سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عملکرد مطلوب بیم در ساختمان آموزش موسیقی و هنرهای جدید

بیمانا: ساختمان جدید Adelphi که مدخل ورودی به محوطه دانشگاه سالفورد و ساختمان آموزشی دپارتمان‌های هنر، رسانه و موسیقی می‌باشد، توسط Stride Treglown به کمک فناوری بیم طراحی شده و ساخت آن را شرکت ساختمانیBAM Construction، انجام داده است. علاوه بر آنکه این ساختمان 55 میلیون پوندی، بیانگر بخشی از مهارت‌های هنری با کارآیی‌های متعدد و منحنی دانش مهندس معمار و پیمانکارBIM می‌باشد، ابزاری برای تعلیم BIM به دانشجویان در دانشگاه نیز، به شمار می‌رود.

از آنجایی که این دانشگاه یک دوره کارشناسی ارشد BIM برگزار کرده است، بنابراین جای تعجب نیست که خود در جایگاه کارفرما علاقمند به بکارگیری BIM با درجات مختلف در این پروژه و پروژه‌های دیگر که در حال حاضر در محل دانشگاه در حال اجراست، باشد. اگرچه این دانشگاه استفاده از بیم را برای طراح و پیمانکار ضروری دانسته، لیکن سطح 2 را مشخص نکرده است.

Thomas Sheehan، معمار دستیار در شرکت طراحی Stride Treglown اظهار می‌دارد که دانشگاه ابزاری موثر در بکارگیری فناوری بیم بوده است که هم در پروژه استفاده شده و هم امکان دستیابی به پیشرفت مدل را، فراهم نموده است. شرکت ساختمانی BAM و تیم طراحی، همچنین یک مدل یکپارچه Autodesk’s BIM 360 Field را، به دانشجویان و کارکنان ارائه نمودند.

برخوردهای زیادی بین المان‌های مختلف، در مدل یکپارچه شده در Navisworks، شناسایی شد.

وی می‌افزاید که قابلیت‌های BIM، معیاری برای انتخاب پیمانکاران و طراحان شرکت کننده در مناقصه ساختمان Adelphi، بود. فرایند بیم در ساختمان Adelphi را می‌توان سطح 2 BIM به همراه بخش‌های زیادی از توافقنامه PAS 1192-2 و CIC BAM تعریف نمود که شرکت ساختمانی BAM و تیم اصلی طراحی، آن را پذیرفتند.

با این حال، برخی از اسناد و توافق نامه های مورد نیاز برای رسیدن به سطح 2، از ابتدای پروژه اعلام نشده بود و اطلاعات تبادل داده COBie UK 2012 نیز ،مورد استفاده قرار نگرفت.

هماهنگی بین المان ها توسط بیم

این ساختمان، به لحاظ ساختاری بسیار پیچیده بوده و فضاهای خاص زیادی که شامل بیش از40 فضای اتاقک در اتاقک محافظت شده صوتی (آکوستیک) جدا از هم، با دو استودیوی تلویزیونی، شش استودیوی ضبط استاندارد صنعتی، 12 استودیوی تقویت صدا، 14 اتاق ابزارهای کمک درسی و 100 مترمربع اتاق باند و همچنین تئاتر با 350 صندلی تاشو می‌باشد را، در بر می‌گیرد.

BIM نشان داد که هماهنگی بین المان‌ها و جا دادن مقادیر زیادی از آن ها در ساختمان، اهمیت زیادی دارد. ایجاد همکاری بین گروه‌های معماری و سازه‌ای به همراه برگزاری جلسات مرور مطالب برای هر دو هفته یکبار، جهت تشریح پیچیدگی‌های مدل سه‌بعدی به دیگر مشاوران، کارفرمایان و کاربران نهایی و همچنین پیمانکاران در مناقصه، یاری رساند.

این ساختمان فضاهای خاص زیادی را در بر می‌گیرد که شامل بیش از 40 فضای اتاقک در اتاقک محافظت شده صوتی (آکوستیک) جدا از هم، می‌‌‌باشد.

بنابر اظهارات Sheehan، بسیاری از برخوردهای بین المان‌ها، در مدل یکپارچه Navisworks شناسایی شد و با همکاری نزدیک، منجر به کاهش مشکلات مربوط به هماهنگی‌های سایت، گردید.

وی می‌افزاید: از منظر خدمات ساختمانی، توانایی تشریح و تحلیل در مدل سه‌بعدی که خود یک مجموعه ساختمانی سازه‌ای پیچیده و فضایی می‌باشد، امتیازی بزرگ محسوب شده و استفاده از آن امکان طراحی هماهنگ‌تر با توانایی شناسایی هر چه بیشتر خطاها قبل از رسیدن به سایت در صفحه نمایش را فراهم نموده که به طور قطع، صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها را، به همراه خواهد داشت.

در طی مراحل توسعه و بهبود طراحی و ساخت، مدل‌ها به طور منظم بین مهندس معمار و شرکت BAM، پیمانکار جزء MEP، Lorne Stewartو مهندس سازه Ramboll، تبادل می‌گردید. پیمانکار جزء کارهای فلزی یک مدل با فرمت IFC جهت هماهنگی تهیه نموده و همچنین نصاب جداره‌های جداکننده (شیشه بندها) هم یک مدل نهایی جهت تلفیق با مدل یکپارچه به منظور تحویل به دانشگاه، فراهم نمودند. قابل ذکر است که پیمانکاران فرعی جزء و پیمانکاران فرعی متخصص مانند مشاوران سالن‌های تاتر، مدل‌های خود را، طراحی ننمودند. بنا بر نظر Sheehan، چنانچه آنان نیز این کار را انجام می‌دادند از برخوردهای بین المان‌ها در آینده، کاسته می‌شد.

تهیه شده توسط:مهرداد یاوری

http://bit.ly/2GwW1oi