سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کاهش زمان پروژه با استفاده از فناوری بیم (BIM)

بیمانا: کاربرد BIM تاکنون، باعث کاهش زمان20 درصدی در برنامه زمان‌بندی پروژه ساخت یک مدرسه ابتدایی به ارزش 4 میلیون پوند شده است. این دومین ساختمان با کاربری دبستان از مجموع سه ساختمان نوسازی می‌باشد که شرکت پیمانکاری “Baxall” برای کارفرما“Kent County Council” ، ساخته است. با توجه به زمان تکمیل پروژه در ماه جولای، طیفی از اطلاعات مورد نیاز مربوط به کارفرما و همچنین اطلاعات قابل ارائه BIM، توسط کارفرما گردآوری گشته و با همکاری Terry Gough که در حال حاضر مدیر BIM4SME بوده و فردی ماهر در این زمینه است، بسط و توسعه یافت. هدف اصلی از این کار، کاهش هزینه‌های مربوط به برنامه‌ریزی‌ها و نیز کپی‌کاری‌ها، ارتقاء نحوه ارائه تصویری پروژه و افزایش درک ذینفعان پروژه از آن و همچنین ایجاد زمینه‌های اطلاعاتی جهت مدیریت اداری و نیز مدیریت تعمیر و نگهداری ساختمان، بود.

شیوه استفاده از BIM در این پروژه، از آموزه‌های مهمی که در پروژه قبلی با نام Halborough Laks Primary School و همچنین در پروژه Kent حاصل شده بود، بهره برد. به طوری که همان تیم مهندسین مشاور و معمار Hazel McCormac Young، مهندسی خدمات Crofton Design، مهندس سازه Cambell Reith و شرکت پیمانکاری Baxall، مشاور BIM Rapid 5D و بسیاری از اعضای اصلی تدارکات نیز در این پروژه، حضور داشتند. بنا بر اظهارات Malcolm Clarke، مدیر اجرایی شرکت پیمانکاریBaxall ، بررسی پروژهHolborough Lakes، مشکلات اصلی که در کارگاه ساختمانی خودنمایی می‌کند را، مشخص نمود. مشکلاتی از قبیل بازشو‌هایی که در طراحی کف‌های بتنی پیش‌ساخته، دیده نشده بودند و در نتیجه می‌بایست در حین کار، بتن برش خورده و بازشوها، ایجاد شوند.

وی ادامه می‌دهد که ایجاد این بازشوها، حدود 10000 پوند هزینه در برداشت که در مقایسه با صرف هزینه‌ای حدود 500 پوندی برای انجام یک طراحی بیشتر که جزئیات کار را به طور صحیح در محیط BIM مشخص نماید، بسیار گزاف بود. در واقع اگر این بازشوها در مرحله طراحی دیده می‌شدند، مبلغ 9500 پوند در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شد که این مطلب به روشنی مزایای استفاده از مدل‌سازی را برای ما، روشن می‌سازد.

در پروژه Holborough Lakes، مدل‌های BIM در محیط نرم‌افزار Revit، بسط و توسعه یافتند ولی با ویژگی‌های اطلاعات پیوست، کاملا هماهنگ نبودند که علت آن اتکای زیاد به نقشه‌های دو‌بعدی سنتی و هماهنگی‌های بسیار ابتدایی در آن پروژه، بود. اما در پروژه Knights Park، یک مدل کاملا یکپارچه به طور مشترک در محیط نرم‌افزارRevit ، بسط و توسعه داده شد که هم هماهنگی در طراحی و هم برنامه‌ریزی را بهبود بخشید و هم سطح بیشتری از جزئیات سه‌بعدی، به مدل اضافه گردید. این در حالی بود که تیم سازنده به هنگام استفاده از “Union Square system” به عنوان بستر مشترک داده ها[1]، با مشکلاتی هم روبرو بودند که شرکت Baxall را، وادار به بکارگیری خط مشی موقت خود، برای دسترسی به اسناد می‌کرد.

Clarke تشریح می‌کند که در گذشته نرم‌افزارها روش‌های تائید خودکار و همچنین قابلیت نمایش مدل را، نداشتند. بنابراین افراد مجبور به اتکای زیاد بر ایمیل خود بوده و نیز اجبار داشتند تا بر نرم‌افزار شخصی نمایش مدل خود، استناد کنند. اما اکنون ما به دنبال پیاده‌سازی و بکارگیری یک بستر مشترک داده‌ها، برای پروژه‌های آتی خود هستند که هم بسیار ملموس بوده و هم دارای قابلیت‌های بسیار بیشتر، باشد. برای نیل به این هدف می‌توان ازTrimble Connect ، 4Projects Viewpoint و یا دوباره از Union Square system که نسخه جدید آن در اواخر امسال روانه بازار می‌شود، استفاده نمود.

مدل‌های مربوط به بخش‌های مکانیک و برق، در مدل شرکت “Crofton Design”، نمایش داده شد. این خود منجر به آن شد که توانایی هماهنگی‌های لازم حتی در جزئیات نیز بین مدل‌های مربوط به بخش‌های مکانیک و برق، در حین توسعه فرآیند طراحی، به وجود آید. مهندس سازه Campbell Reith، هماهنگ سازی کاملی بین مدل‌های معماری، مکانیکی، برق و همچنین مدل‌های پیمانکار فرعی بوجود آورد و مشکل عدم هماهنگی‌ها و برخوردهای بین المان‌های مختلف را شناسایی کرده و اقدام به ارائه بصری گام به گام مراحل انجام کار و توانایی ساخت سازه، نمود.

پروژهKnights Park ، به عنوان بستری برای آزمایش نرم افزار Vico Office که اخیرا توسط شرکت Baxall با سرمایه‌گذاری40 هزار پوندی خریداری گشته، محسوب می شود. این نرم‌افزار توسط شرکت Trimble، تهیه و ارائه شده است. قابل ذکر است که نرم‌افزار Vico Office، همچون یک بسته منسجم کاری BIM با قابلیت گردش کار، برای پروژه‌های عمرانی به شمار رفته و برای محاسبه و برآورد مقادیر و نیز جهت تخمین هزینه‌ها، استفاده می‌گردد.

Clarke می‌افزاید: هنگام برنامه‌ریزی پروژه Knights Park، شاهد توانایی بالقوه بالایی جهت برآورد مقادیر در BIM، حتی هنگامی که مدل ساخته شده و سطح جزئیات آن افزایش می‌یابد، بودیم. در واقع این نرم‌افزار کاربران را قادر می‌سازد تا نرخ‌های پایه یا نرخ‌های روز صنعتی و همچنین تاریخ و شرح حال آن را وارد نموده و از آن برای تعیین بودجه و همچنین برای انجام تمامی مراحل 5 بعدی که همه راجع به آن بحث و گفتگو می‌کنند، استفاده نمایند.

مدل‌های بخش‌های مکانیک و برق، هر دو در مدل شرکت Crofton Design، نمایش داده شد.

Clarke ادامه می‌دهد که: این واقعاً هیجان برانگیز است. مترور‌های حرفه‌ای ما (برآورد کنندگان چیره دست مقادیر پروژه) می‌گویند که: “اوه خدای بزرگ، این واقعاً حیرت‌آور است. با کمک این نرم‌افزار، انجام برآورد مقادیر، محاسبات و اندازه گیری‌هایی که ما به صورت دستی در طول مدت 3 هفته انجام می‌دهیم، تنها ظرف مدت چند ساعت، امکان‌پذیر است.” اگر چه پروژه Knights Park برای نرم‌افزار Vico Office، یک بستر آزمایشی محسوب می‌شد، اما اکنون این نرم‌افزار توسط شرکت Baxall، با عمق استفاده بیشتر جهت تعیین برنامه کاری و زمان‌بندی و نیز شبیه‌سازی 4 بعدی فرآیند ساخت پروژه 4.9 میلیون پوندی مدرسه ابتداییSt George که درKent در حال ساخت می‌باشد، به کار گرفته می‌شود.

Clarke همچنین اظهار می‌دارد که با برآورد دقیق مقادیر از مدل، می‌توان نسبت به اختصاص منابع به پروژه، اقدام نمود. در ادامه می‌توان برنامه‌های مختلف، نمودارهای جریان تخصیص منابع یا نمودارهای میله ای را، تولید نمود. از سوی دیگر می‌توان بررسی نمود که اثرات تغییرات واقعی، تا چه میزان می‌تواند باشد. به طور مثال می‌توان دریافت که به چه میزان استفاده از دو دستگاه حفار شمع درجا به جای استفاده از یک دستگاه، در روند سرعت کار، موثر واقع می‌گردد. Clarke ادامه می دهد که شبیه‌سازی مدل چهاربعدی Vico از فرآیند ساخت و ساز، به ما کمک می‌کند تا کل فرآیند را به صورت عینی و بصری به شکل بهتری ارائه کرده و تغییرات را به صورت سریع‌تر و موثرتر، اعمال کنیم.

در ادامه وی بیان می‌دارد که برای ساخت بنای فوقانی Knights Park، از روش‌های نوین ساخت و ساز همراه با استفاده از BIM، بهره‌گرفته شد. این رویه خود منجر به آن شد که نیازمندی‌های اولیه و مهم کارفرما که شامل کاهش خطرپذیری و هم بهبود کیفیت اجرای پروژه می‌باشد، تامین گردد. تاکنون، با استفاده کامل از BIM در پروژه، 8 هفته از برنامه زمان‌بندی جلو افتاده و پیش‌بینی می‌شود در پروژه‌های آتی نیز، زمان بیشتری صرفه‌جویی گردد.

وی همچنین تشریح می‌کند که روش‌های نوین ساخت و ساز به صورت کامل با اهداف BIM که شامل طراحی‌های پیشرو می‌باشد، هم راستا بوده تا اطمینان حاصل شود که در سایت، همه موارد به صورتی مناسب و بی‌مشکل، به پیش می‌رود. با کاهش تقریبی 20 درصدی زمانی در برنامه‌ریزی، به سیاست‌های ساخت و ساز دولت در سال 2025، نزدیک‌تر می‌شویم. وی در انتها بیان می‌دارد که هر چند که از هزینه‌های کلی پروژه Knights Park کاسته نشد، اما شرکت Baxall شروع به این کار کرده است که از پیمانکاران فرعی احتمالی خود بخواهد تا از برآورد هزینه‌های مربوط به خطر‌پذیری، بپرهیزند. این به آن خاطر است که هنگامی که آنان در محل پروژه حضور یابند، اطلاعات بسیار دقیق و کاملی از پروژه، به دست خواهند آورد. Clarke نتیجه می گیرد که “به صورت کلی، به مجرد آنکه زنجیره تامین، شروع به دیدن نتایجی که از BIM تولید می‌شود، بنماید، صنعت نیز شروع به دیدن کاهش هزینه‌ها، خواهد نمود.”

کارفرما: Kent County Council

پیمانکار اصلی: Baxall Construction

ابزارهای BIM: نرم افزارهای Vico Office و Autodesk Revit

[1] CDE: Common Data Environment

تهیه شده توسط:میثم کاظمی فرد

http://bit.ly/2Cz3ZLi