سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راهکاری فناوری بیم (BIM) برای صرفهجویی زمان پروژه

شرکت ساختمانی بالفور (Balfour Beatty) توانست به کمک راه‌کارهای موجود در نرم‌افزار Autodesk BIM دو ماه زودتر از موعد پروژه‌ی هتل Omni Falls را به پایان برساند.

به گزارش بیمانا شرکت بالفور یک شرکت بین‌المللی و پیشتاز در عرصه ساخت‌وساز و زیرسازی است که در بیش از 80 کشور جهان فعالیت می‌کند. شهر دالاس واقع در ایالت تگزاس ایالات متحده آمریکا اخیراً به‌منظور ساخت یک هتل لوکس برای مرکز همایش‌های شهر، شرکت خدمات ساختمانی بالفور را به خدمت گرفته است. علت این امر نگرانی موجود بابت عدم برخورداری هتلی در نزدیکی مرکز همایش‌های بزرگ اقتصادی بوده است.

لذا تصمیم بر آن شد که یک هتل 23 طبقه با هزار و یک اتاق و به نام هتل اومنی دالاس (Omni Dallas Hotel) در مجاورت مرکز همایش‌ها ساخته شود. به علت بهره بالای درآمد دولت از محل مالیات اوراق قرضه سرمایه‌گذاری پروژه، آنان خواستار ساخت هتل در سریع‌ترین زمان ممکن و صرف هزینه‌ها به‌صورت کارآمد شدند.

شرکت ساختمانی بالفور به روش‌های مدل‌سازی اطلاعات ساختمان در نرم‌افزار Autodesk BIM اتکا کرد تا به انجام پروژه هتل با بودجه تخصیص یافته و برنامه زمان‌بندی شده یاری رساند.

“ما متعهد شدیم که 2 ماه پروژه را زودتر از زمان پیش‌بینی شده به پایان برسانیم که این امر زمان استخدام کارکنان هتل را در اختیار کارفرما گذاشته تا هتل زودتر از موعد افتتاح شود. شکی نیست که روش‌های نرم‌افزار Autodesk BIM به ما یاری رساند تا از تأخیرها دوری کرده و در طول پروژه زمان کافی را به دست بیاوریم.“

چالش‌ها

استیون بلیر (Steven Belaire) مهندس ارشد پروژه گفت: «هنگامی‌که تصمیمات در مورد طراحی گرفته شد، BIM ما را قادر ساخت تا گزینه‌های فراوانی را بررسی کنیم.» وی افزود: «BIM کار هماهنگی پروژه را آسان‌تر کرده، به کارفرما در اخذ تصمیمات آگاهانه یاری رساند و علیرغم دشواری‌های برنامه زمان‌بندی، ادامه انجام آن را میسر ساخت. به خاطر کارایی‌های فرایند BIM، ما نه تنها در اجرای برنامه زمان‌بندی‌شده موفق شدیم، بلکه دو ماه هم زودتر پروژه را به اتمام رساندیم.»

مسئولان شهر دالاس خواستار این بودند پیمانکار از روش طراحی و ساخت برای ارائه پروژه استفاده کند که هم شامل تکمیل مستندات طراحی قبل از شروع ساخت‌و‌ساز و هم شامل برنامه زمان‌بندی پویا باشد. البته پیمانکار نیز در ابتدای کار متوجه این امر بود که باید از مواردی که باعث تأخیر و تحمیل هزینه‌های پیش‌بینی‌ نشده می‌شوند، مانند عدم پیش‌بینی تداخلات بین سیستم‌ها، عدم درخواست به‌موقع اطلاعات (RFIs) و کندی روند اخذ تصمیمات اجتناب نماید.

شرکت‌های طراحی همان موقع با استفاده از ابزارهای دوبعدی مشغول به‌کار در پروژه شدند، گرچه از به این دلیل که مدل‌های هوشمند سه‌بُعدی در BIM شرکت را قادر می‌ساخت تا پروژه در مسیر خود قرار گیرد از همان ابتدا مشخص بود که از فناوری BIM در فرآیند مدیریت ساخت استفاده خواهد شد.

برد کارازشیا (Brad Karazsia) یکی از مهندسان ارشد پروژه گفت: «ما تصمیم گرفتیم که طرح‌های دوبعدی را به مدل سه‌بعدی تبدیل کنیم تا بتوانیم BIM را در پروژه مطرح کنیم.» وی ادامه داد: «از آنجا ‌که تجربه‌ BIM را در پروژه‌های مشابه داشته‌ایم، می‌دانستیم که صرف این زمان برای سه‌بُعدی کردن پروژه ارزش دارد؛ به‌راستی که BIM در تمام وجوه پروژه مفید است. حتی اگر فقط برای شناسایی تداخلات از BIM استفاده کنید، باز هم ارزش‌اش را خواهد داشت”.

راه‌حل‌ها

شرکت بالفور کار را با ساخت مدل سه‌بعدی هوشمند در نرم‌افزارهایAutodesk Revit Architecture و Autodesk Revit Structure آغاز کرد. آنان متوجه شدند لازم نیست از جنبه‌های مختلف، طرح را مدل‌سازی کنند و به همین دلیل تیم پروژه با ساخت یک مدل ابتدایی از پروژه کار خود را شروع و برای بخش‌های پیچیده‌تر مانند سیستم‌های تأسیساتی و سقف‌ها بر روی جزئیات تمرکز کردند.

گرگ داشر (Greg Dasher) مدیر پروژه‌های یکپارچه فرآیند کار را این‌گونه تشریح کرد: «هر هفته ما آخرین ویرایش طرح را از معماران و دیگر مهندسین دریافت می‌کردیم و از فرمت‌های DWG برای مقایسه ویژگی‌ها در نرم‌افزار Autocad به منظور مشخص کردن تغییرات بهره می‌بردیم؛ سپس آنها را در مدل بروزرسانی کرده و بدین طریق، می‌توانستیم موضوعات پراهمیتی که نیاز به هماهنگی دارند را مشخص کنیم.»

بلیر نیز گفت: «مدل سه‌بعدی ساخته‌شده ما را قادر ساخت که به همراه تیم طراحی و کارفرما پروژه را بررسی کنیم، بدین ترتیب همه افراد توانستند اشکالات سقف را واضح‌تر ببینند. این امر باعث شد تا ما بهترین راه‌حل را بیابیم. بدین‌صورت از بحث‌های قبل و بعدازاین مشکل که باعث هدر رفت زمان می‌شود، رهایی یافتیم. مشکل را با پایین‌ آوردن تراز سقف به‌اندازه 23 سانتیمتر در سریع‌ترین حالت ممکن حل کردیم. بدین‌صورت کارفرما سقف بلند خود را داشت و ما هم فاصله‌ای را که نیاز داشتیم، بدون وجود فضایی اضافی به دست آوردیم.»

کاهش درخواست اطلاعات با همکاری بیشتر

همانطور که پروژه پیش می‌رفت، فرآیند BIM ارتباطات بیشتری بین شرکت‌های جزء برقرار می‌کرد. بدین ترتیب، پیمانکاران جزء جبهه‌های کاری خود در پروژه را با استفاده از طرح‌های تفصیلی به کمک نرم‌افزارهای خودشان توسعه دادند. مثلاً پیمانکار تهویه مطبوع (HVAC) و پیمانکار لوله‌کشی از بسته‌‌هایMicro Application و پیمانکار برق پروژه از نرم‌افزار Autocad استفاده کردند. سپس، برای کل تیم پروژه جلسه‌ای رودررو از طریق وب ترتیب داده شد و ابزارهای Autodesk Navisworks برای شناسایی تداخلات مورد استفاده قرار گرفت. بلیر گفت: «ما بخش‌های مختلف پروژه را به کمک نرم‌افزار Autodesk Navisworks در طول جلسه بررسی کردیم. بعد از رصد هم‌پوشانی‌ها توسط پیمانکار جزء، آنها اغلب توانایی حل مشکلات را در زمانی که ما سراغ قسمت دیگری جهت رصد هم‌پوشانی‌ها می‌رفتیم داشتند. سپس در پایان جلسه، اصلاحات را در مدل تجمیع کردیم، که در واقع این روش سریع‌ترین حالت برای حل مسائل بود.»

بر طبق گفته‌های مسئولان پروژه وقتی زمان ساخت پروژه فرارسید، نتیجه زحمات مشخص شد. کارازشیا گفت: «ما صدها تداخل در هر طبقه را قبل از عملیات ساخت رفع کردیم که این امر باعث کاهش نیاز به تبادل اطلاعات (RFIs) گردید. ارزیابی‌ها نشان داد که تبادل اطلاعات (RFIs) به میزان 50 درصد کمتر از مقدار معمول یک پروژه با این ابعاد بوده است که این میزان کاهش را مدیون فناوری BIM هستیم. هرچه قدر کمتر تبادل اطلاعات (RFIs) صورت گیرد درواقع در زمان و هزینه پروژه صرفه‌جویی شده است.»

یکپارچه‌سازی پروژه به دور از محل ساخت

برای سرعت بخشیدن به پیشرفت پروژه هتل، شرکت پیمانکار از ساخت دور از محل به‌صورت وسیع بهره گرفت. البته این حقیقت که اکثر پیمانکاران جزء این پروژه، قبلاً از سیستم BIM استفاده کرده بوده‌اند نیز به ساده‌سازی روند کار کمک کرد. مبنای کار پیمانکاران جزء بر روی ساخت مدل سه‌بعدی بناشده بود که این امر باعث شد مونتاژ بسیاری از بخش‌های بزرگ پروژه به‌دوراز محل صورت گیرد. سپس نسبت به نیاز پروژه بخش‌های مونتاژ شده را در درون پروژه جایگذاری می‌کردند.

کارازشیا در این زمینه گفت: «ساخت دور از محل، روشی فوق‌العاده برای سرعت بخشیدن به کار ساخت‌وساز است.»

وی افزود: «اغلب انتظار می‌رود هنگامی‌که المان‌ها در ساختمان جایگذاری می‌شوند، نیاز به اندازه‌گیری و تنظیمات دقیق وجود دارد، اما در این پروژه نیاز چندانی به انجام این کار نداشتیم، چراکه در اغلب موارد المان‌ها به‌دوراز کارگاه سرهم‌بندی شده‌اند و مانند تکه‌های پازل بر روی هم سوار شدند. این سطح از دقت بسیار بالا را فناوری BIM به ارمغان آورد.»

نتیجه‌گیری

دلیل جلوتر بودن زمان این پروژه نسبت به زمان اصلی پروژه درواقع مدیون BIM است. هتلی که قرار بود در ابتدای سال 2012 افتتاح شود، توانست 2 ماه زودتر پذیرای مهمانان باشد. جرت کلیک (Jerret Click) مدیر ارشد پروژه گفت: «طبق بررسی‌های صورت گرفته در ابتدای سال 2011 برایمان روشن بود که زودتر از زمانبندی قادر به اتمام پروژه خواهیم بود.»

وی اظهار کرد: «ما متعهد شدیم که 2 ماه پروژه را زودتر از زمان پیش‌بینی‌شده به پایان برسانیم که این امر زمان استخدام کارکنان هتل را در اختیار کارفرما گذاشته تا هتل زودتر از موعد افتتاح شود. شکی نیست که روش‌های Autodesk BIM به ما یاری رساند تا از تأخیرها دوری کرده و در طول پروژه، زمان کافی را به‌دست بیاوریم.»

کلیک در خاتمه گفت: «ما بخش‌های مختلف پروژه را به کمک Autodesk Navisworks در طول جلسه بررسی کردیم. بعد از رصد هم‌پوشانی‌ها توسط پیمانکار جزء، آنها اغلب توانایی حل مشکلات را درزمانی که ما سراغ قسمت دیگری جهت رصد هم‌پوشانی‌ها می‌رفتیم داشتند. سپس در پایان جلسه اصلاحات را در مدل تجمیع کردیم. که درواقع این روش سریع‌ترین حالت برای حل مسائل بود.»

تهیه شده توسط:آرین مشهدی

http://bit.ly/2CmOfPQ