سفارش تبلیغ
صبا ویژن

استفاده از سامانه فناوری بیم (BIM) در ایستگاه راه‏آهن بندر پورتس

بیمانا: یک پروژه 5.8 میلیون پوندی جهت تمیزکاری، رنگ آمیزی و تعمیر بخش زیرین اسکله‏‌ای که ایستگاه راه‌‏آهن بندر پورتسموث بر روی آن بنا نهاده شده است، تعریف گشته است. این پروژه به بهترین شکل محاسن استفاده از سامانه فناوری بیم (BIM) را، برای یک پروژه کوچک نشان می‌دهد. منظور از این محاسن آن مزیت‏‌هایی است که به پیمانکار در مدیریت وظایف تکراری، اجرای کامل کار در جزر و مد دریا، مدلسازی جامع و در نهایت به تصویر کشیدن سازه پیچیده‌ متشکل از حدود 2 هزار المان، کمک می‏کند.

سازه اسکله تا خلیج سولنت (Solent) پیش رفته که موجب زنگ‌‏زدگی و خوردگی گسترده‏ای در سازه شده است. این خود نیاز به نوسازی، تعمیر و رنگ‏‌آمیزی ستون‏‌ها، تیرها و دیگر بخش‌‏های آسیب دیده اسکله را ضروری می‏‌کرد. شرکت آزبورن به عنوان پیمانکار این پروژه، از فناوری بیم (BIM) جهت مدیریت انجام کار‏ها استفاده نموده است. در این راستا از ابزار “تبلت” برای ثبت پیشرفت هر آیتم کاری شامل بررسی کنترل کیفیت و نهایتاً کامل کردن چک لیست‏‌های مربوطه، بهره‌برده است.

دامنیک لوری (Dominic Lowry) مدیر بهبود فناوری شرکت آزبورن در مورد این پروژه بیان می‌‏دارد که: «هدف اصلی جهت استفاده از سامانه فناوری بیم (BIM)، کمک به مدیریت “روند تکراری کارها” بود. مثلاً برای از بین بردن زنگ‌زدگی‌ها و یا زودن رنگ‌های قدیمی واقع بر روی المان‌های سازه‌ای موجود، به موتورهایی با فشار بسیار بالا احتیاج داشتیم. هر یک از این ستون‏‌های سازه موجود می‌بایست تمیز گشته و پس از آماده‌‏سازی نهایی، تعمیرات اصلی بر روی آنها صورت گرفته و در نهایت رنگ‌‏آمیزی مجدد بر روی آنها انجام ‏شود.»

وی ادامه داد: «با مدل‏سازی سه‏‌بعدی، از طریق اطلاعات لینک شده (پیوست شده) به مدل نهایی، می‌توان به سادگی موقعیت دقیق هر المان را مشخص نمود.»

روند انجام کار

یک مدل سه‌‏بعدی اولیه با استفاده از فناوری “نقشه برداری لیزری ابر نقاط” یا “Laser point cloud survey”، توسط شرکت مشاور ماسا (Masa) برای شرکت آزبورن تهیه گشت.

سپس پیمانکار مربوطه این مدل را در نرم‌‏افزار BIM 360 Glue وارد نموده و به این شکل امکان مشاهده مدل در یک محیط “تبادل دادهای بر اساس فناوری ابر نقاط” امکان پذیر گشت. در ادامه بررسی مدل بر روی “تبلت”ها و یا “کامپیوترهای شخصی” نیز مهیا شد. نرم‌‏افزار Glue با نرم‌افزار BIM 360 Field در ارتباط بوده و به این ترتیب کاربران می‌‏توانند داده‏‌ها را از محل انجام پروژه دریافت نموده و به مدل اصلی سه‏‌بعدی آن الحاق نمایند. نرم‌‏افزار فوق این قابلیت را به پیمانکار می‏‌دهد تا مدل‌ها را با یکدیگر ترکیب کرده و تداخل‌های موجود را، استخراج کرده و نشانه گذاری نمایند.

از سوی دیگر این امکان به وجود می‌آید که کلیه قطعات و اجزاء به شکل خودکار، به المان‌هایی هوشمند در نرم‌افزار فوق تبدیل ‏شوند. به این وسیله امکان بارگذاری اطلاعات و مشخصات به هر یک از این اجزا در مدل فناوری بیم (BIM) اصلی فراهم می‏‌آید. به گفته “لوری” وارد کردن قطعات سه‌بعدی و یا اطلاعات وابسته به آنها در نرم‌افزار فناوری بیم (BIM) فوق، از مدلسازی جداگانه این قطعات و یا بارگذاری اطلاعات مربوطه در داخل خود نرم‏‌افزار، بسیار ساده‌‏تر بود. فقط کافی بود که افراد شاغل در پروژه از تبلت‏‌های خود برای وارد کردن پیشرفت‏‌های کار بر روی مدل استفاده کنند.

برای کنترل کیفی کار هر یک از 1907 المان سازه‌ای در سه وضعیت ” تمیز شده” ، “رنگ شده” و یا ” تکمیل شده” طبقه‌‏بندی شده و برگه‌‏های کنترل کیفیت به صورت الکترونیکی پر ‏شدند.

لوری گفت: «فناوری بیم (BIM) سرعت کارهای روزانه را بالا برده است. هنگامی که یک نفر “کنترل کیفیت” را انجام میدهد، دیگر نیازی به بازگشت به دفتر کار، پیداکردن فرم‏‌های مربوطه و پرینت و پرکردن آنها نیست. همه این کارها به راحتی به کمک یک iPad انجام می‌شود. علاوه بر این کلیه این اطلاعات به راحتی بر روی مدل در دسترس خواهد بود، درحالیکه درگذشته این اطلاعات می‏‌بایست بر روی کاغذ منتقل و بایگانی می‌شد.»

از طریق این نرم‏‌افزارها و روندکاری فوق شرکت آزبورن می‌‏تواند کلیه احجام کاری را به صورت خودکار محاسبه کند. در واقع یکی از بندهای قرارداد با کارفرما، محاسبه و اعلام احجام انجام شده کارها به صورت روزانه بوده است.

لوری در این زمینه افزود: « بزرگترین نقطه قوت این روش، تجسم بصری حاصل از مدلسازی سه‌بعدی بود. این کار ناظران و مجریان را قادر ساخت تا بتوانند در هر لحظه در مدل فناوری بیم (BIM) حرکت کرده و المان‌ها، اطلاعات و عکس‌ها را مشاهده نمایند.»

مزیت‌‏های مدل

مدل به دست آمده شامل اطلاعات دقیقی از جمله رنگ، عمر پیش‏‌بینی شده، نحوه تعمیر و زمان انجام کار است و شرکت “راه‏‌آهن” به عنوان کارفرمای کار می‏‌تواند در آینده از این اطلاعات بهره زیادی ببرد.

به گفته لوری هرگاه درآینده، نیاز به تعمیر مجدد این سازه پیدا شود تنها کافی است به مدل فناوری بیم (BIM) موجود مراجعه شده و موقعیت هر کدام از المان‌‏ها و دیگر اطلاعات لازم را آن استخراج نمود.

لوری در خاتمه گفت: «در حال حاضر ما منتظر دریافت فرمت درخواستی شرکت “راه آهن” برای دسترسی به اطلاعات “تعمیر و نگهداری” هستیم، اما آنها هنور در حال تعیین سیاست نهایی خود در بستر سامانه فناوری بیم (BIM) می‌باشند.»

تهیه شده توسط:میثم کاظمی فرد

http://bit.ly/2owZ9sL