سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سازه The Curve در شهر Slough در کشور انگلستان

بیمانا: ساختمان “The curve” که در بهار امسال افتتاح می‌شود، بیان جدیدی در هنر ساختمان سازی در قلب شهرSlough، .به شمار می‌آید. در اوایل سال 2014 میلادی، کار اجرایی آن در مساحتی به وسعت 4500 مترمربع و با سرمایه‌ای معادل 22 میلیون پوند آغاز گشت. به محض تکمیل، به عنوان مرکز فرهنگی و کتابخانه شهر Slough که شامل رستوران، موزه، سالن اجرا، فضاهای آموزشی و مجموعه رایانه‌ای می‌باشد، قابل بهره‌برداری خواهد بود. ساکنین منطقه، بازدیدکنندگان و صاحبان مشاغل جذب این مجموعه شده و این ساختمان به مکانی مدرن برای انواع همایش‌های گروهی، تبدیل خواهد گشت.

این پروژه مرحله اول از پروژه بازسازی شهری می‌باشد که با بودجه‌ای معادل یک میلیون پوند، توسط سازمان Slough Regeneration Partnership (که یک سازمان حمایت کننده مالی و محلی بوده و موسس آن Morgan Sindall Investments و Slough Borough Council می‌باشند)، در حال انجام است. Morgan Sindall همچنین خود پیمان‌کار اصلی پروژه نیز، می‌باشد. این پروژه توسط شرکت معماری bblur architecture طراحی گردیده و شرکت Peter Brett Associate به عنوان مهندسین مکانیک و برق و همچنین مهندسین ساختمان، در آن حضور دارند. این ساختمان، زیبایی و نام خود را از قوس‌های سهمی شکل خویش در پلان و ارتفاع، وام گرفته است.

این ساختمان به شکل یک تونل بزرگ اقامتی با نماهای ورودی تمام شیشه‌ای خود نمایی می‌کند. ورودی‌های آن نیز، در شرق و غرب انتهایی به دو میدان عمومی جدید، باز می‌‌‌‌‌‌‌شوند. فضاهای عمومی مجاور ساختمان مذکور که خود در قلب شهر Slough واقع شده است، مکانی امن برای استفاده از فضای باز خارج ساختمان را، امکان پذیر می‌سازند.

در بخشی از این ساختمان360 تنی فلزی، یک مقطع لوله‌ای شکل به قطر 323 میلی‌متر، به کار رفته است. این مقطع در واقع تشکیل دهنده عضو اصلی نگهدارنده ستون اصلی قوسی شکل با المان‌های قائم، می‌باشد. شرکت مهندسی Peter Brett Associate راه کاری را برای این سازه فولادی پیچیده ارائه داد و آن ساخت ستون‌هایی به شکل V از دو مقطع بیضی شکل توخالی به ابعاد 400x200x16 بود که بتواند خرپای دو طبقه ویراندل موجود را، تحمل کند.

این ساختمان زیبایی و نام خود را از قوس‌های سهمی شکل خویش در پلان و ارتفاع، وام گرفته است.

شرکت مهندسی پیمانکاری Caunton ، برنده مناقصه ساخت مجموعه فوق، گردید. بنا بر اظهارات Robert Berry، مدیر نوآوری و مهندسی شرکت مذکور، این مجموعه فرصتی عالی برای تحقق بخشیدن مزایای استفاده از مدل طراحی یکپارچه فناوری BIM، به شمار می‌رفت. این در حالی است که هیچ درخواستی در قالب قرارداد برای در نظرگیری BIM، صورت نپذیرفته بود.

وی می‌افزاید که کار با مدل‌های مهندسی و معماری، ادراک و مفاهیم زیادی را به ما منتقل می‌کرد، هر چند الزامی به استفاده از آنها نبود. واقعیت این است که پروژه‌های بسیار کمی هستند که تحت پروتکل‌های BIM وPAS 1192:2 تعریف شده باشند، اما طراحان به مزایای استفاده از آن پی برده و استفاده از آن در این زمینه‌ها در حال توسعه، می‌باشد.

شرکتCaunton جهت ساخت مدل خود، از نرم افزار Tekla structures که متعلق به شرکت Trimble می‌باشد، استفاده نمود. شرکتCaunton به دلیل طراحی خلاقانه و هندسه چالش برانگیز ساختمان، با مشکلاتی اساسی مواجه گردید، که توانست از عهده آن برآید، و در نهایت مدل سازه‌ای و مدل معماری با استفاده از نرم‌افزارAutodesk Revit ، با یکدیگر تجمیع شدند. بنا بر اظهارات Berryاستفاده از BIM، مزایای زیادی برای شرکت در بر‌داشته که می‌توان به کاهش زمان صرف شده در مناقصه‌ها، جلسات پربارتر برای تیم طراحی، کار بهتر در پروژه و کاهش قابل ملاحظه در انجام کارهای اصلاحی یا دوباره‌کاری‌‌‌ها، اشاره نمود.

ایشان در ادامه بیان داشتند که صنعت، نیاز به طراحی بهتر دارد و فناوری BIM می‌تواند ما را در رسیدن به این مهم یاری رساند. مدل BIM باعث می‌شود تا مهندسین، سازه را بهتر و زودتر شناخته و در زمان کمتری طراحی مناسب آن را، انجام دهند. در نتیجه، این امر ما را به سمت برآورد دقیق و قابل اعتماد هزینه‌های پروژه و نیز فهم درست از آن و همچنین رسیدن به راه‌حل‌های رقابتی، یاری می‌کند.

اتصال بین فولاد ، روکش‌ها و جداره‌های جدا کننده یا به عبارتی دیگر نماهای شیشه‌ای، امری پیچیده و مهم است. برای ساختمان curve، اتصال بین فولاد، روکش‌ها و جداره‌های جدا کننده (نماهای شیشه ای)، امری پیچیده و بسیار مهم، بود. بنابراین به اشتراک‌گذاری مدل ایجاد شده سازه‌ای در نرم‌افزار Tekla از طریق نرم‌افزار Tekla BIMsight به تیم طراحی، کار را به شکل گروهی و سودمندی، آسان می‌ساخت. وی همچنین بیان می‌دارد که تبادل اطلاعات مدل سازه‌ای با فرمت IFC، بین نرم‌افزارهای Tekla و Autodesk Revit، کاملاً رو به جلو و مفید بوده است. می‌توان این گونه بیان داشت که اکنون روش کاملاً تعریف شده‌ای از تبادل اطلاعات سازه‌ای بین نرم‌افزار Revit و نرم‌افزار Tekla، وجود دارد. اگر چه هنوز مسائل و مشکلاتی در این زمینه وجود دارد، اما به صورت تدریجی ولی قطعی، در حال برطرف شدن می‌باشند.

ایشان در ادامه می‌افزاید که چنین ارتباطی همه چیز را برای ما و دیگر متخصصین امر، قابل فهم‌تر می‌سازد. همچنین نرم‌افزار Tekla، اطلاعاتی از سازه را در فرمت IFC به وجود می‌آورد که پیش‌نیازی اساسی برای عملیات BIM، می‌باشد. Berry در مورد استفاده از نرم‌افزارها نیز می‌افزاید که تفاوت بسیار زیادی در جلسات تیم‌های طراحی در پروژه‌هایی با پیاده سازی BIM در مقایسه با پروژه‌هایی با عدم پیاده سازی BIM، وجود دارد. در پروژه‌هایی که BIM پیاده سازی نمی‌شود، 70% وقت گروه صرف بیان مشکلات شده و فقط 30% صرف ارائه راه حل، می‌گردد. این در حالی است که در پروژه‌هایی که BIM پیاده سازی می‌شود، تنها 30% زمان صرف بازبینی مشکلات که در مدل آشکار است گشته و 70% از زمان صرف موافقت در مورد راه‌حل‌هایی که به طور گروهی طی همان جلسه عنوان می‌شود، می‌گردد.

Berry همچنین معتقد است که در بلند مدت نیز BIM، پتانسیل بالایی در رفع معضل مقصر شمردن دیگران، خواهد داشت. زمانی که نهادینه گردد، اتفاق مهمی که در زمان نهادینه شدن BIM در پروژه رخ می‌دهد، آن است که تصمیمات به عوض آنکه سازمان‌محور باشد، پروژه‌محور می‌شود.

در صورت ایجاد هر گونه مساله نیز، مشکل مقصر جلوه دادن دیگران اتفاق نمی‌افتد و هنگامی که سوالی مطرح می‌شود، بدون نیاز به ترسیمات و خلاصه مذاکرات جلسات قبل به آسانی می‌توان آن را، در مدل نشان داد.

برنده مناقصه ساخت: شرکت مهندسی-پیمانکاریCaunton

خط مشی روشن شرکت مهندسی Caunton: صرفه جویی در هزینه ها

نوشته شده توسط: Elaine Knutt در تاریخ 6 ژانویه 2016

کارفرما: Slough Regeneration Partnership

پیمانکار اصلی: Morgan Sindall

ابزارهای BIM: نرم افزار Tekla Structures و نرم افزار Autodesk Revit

تهیه شده توسط:مهرداد یاوری

http://bit.ly/2ogMOd7