سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فناوری بیم در پروژه Blavatnik

بیمانا: Blavatnik یک ساختمان سفارشی با هندسه­­ پیچیده­ در دانشگاه آکسفورد می‌­باشد، که توسط شرکت پیمانکار Laing O’Rourke، ساخته شده است. علی‌رغم پیچیدگی‌های این پروژه 55 میلیون پوندی، دانشگاه آکسفورد پروتکل کامل پیاده سازی فناوری بیم را برای آن پیش‌­بینی نکرده بود. با این حال، به دلیل پیچیدگی­‌های پروژه، پیمانکار اصلی پروژه تصمیم گرفت، تا در همان مرحله اول از قرارداد دو مرحله‌ای خود با دانشگاه آکسفورد، برای اجرای ساختار کامل فناوری بیم در پروژه مذاکره نماید. این خود بخش قابل توجهی از روند بهبود در فرآیند تحویل این پروژه بود.

John Revelle مهندس دیجیتال پروژه می‌گوید،” کارفرمای پروژه در بکارگیری از فناوری بیم، تنها به دنبال نیازمندی‌های عمومی بود و هیچ نیاز ویژه­‌ای در نظر نداشت. این پیمانکار اصلی پروژه بود که اجرا و استفاده از BIM را، جهت بهبود روند انجام کار و روش‌های ساخت بکار گرفت.”

با وجودی که این یک پروژه با الزامات سطح 2 BIM نبود، اما تیم طراحی پروژه، متشکل از مهندسین معمارHerzog & de Meuron ، مدل سه‌بعدی اولیه را جهت هماهنگی و مشارکت در همان مراحل ابتدایی کار، تهیه کردند. به کمک این مدل سه‌بعدی، شرکت Laing O’Rourke به عنوان پیمانکار اصلی، قادر به پیشبرد هماهنگ کار و ارزیابی و برنامه‌ریزی مراحل ساخت در ادامه کار گردید. سپس، پیمانکار اطلاعات بیشتر و جزئیات دقیق‌تری از پروژه را برای استفاده از مدل در مدیریت دارایی به آن اضافه نمود. هندسه منحصر به فرد این ساختمان، در کنار تاکید مهندسین معمار پروژه در حفظ یکپارچگی بتن و حذف المان‌های زائد، استفاده از فناوری بیم را در نصب دقیق المان‌های تاسیسات مکانیکی و الکتریکی، اجتناب ناپذیر می‌کرد.

مهندسین مکانیک و برق شرکت Crown House Technologies، برای رسیدن به سطح دقت مورد نیاز خود در نصب اتصالات و سرویس‌های مکانیکی و برقی، تمامی اتصالات را در مدل دیجیتالی ساختند. استفاده از BIM، سبب افزایش هماهنگی فنی بین گروه­‌ها، کاهش دوباره‌کاری­‌ها و اطمینان در انطباق بین کارهای گروه‌های مختلف شد. Revelle می‌گوید:”به عنوان یک مثال ارزشمند از کاربرد فناوری بیم در پروژه، می­توان به طراحی سیستم‌های تاسیساتی در زیر کف طبقات اشاره کرد که در هماهنگی کامل با کف‌های کاذب طبقات مختلف می­‌باشد. فناوری بیم ریسک و زمان انجام کار را به طور قابل توجهی کاهش داد. همچنین اطمینان کارفرما از وجود دسترسی مناسب به سیستم‌های تاسیساتی در زمان تعمیر و نگهداری ساختمان را در آینده افزایش داد.”

تکنولوژی BIM، مزایای زیادی ارائه می‌کند، اما به دلیل عدم ذکر همه مزایا در قرارداد، توسط کارفرمایان، امکان بهره‌مندی از همه مزایای BIM فراهم نمی­‌شود.

Revelle می‌افزاید: “چالش اصلی ما این بود که فناوری بیم به عنوان محصول اصلی در قرارداد در نظر گرفته نشده بود، این مسئله باعث می­‌شد تا اختیارات ما در مدیریت در فضای BIM و تحویل کارها از تیم‌های طراحی و تامین و تدارکات کاهش یابد.” در کلیه مراحل انجام کار، شرکت Laing O’Rourke به عنوان پیمانکار اصلی، از مدل BIM، به عنوان ابزاری برای برقراری ارتباط، هماهنگی و توجیه کارفرما، استفاده نمود و تلاش کرد تا مزایای بکارگیری آن را برای کارفرما، روشن نماید.

به عنوان نمونه پیمانکار برای کمک به مدیریت پیشرفته دارایی توسط کارفرما، امکان برقراری اتصال بین مدل سه‌بعدی و پلان نگهداری و بهره‌برداری تهیه شده توسط کارفرما را با راهبری و برنامه‌نویسی فراهم نمود. Rivelle همچنان بیان داشت: “من می­توانم با قاطعیت بگویم اتصال مدل سه‌بعدی با برنامه نگهداری و بهره­‌برداری دیجیتال دانشگاه، که برای اولین بار در این دانشگاه صورت می‌پذیرفت، یک موفقیت به حساب می‌­آید.” در حال حاضر دانشگاه آکسفورد، با مزایای استفاده از مهندسی دیجیتال در برقراری اتصال به اطلاعات دیجیتالی نگهداری و بهره­‌برداری آشنا شده است و شرکت Laing O’Rourke در حال کار بر روی آن، برای توسعه آن در استفاده هرچه بهتر از آن در پروژه‌های آتی خود می­‌باشد.

Rivelle در پایان نتیجه می­گیرد:” اکنون که ما از حمایت کارفرما برخورداریم، می­توانیم مدل­‌هایی با کیفیت بهتر، جهت استفاده در فرآیند ساخت و نیز تحویل پروژه در مراحل پایانی کار، از تیم مهندسی و طراحی دریافت کنیم. روش جمع‌آوری اطلاعات، به اندازه آموخته‌هایمان کارا، کارآمد و در عین حال ساده خواهد بود. “

کارفرما: دانشگاه آکسفورد

پیمانکار اصلی: Laing O’Rourke

نوشته: Tom Ravenscroft

تهیه شده توسط:مهرداد یاوری

http://bit.ly/2ETbH87