سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اثبات ارزشهای فناوری بیم (BIM) در برقی کردن راه آهن

مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM)، به طراحی سازه یکی از پروژه‌های اصلی ارتقاء شبکه ریلی شمال انگلستان کمک کرده است. پروژه ارتقاء شبکه ریلی شمال (Northern HUB)، یک پروژه پیچیده و چند وجهی است که با درنظر گرفتن پروژه برقی‌سازی، جمعا یک میلیون پوند هزینه دارد.

قطعه Ordsall این پروژه، به عنوان بخش اصلی پروژه ارتقاء شبکه ریلی شمال، با سرمایه­‌گذاری مشترک پیمانکار اصلی Skanska/Bam JV احداث می‌شود و شامل تعریض پل آجری موجود به کمک طاق‌های بتنی، اجرای یک پل جدید و احداث خطوط ریلی متصل کننده ایستگاه‌های Piccadilly، خیابان آکسفورد و ویکتوریای منچستر می‌باشد. سازه‌های پیچیده این قطعه، توسط مشارکت گروه مهندسین Aecom و Mott MacDonald طراحی شده است و این مشارکت توانسته با بکارگیری مدلسازی سه‌بعدی BIM، طیفی از سازه‌های بتن درجا، پیش ساخته و فولادی را به طور آسانتری طراحی نماید.

اثبات ارزش‌های بیم در ارتقا شبکه ریلی شمالی انگلستان

به گفته مدیر مهندسی پروژه، Brian Duguid، “ساخت مجازی قبل از شروع عملیات اجرایی، با رعایت الزامات گام پنجم پلان دیجیتال، طراحی را متحول کرده است. این به معنی مزایای قابل توجه ساخت مجازی در کاهش ریسک پروژه، افزایش دقت طراحی و فراهم کردن اطلاعات مناسب‌تر برای تیم‌های اجرایی است. این ها همه در شرایط قبل از شروع اجرای واقعی به دست می‌آید. “

تیم پروژه کار خود را با ساخت یک مدل BIM متعارف سه‌بعدی در نرم افزار Tekla Structures برای استفاده در ساخت، و تعمیر و نگهداری در آینده، شروع کرد. یکی از کمک‌های ویژه این مدل، در طراحی چیدمان آرماتورگذاری بود. نقشه های سنتی آرماتور بندی سازه‌های بتنی متداول، ذاتا شماتیک هستند، این نقشه ها، عموما اطلاعات لازم برای گام‌های 3 و 4 پلان دیجیتال را فراهم می‌کنند و علی رغم اینکه ساده و قابل فهم هستند، نمی‌توانند به پیمانکاران و آرماتوربندها در برنامه‌ریزی دقیق توالی اجرای کار در سازه‌های پیچیده کمک نمایند و در ضمن اطلاعات محدودی را از چگونگی آرماتوربندی در محل‌های با آرماتورگذاری فشرده و رواداری کم، ارائه می‌کنند. بنابراین، با ساخت مدل سه‌بعدی و فراهم شدن امکان مشاهده کل شبکه آرماتوربندی به صورت سه‌بعدی و اطلاعات حاصل از پیاده‌سازی گام پنجم پلان دیجیتال کار، برنامه‌ریزی ساخت بسیار ساده می‌شود.

ساخت مدل سه‌بعدی برای پیاده‌سازی طرح تعریض پل قوسی آجری با 25 دهانه قوسی متغیر، به کمک طاق‌های بتنی، که بدلیل شرایط هندسی مختلف دهانه‌ها بسیار پیچیده بود، به قابلیت‌های نرم‌افزار مدلسازی بستگی داشت. به گفته آقای Duguid: “ویژگی اصلی نرم‌افزار مدلسازی سه‌بعدی Tekla در این است که تغییرات در طول انجام گام‌های سه، چهار و پنج پلان دیجیتالی کار در مدل، به صورت خودکار در نقشه‌های دو بعدی و جداول آرماتورگذاری منعکس می‌شود. بر این اساس با توجه به حضور عوامل مختلف در پروژه، امکان پیاده سازی سریع تغییرات و بازبینی سریع و دقیق آرماتورگذاری سازه‌های بتنی وجود دارد. یکی دیگر از مسائلی که باعث پیچیده شدن پروژه می شود اجرای سازه فلزی مدفون در اعضاء بتن مسلح می‌باشد. آقای Duguid ادامه می‌دهد: “نرم‌افزار Tekla امکان تهیه جزئیات سازه‌های فلزی را در کنار آرماتورها دارد. به این ترتیب، تداخلات و اشکالات احتمالی شناسایی شده و هماهنگی کامل قطعات فلزی ساخته شده در خارج از کارگاه و آرماتورها ارزیابی می‌گردد. این ویژگی، باعث کاهش قابل توجه مشکلات در کارگاه و جلوگیری از هدر رفت هزینه و زمان انجام کار می‌شود.

اطلاعات به دست آمده از پیاده‌سازی کامل گام 5 مدل‌سازی اطلاعات ساختمان، باعث افزایش اطمینان همه ذینفعان در پروژه می‌شود و موفقیت پروژه را تضمین می‌کند. این مسئله به‌ویژه در پروژه‌هایی شبیه به این، که از چندین پیمانکار جزء و تأمین کننده تشکیل شده است و هماهنگی بین همه عوامل آن با یکدیگر دشوار است، بسیار راهگشا می‌باشد. برای مثال، در اجرای قطعات پیش ساخته نگهدارنده در نقش قالب قطعات بتن درجا، که خود بر روی بخش‌های درجا بتن ریزی شده قرار گرفته اند، و یا اجرای کارهای فولادی مدفون در بتن، هماهنگی و یکپارچگی بین پیمانکاران و تامین کنندگان ضروری می‌باشد.

استفاده از نرم افزار Tekla در این پروژه، هماهنگی و یکپارچگی در کل مراحل طراحی، برنامه‌ریزی و فازهای تحویل را فراهم کرده، دقت کار را تضمین نموده و به طور قابل ملاحظه‌ای ناهماهنگی‌ها و تداخلات پیش‌بینی نشده را کاهش داده است.”

تهیه شده توسط:امیرحسین میرکوشش

http://bit.ly/2GwyqEp