سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقاومسازی سازه پل با کمک از سامانه فناوری بیم (BIM)

تحکیم و مقاوم‌سازی بناها و سازه‌های‌ شهری از جمله اقداماتی است که درآن از فن‌آوری BIM، استفاده می‌شود. خاصه اینکه پروژه‌هایی از جنس زیرساخت‌ شهری، از اهمیت و حساسیت ویژه‌ای نیز برخوردار هستند و در نتیجه دقت و کیفیت در آنها، حرف اول را می‌زند.

بیمانا: استفاده از سامانه فن‌آوری بیم (BIM) در مورد مهار عرشه بتنی فوقانی یکی از اتوبان‌های غرب لندن انجام گرفته که در آن مقاوم سازی 126 پایه بتن مسلح پل، انجام پذیرفته است. طراحی پروژه را گروه مهندسی اتکینز و پیمانکاری آن را شرکت آزبورن “Osborne” برعهده داشته است.

درک بهتر از سازه با مدل‌سازی سه‌بعدی

فاز اولیه پروژه شامل ارزیابی از سازه پل است. سپس جهت استحکام و بازسازی آن طراحی با سامانه فناوری بیم (BIM) انجام شده و در نهایت برنامه‌ریزی لازم جهت تعمیرات و نگهداری در آینده انجام می‌گیرد.

به گفته کریس بروک، مهندس شرکت اتکینز «هنگامی که سازه پل را تحویل گرفتیم به دنبال یافتن شیوه‌ای برای مدیریت عرشه فوقانی پل در 30 سال آینده بودیم.» نقشه‌های اولیه شامل هیچ یک از اطلاعات مورد نیاز نبودند چراکه پل در سال 1964 ساخته شده بود. قدمت 60 ساله سازه و رسوب نمک به داخل آن موجب خوردگی در جاهای مختلف پل شده بود.

وی افزود: «البته نبود نقشه‌های مناسب این فرصت را در اختیار ما قرار می‌داد که با مدل‌سازی سه‌بعدی درک بهتری نسبت به ساختار پل به دست آوریم.»

شیوه کار اینگونه بود که کارفرمای پروژه، شرکت کانکت پلاس از روش پیمایش ابرنقطه‌ای استفاده کرده و سپس داده‌های نقشه‌ ساخت را با آن ارتباط می‌دادند. به موازات این کار پیمایش داده‌های لیدار “LIDAR” (گیرنده‌ از راه دور) برای فراهم کردن تصویر دقیق‌تری از موقعیت عرشه فوقانی استفاده شد و گزارش‌های موقعیت‌ نیز در فرمت پی.دی.اف به مدل پیوست شدند.

اندازه‌گیری میزان کلراید که برای محاسبه میزان نفوذ نمک در داخل سازه‌ها، صورت گرفت و به اطلاعات مدل افزوده شد؛ این کار برای بررسی و تفسیر میزان تأثیرات نمک بر روی پل انجام پذیرفت. بروک در این زمینه توضیح داد: «از مدل به دست آمده برای محاسبات تشخیص استحکام پل (که از آن برای طراحی مقاوم‌سازی سازه استفاده می‌شود) بهره بردیم. در برخی از مقاطع پل طرح اولیه ارائه شده، مناسب نبود چراکه فضای کافی برای جاسازی آرماتورها جهت استحکام بنا وجود نداشت. درنتیجه مجبور شدیم طرح جدیدی ارائه دهیم که بر اساس آن آرماتورهای کوچک‌تر به یکدیگر جفت شده بودند. از آن روی که این موضوع را بسیار زود متوجه شدیم، نتیجه تغییر آن تأثیر قابل ملاحظه‌ای در اجرا و تحویل پروژه نگذاشت.»

استفاده از مدل فناوری بیم (BIM) به طراحان این اجازه را داد که در مورد مشکلات و چالش‌های استحکامات پل با کارفرما به تبادل نظر بپردازند. مثلاً در هنگام سوراخ‌ کردن پایه‌های پل جهت تعبیه میلگردهای تقویتی، مدل‌سازی بیم (BIM) این امکان را به پیمانکار داد تا شرایط واقعی را در عمل برای خود، شبیه‌سازی کند. به دلیل دسترسی پیمانکار به مدل در هنگام اجرا، آنها دقیقاً می‌دانستند که اصلاحات اجرایی لازم، در کجا ‌باید اعمال شود.

با کاهش ریسک در هزینه‌ها صرفه‌جویی کردیم

به گفته آقای بروک یکی از مزایای اصلی مدلBIM مدیریت ترافیک بر روی پل است. وی در این زمینه گفت: «از آنجا که می‌بایست به ستون‌‌های پل از بخش زیرین دسترسی پیدا می‌کردیم، مدل BIM کمک کرد تا با کمترین اختلال ممکن در رفت‌وآمد، این امر صورت پذیرد.»

بروک ادامه داد: «از ابتدا شرکت ما نسبت به برنامه‌ریزی زمانی صورت گرفته با هزینه‌هایی حتی کمتر از بودجه پیش بینی شده، اطمینان کامل داشت. چراکه با پیش‌بینی و کاهش ریسک‌های پروژه در هزینه‌ها صرفه‌جویی زیادی شد و کار به صورت بهینه‌تری صورت گرفت.»

“از ابتدا شرکت ما نسبت به برنامه‌ریزی زمانی صورت گرفته با هزینه‌هایی حتی کمتر از بودجه پیش بینی شده، اطمینان کامل داشت. چراکه با پیش‌بینی و کاهش ریسک‌های پروژه در هزینه‌ها صرفه‌جویی زیادی شد و کار به صورت بهینه‌تری صورت گرفت.”

کاهش هزینه‌ها این پروژه حتی پس از تحکیم پل ادامه خواهد یافت زیرا گروه مهندسی اتکینز قصد دارد، مدل بیم BIM را به کارفرمای پروژه تحویل دهد. البته تحویل مدل‌های بیم BIM جزو تقاضاهای اولیه کارفرما نبوده، اما به دلیل مزایای این کار، کارفرما قصد دارد در پرداخت هزینه‌های مدل‌سازی با شرکت اتکینز مشارکت کند. گرچه اطلاعات کافی برای اجرای یک برنامه جامع بهسازی به مدل سه بعدی، وارد نگردیده اما شرکت اتکینز قصد دارد از این مدل‌سازی در پروژه‌های بعدی نیز، استفاده نماید.

به گفته بروک مدل‌سازی صورت گرفته همچنان در حال بهبود و بروزرسانی است. «ما می‌خواهیم این مدل را تا جایی که امکان‌ دارد کاربردی‌تر کنیم. می‌خواهیم آنچه را که ما ساخته‌ایم و آنچه قبلاً ساخته شده بود را همزمان در مدل‌مان داشته باشیم، که این به معنای اعتماد و مدیریت بهتر کارفرما، بر روی سازه است.»

تهیه شده توسط:رضا رجبی

http://bit.ly/2GL8Efz