سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کاهش هزینه‏ها و صرفه‏جویی در زمان ساخت مجتمعهای مسکونی

آپارتمان‏‌های موسوم به اسکای‌هاوس (Skyhouse) مجموعه ساختمان‏‌های بلندمرتبه و لوکس و البته با قیمت مناسب هستند که توسط دو شرکت ساختمانی نوار (Novare) و بِستون-کوک (Batson-Cook) ساخته می‌شوند. در پروسه ساخت این ساختمان‌ها با استفاده از فناوری بیم (BIM) راهکارهایی جهت کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در زمان اعمال شده است.

بیمانا: شرکت اس‌.دی.ال (SDL) با استفاده هوشمندانه از نرم‌افزارهای شرکت بنتلی (Bentley) و مدل‌های سه‌بعدی به موفقیت‌ جدیدی در کاهش هزینه و صرفه‌جویی در زمان ساخت مجتمع‌های جدید آپارتمانی دست یافته‌ است.

در ساخت این مجموعه‌‏ها هزینه‌‏ای بین 45 تا 75 میلیون دلار صرف می‌‏شود. هم‌‏اکنون 10 شهر ایالات متحده آمریکا دارای پروژه‌‏هایی از این نوع مجموعه‌ها هستند که به سرعت درحال پیشرفت هستند. طرح اولیه این ساختمان‏‌ها شامل ساختمان‏‌های بلند 23 تا 25 طبقه‌‏ای است که به صورت متوسط از 320 تا 354 واحد به همراه فضاهای فروشگاهی در طبقه همکف تشکیل شده‌‏اند. طراحی‌‏ها بر اساس آیین‌نامه‌‏های مختلف ساختمانی و شرایط کارگاه ساختمانی اصلاح و تغییر می‌کنند. راهکار انجام سریع و به موقع پروژه استفاده مجدد از مدل‏‌های سه‏‌بعدی ساخته شده از ساختمان های مشابه در جاهای مختلف پروژه است. پیمانکار با استفاده از نرم‌افزار سازه‌‏ای Bentley’s RAM و نرم‌‏افزار RAM Concept تغییرات را به سرعت انجام داده و طراحی‌های بروزرسانی شده را برای سازندگان، معماران و مهندسان تهیه می‏‌کند. این رویکرد به‌‏صورت تخمینی باعث کاهش 12 هفته‌‏ای در زمان ساخت هر ساختمان شده و هزینه‌‏های ساخت را در مقایسه با پروژه‌های مشابه دیگر تا 25 درصد کاهش می‌دهد.

اعمال تغییرات از یک کارگاه به کارگاه دیگر

هدف سازندگان این مجتمع‌های آپارتمانی سربه فلک کشیده، صرفه‌جویی در زمان طراحی و ساخت برای پایین نگه‌داشتن هزینه‌ها است. این کار با استفاده از “طراحی استاندارد” ساختمان توسط مهندسین معمار صورت می‌گیرد. بنابراین، علیرغم تغییراتی که به دلیل شرایط مکانی در هر کارگاه ساختمانی تحمیل می‌شود، طرح و نقشه معماری مدل نمونه اولیه ساختمان‏‌ها حفظ می­‌شود.

تحلیل سازه و اصلاحات طراحی عموماً برای پاسخ به سه چالش مشخص عرضه می‌شد. اولین چالش فرآیند‏ “طراحی فونداسیون بوده که باید با شرایط متفاوت خاک در هر کارگاه ساختمانی مطابقت داشته باشد. دومین چالش “تطابق طراحی‌ها با آیین‌نامه‌های محلی ساختمانی” است چراکه این آیین‏‌نامه‏‌ها از منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت هستند. سومین چالش مربوط به “نیروهای محیطی” مختلف مانند نیروی باد و نیروهای لرزه‌ای بوده که مستلزم تحلیل لرزه‌‏ای و تغییرات لازم در فرآیند طراحی است.

با استفاده از مجموعه نرم‌‏افزارهای سازه‌‏ای بنتلی مدلسازی، طراحی و تحلیل کل سازه ساختمان در هر کدام از کارگاه‌‏های ساختمانی صورت پذیرفته و راه‌حل‌هایی برای مشکلات پیش رو در هر یک از این موقعیت‌ها به دست می‌آید.

برای اصلاح طراحی فونداسیون، از نرم‌افزار RAM Foundation برای طراحی پی‏‌های منفرد (spread footings) و پی‌های عمیق یا شمع‌‏ها (isolated pile caps) استفاده شد و نرم‌‏افزار RAM Concept در طراحی پی گسترده (mat foundations) بکار گرفته می‏‌شود. ابزارهای‌ RAM Frame و  RAM Concrete برای ارزیابی شرایط “پایه‌های حفاری شده[1]” مورد استفاده قرار می‌‏گیرند.

استانداردهای جدید در نرم‌‏افزارهای مختلف با یکدیگر قابل به اشتراک گذاشتن بوده و به این طریق تیم پروژه می‌‏توانند به آسانی اثر این تغییرات را بر اساس این استانداردها ارزیابی کنند. همچنین تیم پروژه با استفاده از نرم‏‌افزار RAM Frame نیروهای باد و ‏زلزله را محاسبه کرده و سپس معیارهای تأثیرگذار را اصلاح نموده و در نهایت سازه را برای تأمین الزامات آیین‏ه‌ای هر منطقه تحلیل و طراحی می‏‌کند.

این شرکت برای استفاده بهینه از مصالح و همچنین طراحی ایمن و کاربردی از نرم‌‏افزار RAM استفاده می‏‌کند. به‌‏عنوان مثال اغلب سازه‌‏های بتن درجا (cost-in-place Concrete) شامل دال بتنی پس‏تنیده دوطرفه به ضخامت 7 اینچ، پی‌ها و دیوارهای برشی بتنی، تحت تأثیر شرایط ژئوتکنیکی در هر کارگاه ساختمانی بوده و دارای طراحی متفاوتی هستند. رویکردی مقیاس‌‌پذیر

رویکردی مقیاس‌پذیر در خانه‌سازی، رویکردی است که نیازمند سرمایه‌گذاری یکباره در کل پروژه از معماری و مهندسی گرفته تا خدمات برنامه‌ریزی ساخت است. مادامی که طراحی ساختمان “استانداردسازی” شده باشد، تنها تغییرات اندکی لازم است تا هر ساختمان به بخش‌هایی با “جزئیات هزینه‌ای” خاص خود تقسیم شود. چنین ترفندی در مقایسه با طراحی جدید برای هر پروژه بسیار مقرون به ‌صرفه‌‏تر است و به صرفه‌جویی در زمان می‌انجامد. برای صرفه‏‌جویی بیشتر می‌‏توان از همان گروه پیمانکاری قبلی نیز استفاده کرد و زمان راه‌اندازی و فرآیند عیب‏‌یابی را کاهش داد. در این راهکار جدید مسائل براساس آموزه‌هایی که در موقعیت‌های قبلی فراگرفته شده است بسیار سریع‌تر حل می‌شوند و تجارب قبلی در فرآیند طراحی ساختمان به حل مشکلات و کاهش خطرات کمک شایانی می‌‏کند.

[1] Drilled pier 1

تهیه شده توسط:صابر صادقی

http://bit.ly/2CGq4aW