سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سرود ستایش فناوری بیم (BIM) در سالن تئاتر دبی

شهر دبی را در جهان، با اقتصاد پویا و توسعه یافته می‏‌شناسند. اما این شیخ‌‏نشین در حال تبدیل به یکی از مراکز فرهنگی منطقه خاورمیانه است. از همین رو با طراحی سالن چندمنظور دبی سرود ستایش فناوری بیم (BIM) در این منطقه گوشنواز شد.

بیمانا: فناوری بیم (BIM) در پروژه طراحی سالن تئاتر چند منظوره‌ای دبی اجرایی شد. این سالن دو هزار نفری به مرکز هنرهای نوین امارات متحده عربی تبدیل خواهد شد.

طراحی این ساختمان از “لنج” الهام گرفته‌شده است و ریشه در تاریخ کشتیرانی دبی دارد . این ساختمان شبیه قسمت جلویی قایق با نمایی شیشه‏‌ای و شفاف پوشیده شده و شامل صحن اصلی تئاتر، جایگاه ارکست و سالن انتظار است. رستوران و باغ سرباز آن چشم‌اندازی زیبا بر فراز میدان اپرای دبی و بلوار مشرف بر آن دارد.

بهبود همکاری با فناوری بیم (BIM)

ساختار فولادی ساختمان فضایی فشرده و متراکم دارد. المان‌های داخلی مانند کف‏‌ها، دیوارها، سقف ‏ها و سطوح برای تبدیل به شکل‌‏های مختلف متحرک طراحی شده‌‏اند. از این رو یافتن مسیرها و اجرای خدمات مکانیکی، الکتریکی و تأسیسات نیاز به حساسیت زیادی دارد. المان‌های متحرک داخلی به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند که برای اجرای برنامه‏‌هایی همانند تئاتر، کنسرت و نمایشگاه‌ها به حالت‌های مختلف تغییر موقعیت یابند.

بهره‌گیری از فناوری بیم (BIM) در مراحل اولیه طراحی، از پیاده‌سازی ابتدایی تا مدل چندگانه یکپارچه اهمیت حیاتی دارد. دلیل آن هماهنگی بهتر و تکمیل مراحل ساخت ساخت است که در فناوری مدل‌سازی اطلاعات ساختمان به ‏شکل بهتری انجام می‌شود.

ریچارد اسمیت مدیرفنی پروژه در شرکت پیمانکار است. وی گفت: «وقتی سال 2012 کار طراحی را شروع کردیم، استفاده از فناوری بیم (BIM) در خاورمیانه چندان رایج نبود. درواقع برای بهبود همکاری و کمک به ارائه پروژه در زمان محدود طراحی و ساخت از این فناوری استفاده کردیم. ترغیب استفاده از فناوری بیم (BIM) در میان مشاوران طراحی یکی از وظایف ما بود.»

“بهره‌گیری از فناوری بیم (BIM) در مراحل اولیه طراحی ،از پیاده‌سازی ابتدایی تا مدل چندگانه یکپارچه اهمیت حیاتی دارد. دلیل آن هماهنگی بهتر و تکمیل مراحل ساخت است که در فناوری مدل‏‌سازی اطلاعات ساختمان به‏ شکل بهتری انجام می‌شود.”

وظیفه پشتیبانی مدل رویت (Revit)، برنامه‌ریزی و تعیین نیازها به شرکت پیمانکار محول شد.به این دلیل که در آن زمان استفاده از استانداردهایی نظیر برنامه اجرایی بیم (BIM) و توافق‌‏نامه ‏های بیم (BIM) هنوز معمول نبود.

بسیاری از سطوح در ساختمان دارای منحنی‌های دو قوسی هستند. برای ساخت مدل تجمیعی سه ‏بعدی از تلفیق نرم‌افزارهای گرس‌هاپر (Grasshopper) و راینو (Rhino) استفاده شد. هماهنگی‌ها نیز با استفاده از نرم‌افزار رویت انجام گرفت. طراحی نمای بیرونی و سقف، چالشی استثنایی به شمار می‌آمد. طراحی آن به عهده مهندسان معمار همچون ورنر زوبک (Werner Sobek) در اشتوتگارت آلمان افتاد. پوشش شیشه‌ای روکار این سازه از سه هزار پنل تشکیل شده که نیمی از آنها شکلی منحصربه‌فرد دارند.

رویت مرجع مدل‌های سه‌بعدی

از مدل نرم‏‌افزار رویت به‌عنوان مرجع مدل‌های سه‌بعدی مختلف و مدل‌های تحلیلی برای عملکرد گرمایش و نورپردازی استفاده شد.

اسمیت گفت: «کارفرما می‌خواست که فضای این سازه مانند فانوس دریایی بدرخشد. بنابراین مشاور نورپردازی از مدل اصلی BIM برای آگاهی‌رسانی به متخصصان نرم‌افزار نورپردازی و تشخیص سطوح بازتابنده نور در فضا استفاده کرد.»

از فناوری بیم (BIM) در توسعه مدل حرارتی فضای پیچیده تئاتر استفاده شد. علت آن نیز جذب متفاوت نور خورشید در طول روز، نیاز به سرمایش و گرمایش بسیار متغیر بوده است.

“استفاده از فناوری بیم (BIM) صدها مشکل هماهنگی را رفع کرد و میزان کارهای جبرانی و دوباره‌‏کاری‌ها را کاهش داد. همچنین ضایعات کارگاهی با استفاده از فناوری بیم در پروژه بسیار کم شد.”

در همان مراحل ابتدایی کارفرما به مزایای استفاده از فناوری بیم BIM در ساختمان پی‌برد. در نتیجه استفاده از فناوری بیم BIM را برای بخش‌های باقی مانده پروژه در زمان تسلیم طراحی به پیمانکار اصلی اجباری کرد. تصمیم به اجباری شدن فناوری بیم (BIM) در سال 2013 به آگاهی همه شرکت‌های ساختمان در دولت محلی دبی رسید. بر اساس قانون ،ساختمان‌های دارای مساحت بالای 300 هزار فوت‌مربع (تقریباً برابر 27 هزار 870 مترمربع) یا با ارتفاع 40 طبقه ملزم به‌ بکارگیری سامانه BIM شدند.

اسمیت گفت: «این مطلب را با مشاور تئاتر در میان گذاشتم. او به من گفت در پروژه‌های گذشته، هم‌زمان با ساخت پروژه، تیم طراحی و ساخت به‌صورت تمام‌وقت مشغول عیب‌یابی در کارگاه بودند. با وجود جلسات طولانی بیشتر اوقات مسایل کامل برطرف نمی‌گشت، اما استفاده از فناوری بیم (BIM) در پروژه ما را قادر کرد که بسیاری از موارد را حذف کنیم.»

وی گفت: «گرچه استفاده و راه‌اندازی فناوری BIM در این پروژه، فرآیندی زمان‌بر بود. اما صدها مشکل هماهنگی را رفع کرد و میزان کارهای جبرانی و دوباره‌کاری‌ها را کاهش داد. همچنین ضایعات کارگاهی با استفاده از فناوری بیم در پروژه بسیار کم شد.»

تهیه شده توسط:صابر صادقی

http://bit.ly/2F3T7dq