روی یک فایل DWG، به کمک یکپارچه کننده موقعیت، مقیاس و کنترل دوران، علاوه بر فایل raster تصویری، بر روی مدل InfraWorks وجود دارد که کاربران را قادر به مدلسازی دقیق‌تر طرح ترسیمی در AutoCAD یا Civil 3D می‌نماید.

امکان جدید پوشش یک ترسیم DWG بر روی یک مدل InfraWorks

در نسخه جدید، همچنین ارتباط با نرم‌افزارهای Revit وAutoCAD Civil 3D به‌خوبی ارتقا یافته است، به طوری که می‌توان، طرح مفهومی تهیه شده در InfraWorks را برای طراحی با جزئیات بیشتر به همراه مستندات ساخت به هر یک از نرم‌افزارهای فوق با کمترین اتلاف داده، انتقال داد. قابلیت همکاری به خصوص با نرم‌افزار Revit مطلوب است، زیرا طرح نه تنها در سطح بالا، بلکه با جزئیات کامل و به همراه تمام اجزای سازه‌ای و خانواده‌هایی (families) که برای ادامه طراحی در Revit مورد نیاز هستند، انتقال می‌یابد.

انتقال یک مدل InfraWorks به نرم‌افزار Revit که با جزئیات کامل انجام می‌گیرد تا کاربر بتواند به ادامه کار با آن بپردازد.

ویژگی‌های جدید در سایر نرم‌افزارهای AEC

نسخه 2017 Civil 3D، به عنوان نرم‌افزار پیشرو Autodesk در طراحی و طبقه‌بندی مدارک مهندسی عمران، به نوبه خود از اصلاحات و ویژگی‌های جدید برای کمک به ساده‌سازی جریان‌های کاری، متمرکز کردن مدیریت طراحی و پیش‌نویس استانداردها و همکاری بهتر با نرم‌افزار InfraWorks 360 بهره‌مند شده است. در حال حاضر کاربران می‌توانند میان‌برهای داده‌ای را برای مسیرهای راه (DREF) ایجاد نموده و آن‌ها را به سایر نقشه‌ها ارجاع دهند، چندین DREF را در یک زمان ایجاد نمایند و مدیریت حالت‌های ترسیم را سهولت بخشند تا برای گروه‌ها، امکان کار بهتر تیمی فراهم آید واجرای استانداردها ساده شوند. دیگر ارتقاهای داده شده در مدلسازی مسیرها شامل امکان استفاده از خطوط ویژه به عنوان خط مبنای مسیر، پاکسازی خودکار و دقیق‌تر شکل‌های کنج‌ها، قابلیت استخراج چندین خطوط ویژه از محدوده‌های مسیرها و اختصاص داده‌های مشخصات[12] به اجسام مسیر با قابلیت حفظ اطلاعات در حین جریان طراحی، می‌باشد. همچنین می‌توان این داده‌های مشخصاتی را برای استفاده در سایر نرم‌افزارها از جمله Navisworks، سرویس فضای ابری و BIM 360 Glue به کار برد.

دسترسی به داده مشخصات اختصاص یافته به اشیا مسیر در نرم‌افزار Civil 3D زمانی که وارد نرم‌افزار Navisworks شده است.

در خصوص خود نرم‌افزار NavisWorks، ویژگی اصلی نسخه 2017 امکان ایجاد نماهای اشتراکی (SharedViews) می‌باشد که می‌توان از آن‌ها در BIM 360 Glue استفاده کرد، که به تیم‌های پروژه اجازه می‌دهد تا جریان‌های کاریشان[13] را به کمک قابلیت‌های هماهنگی کامپیوتر محور NavisWorks و قابلیت‌های هماهنگی ابر-محور در BIM 360 Glue، یکپارچه نمایند. دید‌های اشتراکی، فرمت دیدهای راحت و کاربر پسند نظیر مشاهده اشیا مورد نظر، رنگ‌بندی و میزان وضوح آن‌ها، و برش‌ها و جعبه‌های دید را حفظ می‌نمایند. همچنین با به‌روز شدن قابلیت‌های قرائت و تبادل فایل‌ها در نرم‌افزار Navisworks 2017، هماهنگی بیشتری با سایر نرم‌افزارهای معماری، مهندسی و تاسیساتی Autodesk همانند Revit، ReCap و Vault ایجاد شده است.

ایجاد یک دید اشتراکی BIM 360 در Navisworks

شرکت Autodesk همچنین چندین بسته بروزرسانی برای نرم‌افزار آنالیز سازه‌ای خود یعنی Advanced Steel ارائه کرده است. این نرم‌افزار شامل AutoCAD، Revit و Navisworks، برای پشتیبانی جریان کاری[14] از مرحله طراحی سازه‌ای مبتنی بر مدل تا پایان ساخت می‌باشد. نسخه 2017 نرم‌افزار Advanced Steel، یک ابزار خودکار و پارامتریک برای وارد کردن و ایجاد مقاطع نورد سرد (همانند ریل‌های کناری و تیرهای افقی) و اتصالات مرتبط با آن‌ها را فراهم ساخته است که دسترسی به اطلاعات داده‌ای ساخت سفارشی را بهبود داده است. همچنین قابلیت پشتیبانی از تعریف فرمول توسط کاربر از جمله جمع، تفریق، ضرب و تقسیم برای انعطاف بیشتر در تهیه صورت مصالح[15] و چندین به روزرسانی در زمینه طبقه‌بندی مدارک از جمله حالت‌های جدید و بهبود یافته ترسیم، نمادهای اختصاری سفارشی شده، نقاط snap، کنترل قرارگیری نشانگر بر روی شبکه خطوط[16]، قالب‌های[17] آماده برای لیست نقشه‌ها، نمایش برچسب‌های[18] اندازه فاصله تیر و بهبود نمایش نماد‌های اعضای سازه‌ای در این نسخه ارائه شده است. به علاوه‌ی افزونه[19] نرم‌افزار Advanced Steel نیز برای همگام‌سازی[20] اتصالات فولادی بین مدل‌های ایجاد شده در نرم‌افزارهای Revit و/یا Advanced Steel با حفظ قابلیت پارامتریک هوشمند اتصالات، به روز رسانی شده است. این افزونه امکان انجام انقال فایل و تکمیل مدلسازی با جزئیات بالاتر نسبت به مدلسازی در نرم‌افزار Revit را برای کاربران فراهم می‌کند.

همگام سازی اتصالات فولادی بین یک مدل ایجاد شده در نرم افزارهای Advanced Steel و Revit

نتیجه‌گیری

نسخه 2017 محصولات Autodesk همچنان هدف ارتقا در کارایی و عملکرد در طراحی مدل محور ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها، تهیه جزئیات و مدیریت ساخت را دنبال می‌نمایند. به نظر می‌رسد به غیر از توسعه قابلیت‌های مدلسازی و شبیه‌سازی در نرم‌افزار InfraWorks، بیشتر اصلاحات انجام شده در این محصولات یک بروزرسانی درحال رشد است تا یک ارتقای اساسی. شاید بزرگترین تغییر در نرم‌افزار Revit، ادغام ابزارهای BIM سه نظام مهندسی (معماری، سازه و تاسیسات) در یک نرم‌افزار واحد باشد، که قطعا اجرا و مجوز دهی[21] را آسان نموده ولی در عین حال می‌تواند نرم‌افزار را بسیار “سنگین” نماید. از نقطه نظر تطبیقی اینگونه به نظر می‌رسد که نرم‌افزار Revit رد‌پای نرم‌افزار AECOsim Building Designer شرکت Bentley، که تمامی نیازمندی‌ها را در یک ابزار BIM جمع‌آوری کرده است، را دنبال می‌کند. رویکرد نرم‌افزار Revit بر روی مدلسازی طراحی جزئیات و طبقه‌بندی مدارک تداعی کننده شباهت آن با نرم‌افزار Civil 3D است، در حالی که نرم‌افزاری مانند InfraWorks ابزاری خودکار و هوشمند برای مدلسازی و تحلیل در طراحی هوشمند بوده و قابلیت‌های هوشمند آن قابل ستایش است.

[1] AEC

[2] Global Parameters

[3] ابزار تبدیل ترسیم‌ها به المان‌های ذخیر‌ه‌شده در کتابخانهRevit

[4] اشاره به عمق

[5] ارائه تصویر

[6] Multi-threading

[7] Occlusion culling

[8] multi-lane merges and diverges

[9] Weaving lanes

[10] سطوح شیب‌دار خروجی و ورودی، خطوط دور مرکزی و میدان‌های انحراف

[11] OSM (Open Street Map)

[12] property data

[13] Workflow

[14] Workflow

[15] BOM

[16] Grid balloon placement control

[17] Templates

[18] Offset value labels

[19] Extension

[20] Synchronization

[21] Licensing

تهیه شده توسط:شیدا محمودی

http://bit.ly/2opar3e