سفارش تبلیغ
صبا ویژن

افزایش همکاریها از طریق فضای ابری

بیمانا: شرکت ساخت‌و‌ساز ترنر (Turner)از نرم‌افزار Autodesk BIM 360 Glue برای یاری‌رسانی به انجام پروژه ساختمانی پیچیده در فرودگاه بین المللی اوکلند آمریکا (Oakland) استفاده می‌کند.

به گزارش بیمانا هنری ترنر (Henry Turner) در سال 1902شرکت ساختمانی ترنر را در نیویورک تأسیس کرد که این شرکت اکنون به یکی از بزرگترین شرکت‌های مدیریت ساخت‌و‌ساز در آمریکای شمالی مبدل شده است. در حال حاضر، این شرکت یکی از مراکز پیشرو در امر توسعه، استفاده از ابزارهای فناوری و روش‌های ساخت‌و‌ساز سبز است. همچنین، شرکت ترنر از مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM) برای ساخت مدل‌های مجازی حاوی اطلاعات به منظور حل و فصل مسائل ساختمانی قبل از شروع عملیات ساخت و ساز واقعی ساختمان، بهره می‌گیرد که در نهایت منجر به بهبود نتایج کار پروژه می شود. شرکت ساختمانی ترنز در سال 2011 دارای بیشترین حجم پروژه‌هایی بوده که از ابزارهای BIM استفاده نموده است (4.6 میلیارد).

در اوایل سال 2012 از شرکت ساختمانی ترنر درخواست گردید که برای فرودگاه بین‌المللی اوکلند کالیفرنیا یک واحد تأسیسات موتورخانه مرکزی جدید به ارزش 26 میلیون دلار بسازد. اگرچه فضای 8 هزار 300 فوت‌مربعی (بیش از 770 مترمربع) این واحد نسبتاً مشخص بود، اما این ساختمان باید یک شبکه بشدت پیچیده برقی، گرمایش و سیستم‌های تهویه مطبوع را در خود جای می‌داد که هر کدام برای حفظ اداره فرودگاه بصورت کارآمد و بصورت شبانه روزی امری بسیار حیاتی به شمار می رفت.

چالش‌ها

لینکلن وود (Lincoln Wood) یکی از مهندسان پروژه می‌گوید: «این یک ساختار پیچیده به همراه فضای کاری فشرده در بخش مکانیکی و الکتریکی است.» وی افزود: «ساخت این ساختمان نیازمند یک هماهنگی چند جانبه است. زیرا فعالیت‌های تعداد زیادی پیمانکار فرعی باید هماهنگ گردد. بسیاری از تجهیزات نظیر تابلو برق و تجهیزات مکانیکی شامل دیگ آب گرم، پمپ‌ها و برج خنک کننده به یکدیگر وابسته‌اند. همه افراد، از معماران، پیمانکاران اصلی و فرعی گرفته تا کارفرما و مدیر اداره و نگهداری ساختمان باید از مرحله ارائه راهکارها تا مرحله تحویل صددرصد، نصب و راه اندازی پروژه در توافق کامل با یکدیگر باشند. اگر کاری به خوبی پیش نرود، مانند اثر دومینو به جدول زمانی و بودجه لطمه وارد می‌کند.»

راه‌حل‌ها

به منظور بهبود همکاری و تصمیم‌گیری بین تخصص‌های مختلف در طول فرایند پیش ساخت، با استفاده از نرم‌افزارهای Autodesk Revit Architecture و Autodesk Revit Structure یک مدل سه‌بعدی حاوی اطلاعات از واحد تأسیسات موتورخانه مرکزی ساخته شد. سپس آن را به نرم‌افزار بازبینی پروژه Autodesk Navisworks Manage وارد کردند. تصمیم بر لزوم ادامه همکاری‌های مبتنی بر BIM در طول مرحله ساخت بود و این تصمیم به‌منظور حفظ پروژه مطابق برنامه زمان‌بندی اتخاذ شده بود. بنابراین از BIM مبتنی بر سیستم ابر اطلاعاتی (Cloud) به کمک نرم‌افزار Autodesk BIM360 Glue استفاده شد تا تیم‌های مختلف پیمانکاران فرعی بتوانند به مدل سه‌بعدی در هرکجا و در هرزمان که لازم است دسترسی داشته باشند.

نرم‌افزار Autodesk BIM 360 Glue به تیم پروژه یاری می‌رساند تا موانع برسرراه همکاری‌ها را از بین برده و صرفه‌جویی در زمان را ارتقا بخشد. وود می‌گوید: «نرم‌افزار Autodesk BIM 360 Glue سهم بسیار بزرگی در پروژه فرودگاه اوکلند ایفا کرد. کاربران قادرند مدل ساختمان را مشاهده کرده و در کلیه فضاهای آن بطور مجازی قدم بزنند و به این صورت موانع همکاری بین تیم ما و پیمانکاران فرعی از بین می‌رود. این امر نه تنها باعث صرفه جویی در وقت شد، بلکه منجر به سهولت در مستندسازی دقیق‌تر پروژه گردید و نگهداری سوابق آسان‌تر شد. این مزایا برای همه ما روشن و آشکار است.»

همکاری آسان‌تر و ایمن‌تر

اگرچه برخی از اعضا اصلی تیم پروژه هرگز در محیط سه‌بعدی کار نکرده بودند، اما به سرعت موفق به انجام آن شدند. نیلر گاس (Tyler Goss) مدیر ساخت و طراحی مجازی پروژه می‌گوید: «در نرم افزار BIM 360 Glue مسئله مهم فقط سرعت بالای یادگیری آن نیست. بلکه مسئله مهم‌تر سرعت پذیرش و تطابق افراد با آن است. افرادی که که هرگز گمان نمی‌کردم هزارسال قادر باشند آن را فرا گرفته و با مدل سه‌بعدی سروکار پیدا کنند، اکنون عاشق آن هستند.»

وود اظهار کرد: «نرم‌افزار BIM 360 Glue هم با سرکارگر که بیرون و در محل انجام کار است و هم با مهندس درون دفتر کار به روشی مناسب و صحیح سخن می‌گوید.»

برطبق گفته‌های وود بخشی از دلایلی که پیمانکاران فرعی به سرعت در امر همکاری در محیط Autodesk BIM 360 Glue احساس راحتی می‌کنند، اطمینان از ایجاد محیط کاری ایمن‌تر توسط آن بود. این نرم‌افزار دسترسی‌های دلخواه به کاربران می‌دهد و آنان را قادر می‌سازد تا بواسطه نیازها و توانایی‌هایشان دسترسی مناسب به مدل داشته باشند. این در حالی است که این نرم‌افزار مدل را از ایجاد تغییرات ناخواسته توسط کاربر حفظ می‌کند. «تنها با چند کلیک، شما درون مدل قرار می‌گیرید و می‌توانید به آن اعتماد کنید.»

وود ادامه می‌دهد: «نرم‌افزار Autodesk BIM 360 Glue تاریخچه هر نسخه مدل را حفظ می‌کند تا بتوان در هرزمان به آن دسترسی داشت. بدین صورت این احساس وجود دارد که اطلاعات محفوظ بوده و همواره قابل دسترس اند بدون اینکه آن اطلاعات دستکاری شوند.»

شتاب در جریان کاری و بهبود تصمیم‌گیری‌ها

با افزودن نرم‌افزار Autodesk BIM 360 Glue به جلسات برنامه‌ریزی، تیم پروژه قادر به بهبود مسیر جریان کاری شدند. این در حالی است که این نرم افزار باعث تصمیم‌گیری‌های دقیق‌تر و آگاهانه‌تری شد. پیمانکاران فرعی به واسطه پشتیبانی مدل سه‌بعدی هوشمند، قابلیت بهتری در شناسایی سریع مشکلات اساسی داشته، در راه‌حل‌ها با یکدیگر همکاری کرده و باعث پیشرفت پروژه می‌شدند.»

وود می‌گوید: «تمام پیمانکاران فرعی در مواقع بحرانی طی مرحله ساخت‌و‌ساز به‌منظور ارزیابی دوباره و تأیید جدول زمانی برای مرحله بعدی کار دور هم جمع می‌شوند. ما ابتدا هدف نهایی مراحل کاری را تعیین کرده و روی موارد پیشین کار می‌کنیم تا موافقت همه افراد حاضر را بدست آوریم. استفاده از نرم افزارBIM در واقع کار با یک مدل زنده است که همه افراد می‌بینند که چه اتفاقی رخ می‌دهد.»

به عقیده وود، وجود یک مدل دقیق‌تر و قابل دسترسی به افراد تیم یاری می‌رساند تا از هرگونه سردرگمی یا حدس زدن دوری جویند. وی می‌گوید: «با یکپارچه کردن تمامی اطلاعات در مدل، دیگر لازم نیست کسی حدس بزند کدام نسخه مدل جدیدترین است. این چیزی است که از نرم‌افزارهای BIM برای من یک موتور همکاری قدرتمند ساخته که به ما یاری می‌رساند تا هرگونه دوباره کاری را به حداقل برسانیم. این نرم افزارها باعث می‌شود تا همه افراد اتفاق نظر داشته باشند.»

مشاهده مدل سه‌بعدی

در کارگاه به منظور ارتقاء همکاری‌های بیش‌تر بین تیمی، نرم‌افزارها را در دسترس پیمانکاران فرعی در کارگاه قرار گرفت که از طریق برنامه کاربردی در دستگاه‌های iPad Apple قابل دسترسی بود. به گفته وود «برنامه کاربردی تلفن‌های همراه پویاتر از نرم‌افزاری است که برای کار با آن باید در دفتر کار ماند.» وود ادامه داد: «یک سرکارگر در کارگاه به iPad خود در طی جلسه برنامه‌ریزی نگاه می‌کند. همین طور مدیر پروژه که با توجه به سرمایه، زمان‌بندی و تعهدات تصمیم گیرنده اصلی است. همچنین مهندس دفتر فنی که عملاً می‌تواند به دفتر خود برگشته و نامه‌های ارسالی و نقشه‌های اجرا را اصلاح کرده و نظراتی را اضافه کند. این بدان معناست که همه این افراد در یک جلسه مشترک بطور فعال شرکت دارند.»

« ایده نرم‌افزارها بر روی iPad برای افرادی که بطور عملی مشغول ساختمان‌سازی هستند، تجسم‌سازی BIM را به همراه می آورد. همگی آنان نظرات بسیار خوبی دارند، اما بطور متداول روشی برای به اشتراک‌گذاری کارآمد آن‌ها وجود ندارد. اما برنامه کاربردی موبایل، افق دیگری در همکاری و ارتباط با کارگاه است.»

تهیه شده توسط:مهرداد یاوری

http://bit.ly/2GH3C3M