سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پنج پروژه برگزیده با استفاده از مدلسازی اطلاعات ساختمان در سال 2

بیمانا: پروژه‌هایی که در ادامه معرفی می‌شوند نه تنها در مقام تئوری بلکه در مقام عمل نیز با استفاده از مدلسازی اطلاعات ساختمان، روش‌ها و نوآوری‌هایی خود را دربستر فناوری بیم به نمایش گذاشته‌‏اند. این فهرست نمونه‌ جذابی از کارنامه مدلسازی اطلاعات ساختمان و یا فناوری بیم (BIM) را در سال 2017 میلادی نشان می‌دهد. بی‌شک با گسترش مدلسازی اطلاعات ساختمان فهرست این پروژه‌ها در سال‌های آینده افزایش خواهد یافت.

آب‌بند اسلوسن راهگشا در صنعت ساخت‌وساز سوئد

آب‌بند اسلوسن راهگشا در صنعت ساخت‌وساز سوئد

منطقه تاریخی اسلوسن (Slussen) در قلب شهر استکهلم سوئد به مانند یک جزیره در میان منطقه خشکی قرار گرفته است. این دو با یک مجموعه از آب‌بندها به هم متصل شده‌اند. این مجموعه آب‌بندها از سال 1642 تا کنون چهار مرتبه بازسازی شده است. از زمان ساخت این مجموعه از ساختمان‌ها و آب‌بندها، مدت‌ها گذشته بود و دیگر وضعیت مناسبی نداشت. درنتیجه شهرداری استکهلم با هزینه‌ای معادل 2/1 میلیارد یورو تصمیم به تخریب و ساخت دوباره آنها گرفت.

طراحی این مجموعه توسط کارگاه بین‌المللی فوستر پارتنرز (Foster + Partners) در شهر لندن انجام گرفته است. در این طراحی نیازهای ساکنین برای زندگی بهتر در یک شهر مدرن مورد توجه ویژه قرار گرفته است. این نیازها شامل سالن‌های اجرای بیشتر، پیاده‌روهای عریض، فضاهای پیاده‌روی، فضای دوچرخه‌سواری، امکان حمل‌ونقل عمومی و همچنین تهیه آب آشامیدنی مناسب بوده است.

کلیه کارهای مدلسازی اطلاعات ساختمان در سوئد انجام شده است و شرکت اجراکننده آن تمامی جنبه‌های ارائه اطلاعات را تعیین کرده است. به‌‏نظر می‌رسد این بزرگترین پروژه‌ای است که تا کنون تمام اطلاعات را به‌صورت دیجیتالی در طول مرحله طراحی ارائه داده است. جالب آن است که در کل طول این پروژه هیچ‌گونه اطلاعاتی به‌صورت کاغذی تهیه نشده است.

از طرفی دیگر مدیریت داده‌های مدل اطلاعاتی مبتنی بر فضای ابری به نام BIMEye بود. با استفاده از این نرم‏‌افزار برنامه‌ریزی و مدیریت ساخت و روش اجرای پیچیده شمع‏‌گذاری فونداسیون آب‏‌بندها تهیه گشته است.

در طول این پروژه، در مجموع 3 هزار 600 عدد شمع فلزی تا عمق 70 متری جهت رسیدن به لایه سخت زمین در زیر سطح بستر دریا، کوبیده شده است. قابل توجه است که شمع‌‏های قدیمی پروژه به اندازه کافی در عمق زمین در زیر سطح بستر دریا فرو نرفته بودند تا به بستر سخت زمین برسند و این امر خود موجب ایجاد نشست و به وجود آمدن آسیب‌‏های جدی به سازه‌‏ها شده بود.

 

بیشاپزگیت لندن، دروازه‌ای به سمت مدلسازی چهاربعدی

برج تجاری 62 طبقه بیشاپزگیت در مرکز کلانشهر لندن قرار گرفته است و به بلندترین ساختمان در منطقه مالی و تجاری شهر لندن تبدیل خواهد گشت. با توجه به پیچیدگی‏‌های مختلف هندسی این برج، وجود سه طبقه زیرزمین‌ عمیق، 57 عدد آسانسور، فواصل مشترک پیچیده با ساختمان‌های موجود و فضای محدود دسترسی، اهمیت برنامه‌ریزی تدارکات، جایگاه مهم مسائل مربوط به ایمنی و سلامت، استفاده از "فناوری بیم" در انجام این پروژه ناگریز می‏‌نمود.

پیمانکار اصلی و همچنین شرکت مسئول تأمین و تدارکات برای بهره‌وری و ایمنی بیشتر، مدلسازی اطلاعات ساختمان را تا بعد چهارم و به شکل پیشرفت‌ه‏ای انجام دادند. همچنین در طول انجام این پروژه از انواع برنامه‌های کاربردی جهت انجام فرآیند "واقعیت مجازی" استفاده شده است.

 

اسکن لیزری پلی در مرکز اسکاتلند با جزئیات کامل

اسکن لیزری پلی در مرکز اسکاتلند با جزئیات کامل

پل موسوم به "مسیر چهارم" در مرکز کشور اسکاتلند، دو شهر ادینبورگ و کوینزفری را به هم متصل می‌کند. اداره حمل‌ونقل کشور اسکاتلند برای اسکن لیزری این پل و تقاطع پس از آن موسوم به تقاطع کوینزفری هزینه‌‏ای برابر با 300 هزار پوند در نظر گرفته است.

برای انجام این پروژه پرچالش و پیچیده، بیشترین تعداد اسکن سه‌بعدی در جهان انجام شد. نتیجه کار شامل یک فضای ابری (Cloud) می‌‏باشد که اطلاعات دقیق 5/37 میلیارد از نقاط اسکن شده این گذرگاه در آن جمع‌آوری شده است.

گفتنی است اجرای این پروژه برعهده مرکز مستندسازی و تجسم سازی دیجیتالی (CDDV) بود و مدرسه هنر گلاسکو و همچنین نهاد فضاهای تاریخی کشور اسکاتلند در آن مشارکت داشتند.

ساخت برون‌سایتی با استفاده از مدلسازی اطلاعات ساختمان در شرق شهر لندن

روش ساخت برون‌سایتی و فناوری مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) در پروژه خانه‌سازی در شرق شهر لندن با یکدیگر تلفیق شدند. راهکاری که می‌تواند برای بهبود کیفیت ساخت دیگر مناطق مسکونی به کار رفته و فرآیند ساخت را با ایجاد کمترین مشکلات امکان بخشد. این راهکار زمان پروژه و نیز بودجه آن‏ را کاملاً مدیریت نموده و درنتیجه بیشتری بهره‏‌وری را به همراه دارد.

در این پروژه 130 خانه جدید جهت اجاره دادن و یا با مالکیت اشتراکی ساخته شده است. در نهایت 30 میلیون پوند برای این پروژه انبوه‌سازی بودجه صرف شده است. طبق سیاست‌های شهرداری لندن جهت حل بحران مسکن در این شهر ساخت‌وسازهای برون سایتی در این شهر شامل سیاست‌های تشویقی می‌شود.

همچنین فاز دوم این پروژه نیز آغاز شده است و در پایان سال 2018 میلادی تعداد 530 خانه جدید ساخته خواهد شد.

 

پروژه برگزیده با استفاده از فناوری بیم (BIM)

پروژه برگزیده با استفاده از فناوری بیم (BIM)

پروژه ساختمان ویکتوریا زیر نظر وزارت بهداشت کشور انگلستان در ماه اوت سال 2017 میلادی به اتمام رسید. این پروژه موفق شد جایزه بهترین پروژه مدلسازی اطلاعات ساختمان را در کشور انگلستان را از آن خود کند. گفتنی این جایزه را مؤسسه RICS همه ساله به پروژه‌های برگزیده عمرانی ارائه می‏‌کند. برای مدلسازی اطلاعات ساختمان در این پروژه از طبقه‌بندی B fit-out استفاده شده که به معنای مدلسازی اجزای سازه‏ای و غیر سازه‌‏ای می‏‌باشد.

در این ساختمان 11 طبقه، طبقه همکف با اتاق‌های بزرگی برای برگزاری جلسات تعبیه شده است. علاوه بر جلسات در این طبقه ارائه خدماتی به ارباب رجوع نیز انجام گرفته و در عین‏‌حال رستوران بزرگی نیز در این طبقه وجود دارد. طبقه هشتم این ساختمان شامل دفاتر بزرگ و فضاهای باز و مشترکی برای برگزاری جلسات است. دفاتر بزرگ‌تر در فضاهای استراحت در طبقه نهم طراحی شده‌اند. تجهیزات نصب شده در این ساختمان نزدیک به 5/12میلیون پوند هزینه دربر داشته است. به درخواست کارفرما و به‌خاطر سیاست‌های اجباری دولت "سطح دوم فناوری بیم (BIM)" در این پروژه به اجرا درآمده است.

استفاده از مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) و واقعیت مجازی، مجریان را قادر ساخته تا پروژه را در زمان مقرر و با بودجه مقرر تحویل دهند. پیمانکاران توانستند با استفاده از فناوری‌های فوق، نسبت به ارائه پروژه به ‌صورت مجازی برای کارفرمایان اقدام نمایند. از سوی دیگر این راهکار موجب شد تغییرات در مرحله ساخت‌وساز به حداقل خود کاهش یابد.

در پایان به‌نظر می‌رسد پیمانکاران فرعی به دلیل نداشتن تجربه کافی در استفاده از مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) با چالش مواجه بوده‌اند. اما نباید از نظر دور داشت که به مرور زمان و با توسعه استفاده از این فناوری و در طول پروژه پیمانکاران با این فناوری آشنایی بیشتری پیدا کرده و نسبت به مزیت‌های آن آگاهی کسب نمودند.