سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گسترش مرزهای بیم

کارفرما: وزارت دادگستری انگلستان

پیمانکار اصلی: Kier Construction

بیمانا: زندان جدید الاحداث 185 میلیون پوندی HMP Oakwood در نزدیکی Wolverhampton، توسط شرکت امنیتی G45 به نمایندگی از خدمات زندان HM به صورت خصوصی اداره می‌شود. ساخت این زندان در فاصله سال‌های 2009 الی 2012، زمینه اثبات زودهنگام قابلیت‌های نرم افزارها و فرآیندهای BIM را برای وزارت دادگستری انگلستان فراهم کرد.

این طرح توسعه، به موازات زندان موجود HMP Featherstone واقع شده است و یک مجموعه کامل از زندان رده B و ندامتگاه بزه‌کاران جوان را در بر می­‌گیرد. این مجموعه از 1605 سلول، سکونت­گاه­‌های جدید و سایر امکانات پشتیبانی تشکیل شده که در 17 ساختمان مجزا از هم قرار گرفته‌اند. این طرح همچنین شامل سه پارکینگ جدید، راه‌های ورودی و 5000 متر حصار ثابت امنیتی می­‌باشد. در سال 2009، کنسرسیومی به نمایندگی شرکت ساختمانی Kier با مشارکت شرکت Pick Everard، به عنوان طراح اصلی معماری، سازه و سیویل و هماهنگ‌کننده طراحی دیجیتال در BIM، برنده این پروژه شد. شرکت Pick Everard، به سرعت یک کارگروه را برای مدل‌سازی کلیه اجزا معماری و سازه­ای با همکاری نزدیک با شرکت مشاور خدمات ساختمانی WSP برای مدل‌سازی تاسیسات با نرم‌افزار Revit تشکیل داد.

David Nisbet، یکی از سهامداران شرکت Pick Everard در این زمینه می­‌گوید:”این پروژه قبل از معمول شدن بکارگیری BIM بود و ما برای استفاده موثر از همکاری جمعی و هماهنگی مجبور به توسعه مرزهای تکنولوژی بودیم. “اولین مشکل، ترغیب شرکت‌های درگیر به اشتراک­ گذاری اطلاعات طراحی اختصاصی­شان بود. BIM، نیازمند همکاری جمعی است ولی زمانی که مدل­‌ها به اشتراک گذاشته می‌شوند این خطر وجود دارد که یک مجموعه باعث آسیب زدن به مدل بقیه شود. BIM، نیازمند رعایت احترام­ به اطلاعات سایر مجموعه­‌ها می‌باشد. این روزها امکانات بیشتری برای مشخص کردن رد پای ‘تهیه کننده’ وجود دارد. به عنوان مثال، نقشه‌کش‌ها می‌توانند مدل تولیدی خودشان را با زدن برچسب بر روی تمام المان‌ها و خانواده‌های دیجیتال اشیاء، مشخص ­کنند.”

مرزهای بیم

شناسایی تداخلات در نرم‌افزار Navisworks انجام شد و با بکارگیری از آن در طول زمان ساخت، به مشاورین فنی وزرات دادگستری و تیم مدیریت پروژه (Faithful+Gould’s) نشان داده شد که برنامه طبق طراحی از قبل انجام شده، پیش می‌رود. با این حال، میزان حساسیت نرم‌افزار برای لحاظ رواداری‌های اجرایی، باید بر اساس واقعیات اجرا تدقیق می‌شد. Nisbet در این زمینه می‌گوید: “اولین تداخل­‌یابی در ساختمان ورودی اصلی، منجر به شناسایی بیش از 100 تداخل شد که عدد قابل توجهی بود. ما متوجه شدیم Navisworks بر پایه رواداری‌های مطلق کار می‌کند و رواداری اجرایی بین المان‌های مختلف را در نظر نمی­‌گیرد؛ لذا با وارد کردن پارامترهای تکمیلی و برنامه‌نویسی در نرم‌افزار اختصاصی Kier [از نسخه اولیه نرم افزار BIMXtra برای تجمیع کل مدل به صورت یکپارچه استفاده شد و با تعریف رواداری‌های قابل قبول‌تر بین المان‌ها، نظیر دیوارها یا تقاطع بین خطوط لوله‌ها، این فرایند با کارایی بیشتری انجام شد.”

پس از بررسی و رفع تداخلات تنها دو تداخل بحرانی باقی ماند که قبل از ارسال نقشه‌ها به کارگاه توسط طراحان بر طرف گردید. به گفته Nisbet، با طراحی هر ساختمان زندان در طول پروژه، توانایی تیم در تشخیص تداخلات پنهان در نرم‌افزار افزایش می‌یافت. شرکت Kier، از نرم‌افزار BIMXtra برای برنامه‌ریزی مراحل اجرای بسته‌های کاری و همچنین نمایش قابلیت آن در مدیریت محموله‌های ساخت به کارفرما استفاده نمود.

پیمانکار، فیلم‌های مراحل اجرا، شامل کارهای موقت، مسیرهای حمل، محدوده‌های تخلیه بار ماشین‌های حمل، آرایش دسترسی کارگران و … را با استفاده از مدل تهیه کرد. به گفته Nisbet، بکارگیری این روش در آن زمان کاملا انقلابی و جدید بود. وسعت استفاده از روش ساخت پیش ساخته و مدولار خارج از کارگاه، یکی از ویژگی‌های بارز پروژه بود. پیمانکار خدمات ساختمانی Balfour Beatty، کلیه تاسیسات مکانیکی و الکتریکی پروژه را به صورت مدولار اجرا کرد. این پیش ساخته‌سازی، شامل اتاق‌های تجهیزاتی، رایزهای جمع آوری فاضلاب، لوله‌های آب، سیستم‌های سرمایش و گرمایش، و کل موتورخانه می­‌شد که قطعات مدولار، پس از ساخت در خارج از کارگاه به محل کارگاه منتقل و با جرثقیل در موقعیت موردنظر قرار می‌گرفتند. شرکت Balfour، مدل‌سازی تاسیسات الکتریکی و مکانیکی را در نرم‌افزار Revit و بر پایه مدل اصلی شرکت WSP انجام داد. برای ساخت قطعات مدول‌ها در کارخانه، از اطلاعات حاصل از مدل سه‌بعدی در ترکیب با نقشه‌های استاندارد دو‌بعدی استفاده شد.

Nisbet اظهار می‌دارد که مدل‌سازی در Revit و انجام هماهنگی و یکپارچه سازی در Navisworks به ما اطمینان داد که مدول‌ها در کارگاه در جای خودشان قرار خواهند گرفت. قاب‌های هادی نصب شده در 13بلوک تنها 20 میلی‌متر رواداری داشتند اما با این وجود، قطعات کاملا در جای خودشان قرار گرفتند.

شرکت HMP Oakwood، درگیر تهیه بیش از 10000 نقشه شد. تهیه این تعداد نقشه، نیازمند بکارگیری یک فرایند مشخص تعریف شده با قابلیت مدیریت ویرایش‌های مختلف و تغییرات بود. بر این اساس، برای تهیه خودکار جداول طراحی از نرم‌افزار Revit استفاده شد. به کمک این نرم‌افزار در ازای هر تغییر، به عنوان مثال تغییر در شماره‌گذاری درها یا المان‌های داخل در، یک جدول جدید تولید می‌شد و تغییرات نسبت به ویرایش قبلی مشخص می‌شدند. پس از تهیه جداول، آنها برای اضافه کردن ستون قیمت، به شرکت Kier ارسال می‌شدند و به این ترتیب، امکان محاسبه دقیق و سریع تاثیر تغییرات فراهم می‌گردید.

Nisbet می‌افزاید انجام این کارها اکنون بسیار عادی شده است. بعد از پروژه Oakwood، مترورهای ما از نرم‌افزار Vico که مستقیما به Revit متصل می‌شود، برای تهیه جداول و اطلاعات صورت ریز متره و برآورد استفاده می­‌کنند. کار آنها همچنین شامل تداخل یابی نیز می‌شود و آنها می‌توانند در صورت بروز هر مسئله‌ای، آن را با مهندس یا معمار مطرح نمایند. بکارگیری BIM در ترکیب با تکنیک‌های برنامه‌نویسی و پیش ساخته سازی که باعث کاهش زمان مورد نیاز هر فعالیتی می‌شود سبب شد تا شرکت Kier بتواند پروژه را سه ماه زودتر از موعد تحویل دهد. وزارت دادگستری از شرکت Pick Everard درخواست کرد تا مجموعه جداول دارایی‌ها را در پایان پروژه ارائه نماید. این دارایی‌ها، شامل لیست تجهیزات تاسیسات ساختمانی نظیر دستگاه‌ها، هواسازها، پمپ‌ها، فن‌ها و اتصالات که همه در مدل مشخص شده بودند، بود.

بسیاری از درس‌های آموخته شده از پروژه زندان Oakwood، در شرح خدمات قرارداد وزارت دادگستری انگلستان برای ساخت زندان جدید بزرگ Wrexham در شمال ولز، با برآورد هزینه 250 میلیون پوند، درج گردید. این شرح خدمات، شامل نیازمندی‌های سطح دو خدمات BIM، و در برگیرنده پلان اجرایی تفصیلی BIM و خروجی‌های اطلاعات COBie در طول مراحل مختلف اجرا می‌باشد. در پایان Nisbet نتیجه می‌گیرد که وزارت دادگستری کارفرمایی بسیار فعال با انتظاراتی سنگین‌تر و دقیق‌تر از آنچه اغلب افراد به عنوان سطح دو BIM می‌شناسند، می‌باشد.

تهیه شده توسط:امیر رادپی

http://bit.ly/2CzQwmx